Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: sön feb 06, 2011 11:50 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
Túrin Turambar skrev:
Två andra isländska filmer jag tycker är bra är Korpen flyger och Korpens skugga. De skildrar tidsperioden ganska bra. Även den delvis svenska Vägvisaren (1987), är ganska bra. (Kurosawas mästerverk med samma namn (från 1975) rekommenderas annars starkt.)

Vad gäller slaget vid Agincourt tycker jag Brannahs Henry V är trevlig. De lär ju inte ha pratat som Shakespeare, men det teatraliska i den tycker jag passar ändå, och skildringen av slaget är bitvis riktigt bra. Bessons Jeanne d'Arc gillade jag inte, men en film som porträtterar henne bra, men som är långsam och saknar action, är Dreyers En kvinnas martyrium (1928).


Branaghs Henry V är bra. Den har en trevlig stämning och jag tycker också att Shakespearereplikerna fungerar som dialog. Man glömmer det nästan efter ett tag.

Korpen flyger och Korpens skugga har jag sett flera gånger och jag gillar dem båda väldigt mycket, men de kunniga i ämnet är ense om att de är väldigt fantasifulla när det kommer till återgivningen av den historiska perioden.

Kurosawas Vägvisaren är ju en helt annan sorts film, men den är väldigt vacker. Den samiska Vägvisaren gillar jag också, men håll er för Guds skull undan den amerikanska remaken "Pathfinder" med Karl Urban. Jag tror att det bokstavligen är den sämsta film jag någonsin har sett.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robin Hood
InläggPostat: ons feb 09, 2011 9:49 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Som den miljövän jag är tänkte jag återanvända den här tråden 8) .

Jag vet att den ursprungligen handlade om (den i mitt tycke väldigt tråkiga) Tv serien. Men nu föll det sig så att jag häromdagen såg den Ridley Scotts film från i fjol med samma namn. Jag måste säga att jag blev mycket besviken av det jag såg. Inte framförallt av det som jag ser som ett stort generellt problem med dagens historiska filmtolkningar den tydliga tyngdpunkten på att bygga handlingen kring och skildra långa våldsamma actionscener (ja Jacksons Lothr är ju i del i denna trend). Nej det var inte detta. Inte heller det faktum att Scott valt att ta ett nytt grepp och valt att skildra en tiden för Hoods liv innan den tid då de klassiska berättelserna äger rum. Nej, det var nog behövligt med ett nytt grepp i någon form efter alla likartade skildringar. Nej istället är det det faktum att jag tycker manuset och tolkningen var dålig helt enkelt. Tempot för högt och märkliga och orealistiska fenomen som de förvildade barnen "The poachers" och det faktum att de senare följer lady Marion för att oväntat strida för England på små ponnyer. De flesta av dessa vilda barn är dessutom inte mer än kanske 12 - 14 år. Förvisso är alla historiska tolkningar fyllda av "fel" vilket inte alls stör mig då man inte försöker återskapa den "riktiga" historien (vilket hade varit mer eller mindre omöjligt) utan snarare försöker göra en tolkning baserad på något. Detta är ju dock relativt, men att så gravt frångå något den historiska tid man avser sig att skildra att man kommer på att låta förvildade barn strida mot fransmännen i en Robin Hood film är ju bara konstigt. Jag gillar både Cate Blancehett och Rusell Crowe skarpt liksom några av Scotts tidigare liknande filmer Gladiator och Kingdom of Heaven. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken på denna film. Utterly disapointed. Nåväl kände för att skriva av mig lite om denna film.

