Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 2:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Eftersom Malena Ernman är mezzosopran kanske just den länken inte bekräftade att det är en altsång. ;)

Hm, ja, det var nog lite klumpigt formulerat från min sida. Jag menade inte att det var just den länken som hävdade att det var en altsång. Och på YouTube hittade jag vid en snabb sökning ingen annan version av Solveigs sang som inte sjöngs av en sopran.


Något mer modernt kanske, för att ge den stackars uttråkade antagningskommittén lite omväxling? På länken kan man lyssna på If av Michael Nyman, från ljudspåret till en tecknad filmversion av Anne Franks dagbok. Hilary Summers som sjunger (och nu är det i alla fall en alt!) var för övrigt också med och sjöng Farewell to Lórien i ljudspåret till TTT.
http://www.youtube.com/watch?v=D_ga_3bzoDs


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 2:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Kan någon förresten förklara för en fåvitsk det här med olika sånger för sopran, mezzosopran och alt? Drar jag en låt på gitarren (jag är nybörjare, bara spelat ett år, men det är svinkul! :D) så sätter jag capon på lämpligt band för att justera tonläget om det i utgångsläget inte passar min röst. Jag byter inte låt bara för det! Är en del klassiska melodier gjorda uttryckligen för en viss tonart och låter inte lika bra om man byter? Eller är det kanske svårt att byta tonart på en del klassiska instrument? (Jag har nog aldrig sett en capo för violin till exempel. Men jag har inte tittat så noga heller. Och man borde väl hur som helst kunna transponera istället...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 8:07 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den klassiska världen och popvärlden funkar ju lite olika där, de olika rösttyperna finns ju knappt i popvärlden, som domineras av tenorer (eller iaf barytoner) och altar. Och, som sagt, passar inte tonarten, så byter man bara.

Men många klassiska stycken är ju skrivna för en viss rösttyp, och i en viss tonart. Mest uttalat är det kanske i opera, där ju faktiskt olika roller av tradition haft olika rösttyper. Är superskurken baryton (som i t.ex. Tosca) funkar det ju inte att slänga över rollen till en tenor, och transponera, eftersom själva rösttypen och rollen går hand i hand. Dessutom är det ju inte bara omfånget (vilka toner man kan tar), utan kanske i ännu högre grad röstens karaktär som avgör vilken rösttyp du är.

Med detta sagt finns ju som sagt många mer lösryckta klassiska sånger utgivna i både hög och låg sättning.

Självklart kan man transponera även på klassiska instrument, men du kanske inte tvingar en hel symfoniorkester att göra det utan att ge dem nya noter. :) Dessutom finns det en annan viktig skillnad mellan pop och klassisk musik här: i pop är det viktiga vilka ackord du spelar, och inte de exakta tonerna. Medan ackompanjemanget i klassisk musik är noterat exakt ton för ton och därmed svårare att transponera a vista.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 9:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack för utläggningen, Danne. Väldigt intressant! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Band, instrument och andra musikaliska färdigheter
InläggPostat: tis nov 01, 2011 10:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
För ungefär en månad sedan släppte mitt band Decreation en demo. Den heter "The Pandemonium Light" och finns nu på Spotify och iTunes, samt i din skivhylla för 50 kr exkl frakt. Musiken sorterar in under melodic death metal och jag står för alla röstinsatser samt textförfattandet.

För den som är mer intresserad av min lyrik än av vårt mangel står texterna att finna på vår Metal Archives-sida:
http://www.metal-archives.com/bands/Decreation/3540334677

På vår Myspace kan man även beskåda några mer eller mindre väl framförda insatser som fastnat på film:
http://www.myspace.com/decreation

:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010