Men vad jag framförallt undrade var om någon annan sett den här filmen och i så fall vad tyckte ni?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robin Hood
InläggPostat: ons feb 09, 2011 9:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Eftersom du (så föredömligt) "återanvände" den här gamla tråden, missade du att Túrin Turambar nyligen postat om den här filmen i tråden Filmer?. Jag håller med dig - de vilda barnen, som för tankarna till Peter Pan, hade jag förträngt. Jag uppskattade dem inte alls. Ska bli kul att se vad Túrin säger om dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons feb 09, 2011 10:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ha! Mot förmodan tycks jag ha lyckats använda det besynnerligt upplagda verktyget "Sammanfoga trådar". De två senaste inläggen ovan är hitflyttade från en annan tråd, då de passar in bättre här.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robin Hood
InläggPostat: tor feb 10, 2011 12:08 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Turgonin skrev:
Men nu föll det sig så att jag häromdagen såg den Ridley Scotts film från i fjol med samma namn. Jag måste säga att jag blev mycket besviken av det jag såg. Inte framförallt av det som jag ser som ett stort generellt problem med dagens historiska filmtolkningar den tydliga tyngdpunkten på att bygga handlingen kring och skildra långa våldsamma actionscener (ja Jacksons Lothr är ju i del i denna trend). Nej det var inte detta. Inte heller det faktum att Scott valt att ta ett nytt grepp och valt att skildra en tiden för Hoods liv innan den tid då de klassiska berättelserna äger rum. Nej, det var nog behövligt med ett nytt grepp i någon form efter alla likartade skildringar. Nej istället är det det faktum att jag tycker manuset och tolkningen var dålig helt enkelt. Tempot för högt och märkliga och orealistiska fenomen som de förvildade barnen "The poachers" och det faktum att de senare följer lady Marion för att oväntat strida för England på små ponnyer. De flesta av dessa vilda barn är dessutom inte mer än kanske 12 - 14 år. Förvisso är alla historiska tolkningar fyllda av "fel" vilket inte alls stör mig då man inte försöker återskapa den "riktiga" historien (vilket hade varit mer eller mindre omöjligt) utan snarare försöker göra en tolkning baserad på något. Detta är ju dock relativt, men att så gravt frångå något den historiska tid man avser sig att skildra att man kommer på att låta förvildade barn strida mot fransmännen i en Robin Hood film är ju bara konstigt. Jag gillar både Cate Blancehett och Rusell Crowe skarpt liksom några av Scotts tidigare liknande filmer Gladiator och Kingdom of Heaven. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken på denna film. Utterly disapointed. Nåväl kände för att skriva av mig lite om denna film.

Men vad jag framförallt undrade var om någon annan sett den här filmen och i så fall vad tyckte ni?


Jag håller förstås inte med, eftersom jag på sidan innan postade väldigt positivt om filmen ifråga. Jag tycker om nygreppet med att skildra Robin Hoods liv innan den klassiska tiden (som du skriver). Jag gillar också de båda huvudrollsinnehavarna.

Dock skiljer sig våra åsikter senare. Jag kan säga direkt att jag inte var överdrivet förtjust i att låta Marion och barnen vara med och strida mot fransmännen, men i övrigt tycker jag (som jag skrev tidigare att filmen skildrar medeltiden mycket mer trovärdigt än majoriteten av alla filmer och jag har ändå en viss expertis på området). De vilda barnen i sig ser jag inte som någon omöjlighet. Vid olika tillfällen i historien har svåra tider och brist på mat gjort att grupper av män (eller pojkar än hellre) inte har funnit någon plats i samhället, då de åt mer än de kunde bidra med (och om en hungersnöd eller liknande inte heller berodde på arbetsbrist kunde de ju inte heller väga upp det med arbete). Ett sådant exempel som har funnits länge och finns kvar idag är de gatupojksgäng som drar runt i storstadsmetropoler (från de tidigindustrialistiska London till dagens Sao Paolo).

Som sagt, visst är det fånigt att de och Marion ska vara med i slaget, men i och med att jag tycker att filmen i övrigt är väldigt lyckad och jag inte ser hela deras existens som orimlig, tycker jag definitivt inte att det gör filmen "utterly disappointing". Att fånigheten är begränsad till detta anfall (som antagligen är med mest för att göra Blanchetts Marion mer stridbar och mindre beroende av Robin) tycker jag är det ovanliga när det gäller historisk film.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robin Hood
InläggPostat: tor feb 10, 2011 9:43 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Túrin Turambar skrev:
Turgonin skrev:
Men nu föll det sig så att jag häromdagen såg den Ridley Scotts film från i fjol med samma namn. Jag måste säga att jag blev mycket besviken av det jag såg. Inte framförallt av det som jag ser som ett stort generellt problem med dagens historiska filmtolkningar den tydliga tyngdpunkten på att bygga handlingen kring och skildra långa våldsamma actionscener (ja Jacksons Lothr är ju i del i denna trend). Nej det var inte detta. Inte heller det faktum att Scott valt att ta ett nytt grepp och valt att skildra en tiden för Hoods liv innan den tid då de klassiska berättelserna äger rum. Nej, det var nog behövligt med ett nytt grepp i någon form efter alla likartade skildringar. Nej istället är det det faktum att jag tycker manuset och tolkningen var dålig helt enkelt. Tempot för högt och märkliga och orealistiska fenomen som de förvildade barnen "The poachers" och det faktum att de senare följer lady Marion för att oväntat strida för England på små ponnyer. De flesta av dessa vilda barn är dessutom inte mer än kanske 12 - 14 år. Förvisso är alla historiska tolkningar fyllda av "fel" vilket inte alls stör mig då man inte försöker återskapa den "riktiga" historien (vilket hade varit mer eller mindre omöjligt) utan snarare försöker göra en tolkning baserad på något. Detta är ju dock relativt, men att så gravt frångå något den historiska tid man avser sig att skildra att man kommer på att låta förvildade barn strida mot fransmännen i en Robin Hood film är ju bara konstigt. Jag gillar både Cate Blancehett och Rusell Crowe skarpt liksom några av Scotts tidigare liknande filmer Gladiator och Kingdom of Heaven. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken på denna film. Utterly disapointed. Nåväl kände för att skriva av mig lite om denna film.

Men vad jag framförallt undrade var om någon annan sett den här filmen och i så fall vad tyckte ni?


Jag håller förstås inte med, eftersom jag på sidan innan postade väldigt positivt om filmen ifråga. Jag tycker om nygreppet med att skildra Robin Hoods liv innan den klassiska tiden (som du skriver). Jag gillar också de båda huvudrollsinnehavarna.

Dock skiljer sig våra åsikter senare. Jag kan säga direkt att jag inte var överdrivet förtjust i att låta Marion och barnen vara med och strida mot fransmännen, men i övrigt tycker jag (som jag skrev tidigare att filmen skildrar medeltiden mycket mer trovärdigt än majoriteten av alla filmer och jag har ändå en viss expertis på området). De vilda barnen i sig ser jag inte som någon omöjlighet. Vid olika tillfällen i historien har svåra tider och brist på mat gjort att grupper av män (eller pojkar än hellre) inte har funnit någon plats i samhället, då de åt mer än de kunde bidra med (och om en hungersnöd eller liknande inte heller berodde på arbetsbrist kunde de ju inte heller väga upp det med arbete). Ett sådant exempel som har funnits länge och finns kvar idag är de gatupojksgäng som drar runt i storstadsmetropoler (från de tidigindustrialistiska London till dagens Sao Paolo).

Som sagt, visst är det fånigt att de och Marion ska vara med i slaget, men i och med att jag tycker att filmen i övrigt är väldigt lyckad och jag inte ser hela deras existens som orimlig, tycker jag definitivt inte att det gör filmen "utterly disappointing". Att fånigheten är begränsad till detta anfall (som antagligen är med mest för att göra Blanchetts Marion mer stridbar och mindre beroende av Robin) tycker jag är det ovanliga när det gäller historisk film.



Jag tycker egentligen inte heller att fenomenet med de förvildade barnen är otroligt. Som du skriver har det förmodligen funnits barn och unga människor som hamnat utanför samhället så länge det funnits mänsklig civilisation (vilket ju inte är så länge i ett perspektiv av hela den mänskliga historien). Dock förstår jag inte riktigt vad de tillför den här historien mer än att göra den märklig.

Kanske är jag överdrivet skeptisk då jag samtidigt är besviken på att flertalet av nya historiska filmer tycks ha som högsta målsättning att visa action i högt tempo snarare än att berätta en historia i ett mera klassiskt dramaformat. Jag håller med om att återskapandet av miljöerna annars är bra. Scott är ju en mästare på att skapa trovärdiga miljöer (dock inte utan fel) från andra tidsepoker. Men jag står fast vid att jag tycker filmens manus inte är särskilt bra liksom att tempot är på tok för högt. De vild 12 -årigaa barnen som rider till strid på små ponnyer och slåss mod en fransk invasionsstyrka med träspjut gör denna Robin Hood film i mitt tycke lite märklig.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: tor feb 10, 2011 11:14 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Dock tycker jag att strid och våld ändå är ett betydligt mindre inslag i den här filmen än i många andra "nya" historiska filmer. Jämfört med Braveheart t ex är Robin Hood väldigt snäll våldsmässigt.

Jag tror att barnen är med mest för att vara basen för de fredlösa som Robin sedan kom att leda i den traditionella myten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: tor feb 10, 2011 5:14 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Túrin Turambar skrev:
Dock tycker jag att strid och våld ändå är ett betydligt mindre inslag i den här filmen än i många andra "nya" historiska filmer. Jämfört med Braveheart t ex är Robin Hood väldigt snäll våldsmässigt.

Jag tror att barnen är med mest för att vara basen för de fredlösa som Robin sedan kom att leda i den traditionella myten.


Ja jag tycker generellt det är på tok för mycket betoning på våld och actionskildringar i denna genre. Men det är min åsikt och påverkar ju därför alla den här typen av filmer. Bravheart är en mycket våldsam film men jag uppskattar dess våldsamma inslag mera. Anledningen till det är nog att tempot är generellt lägre i dessa episoder liksom att jag tycker att de i princip alltid tjänar historieberättandet på fler plan än att enbart visa upp "häftiga" actionscener.


Mjo jag förstår också det nyskapande i att låta barnen bli ursprunget för de senare fredlösa snarare än det klassiska gänget av brottslingar och fattiga som traditionellt fått utgöra det sällskapet. Jag gillar dock inte idén. Men det var framförallt det faktum att de deltog i slaget som jag inte tycker är realistiskt.

Nåväl, vi får helt enkelt sluta oss till att vi tycker olika om den här filmen. Agree to disagree :)

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: fre feb 11, 2011 2:11 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Túrin Turambar skrev:
Nåväl, vi får helt enkelt sluta oss till att vi tycker olika om den här filmen. Agree to disagree :)


Ingen värst stereotyp mörk medeltids-anda dock. Förväntade mig mer "Jag tror och HAR EN STÖRRE STRIDSKLUBBA än du så knip *&%#%¤"# din "¤#!%¤&/. Jag ska bränna din +$£$£@%#¤ gård"
;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons sep 25, 2013 5:37 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
Favorit filmerna är för mig Ringen Trilogin & The Hobbit En Oväntad Resa.

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons jan 01, 2014 9:28 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Lätt fråga! :D

1. The hobbit, en oväntad resa.
2. Lord of the rings, de två tornen.
3. Lord of the rings, ringens brödraskap.
4. . Lord of the rings, konungens återkomst.
5. The hobbit, Smaugs ödemark.
6. Monthy Phyton and the holy graal. ( osäker på stavning).

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Senast redigerad av DurinVoronwe lör sep 20, 2014 2:21 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons jan 01, 2014 11:32 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Att du sätter båda Hobbit-filmerna över Konungens återkomst håller jag inte alls med dig om. Men man tycker ju olika.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons jan 01, 2014 3:47 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag gillar dvärgar, och det finns fler i the hobbit.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons jan 01, 2014 5:46 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Det är ju sant. :) Men jag är lite nyfiken varför du tycker att Konungens återkomst var sämst (eller minst bra) av LotR-filmerna?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: ons jan 01, 2014 6:47 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag gillar hobernas färd till vattnadal och slaget vid hornborgen, fast inte någon speciell scen i sista. Dessutom är historien i Mordor med Frodo och Sam samt de dödas stigar inte så roliga enligt mig. Nu kanske du förstår?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010