Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 4:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 3:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Tja, eftersom de flesta verkar enade om att Nightwish inte ÄR ett emoband så är det kanske därför ingen har argument för det.
Dessutom, man kan ju lika gärna öppna länken som någon hänvisar till. Det går lika bra det med :wink:

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 4:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Tyarime skrev:
Tja, eftersom de flesta verkar enade om att Nightwish inte ÄR ett emoband så är det kanske därför ingen har argument för det.
Dessutom, man kan ju lika gärna öppna länken som någon hänvisar till. Det går lika bra det med :wink:


Så enligt dig så är det några filurer på tolkiens arda som bestämmer vilken genre speciella band tillhör? :wink:

Ja, men ibland kan det vara bra att ta ut det viktigaste ur en text så att den man diskuterar med får ett klart budskap.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 5:30 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Jag menar inte bara folk på Tolkiens Arda. Men den allmänna uppfattningen är i alla fall att de är nån form av metal.

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 5:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Tyarime skrev:
Jag menar inte bara folk på Tolkiens Arda. Men den allmänna uppfattningen är i alla fall att de är nån form av metal.


Vilka bevis har du på det? Har du gått runt och gjort en undersökning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 7:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
För det har du förstås gjort, och det är därför som du vägrar acceptera att du vid det här laget blivit helt motbevisad? :wink: Nej, men allvarligt talat; Jag är mycket intresserad av att få en noggrann beskrivning av vad emo egentligen är enligt dig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 8:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Thalion skrev:
Tyarime skrev:
Jag menar inte bara folk på Tolkiens Arda. Men den allmänna uppfattningen är i alla fall att de är nån form av metal.


Vilka bevis har du på det? Har du gått runt och gjort en undersökning?


Jag säger samma som Beledhel, har du gjort det?

Eftersom jag själv är ett stort Nightwish fan så kan jag faktiskt säga att den allmänna uppfattningen är att de är metal. Aldrig har jag ens hört ordet emo i samma mening som nightwish.

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 8:16 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Ja, om det är så svårt att klicka på en länk så..

Ifrån metalstorm.ee;
Citera:
Styles
1997 Gothic metal
1998- Symphonic Power metal


För att säga emot mig själv lite (?) så googlade jag på "nigtwish emo" och om man endast kolla första sidan så verkar det som att det mesta pekar åt att Nigtwish är emo åtminstonde nu förtiden...
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Nightwish+emo&meta=
(eller ska jag ta en printscreen åt dig?? :roll: )

Ifrån wikipedia;
Citera:
Nightwish är ett symphonic power metal-band från Kides i östra Finland, grundat 1996.
Deras opera metal-musik med....

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 10:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Länkar till lite diskussioner på Wikipedia, där det också har diskuterats om vilken genre de tillhör:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Nightwish
http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... Metal_band
http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... ical_style

Notera att ingen ens nämner emo.

Angående googling, så ger <Nightwish emo> 767 000 träffar, medan <Nightwish metal> ger 2 480 000 träffar... Är väl inte så vattentätt argument iofs, men i alla fall, det är ändå ungefär tre gånger så många träffar.


Edit: Kollade upp Alesana, som du sa var lika Nightwish, lite snabbt nu på youtube. Skicka gärna en länk till någon låt som du tycker låter som en typisk Alesanalåt, för de jag lyssnade på lät verkligen inte som Nighwish, så jag måste ha hittat väldigt dåliga exempel på deras musikstil... Du får ursäkta mig, men av det jag hört hittills fattar jag ärligt talat inte hur du kan tycka att de låter likt, om du ens bara lyssnat på så lite som en enda låt av vardera banden...

Däremot förstår jag dig om du undrar hur folk kan tycka att detta är bra musik...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 9:22 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Nightwish kan ha varit symphonic metal då de skapades, 1996. Men jag står fortfarande fast vid att de är emo nu, och de skulle isåfall knappast vara det första bandet som byter stil en bit in i karriären.
Ja, du hittade sannerligen ett dåligt exempel. Pröva att söka på "Third temptation to paris" vilken jag tror mig minnas är lik Nightwish.

Bland oss som inte ännu fyllt körkort är den allmänna uppfattningen att Nightwish är ett emo band. Sen får ni tycka precis hur ni vill, kära fellowtolkienlovers.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 11:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Vad grundar du det på? Jag har inte fyllt körkort och ingen av mina kompisar, som har hört eller lyssnar på bandet kallar det emo.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Senast redigerad av Thingol lör dec 08, 2007 11:57 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 11:56 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Thalion skrev:
Bland oss som inte ännu fyllt körkort är den allmänna uppfattningen att Nightwish är ett emo band. Sen får ni tycka precis hur ni vill, kära fellowtolkienlovers.
Använder dina egna ord:
Thalion skrev:
Vilka bevis har du på det? Har du gått runt och gjort en undersökning?


Tänk sedan på följande:
Beledhel skrev:
Såvitt jag vet skiljer man på emo och fashioncore. Emo är en musikstil, fashioncore är en klädstil, och även om just dessa i dagens samhälle har en tendens att ofta smälta in i varandra, är det helt fel att sätta likhetstecken mellan dem.
Jag skulle därför säga att en stor del av förvirringen kring band som Nighwish beror på att många automatiskt förknippar en klädstil som förekommer hos flera olika grupper (med olika musiksmak) enbart med den musikstil som kallas emo.
Jag argumenterar för att Nightwish inte tillhör musikstilen emo, om personer med en "emo" klädstil lyssnar på dem är en annan sak.


Nightwish var inte symphonic metal när de skapades, först tänkte de spela någon slags akustisk musik, vilket övergavs när de insåg att Tarjas röst var för stark. De första albumen var mer åt det rena powermetalhållet, sen har de blivit mer och mer symphonic metal.

Ok, det var lite skillnad där i låtarna, tur det, trodde ett tag att jag hade argumenterat ett tag helt i onödan och att du var döv, eller nåt i den stilen ;)
Tycker ändå inte att de låter Nightwishigt, och har letat upp lite youtubeklipp för att illustrera Nightwishs musikstil. Har tagit ett spår från varje album, för att samtidigt visa hur deras stil har förändrats.

Från Angels Fall First, 1997, Elvenpath.
Från Oceanborn, 1998, Sacrament Of Wilderness
Från Wishmaster, 2000, Wishmaster. Här i liveversion från DVD:n End of an Era 2005, samma arr dock (utom slutet).
Från Century Child, 2002, Bless the Child.
Från Once, 2004, Dark Chest of Wonders. Även den från End of an Era.
Från Dark Passion Play, 2007, Amaranth.

För att även få med ett par ballader, och visa att de inte låter som "Third temptation to paris," slänger jag med:
Sleeping Sun, singel 1999, men med på alla senare utgåvor av Oceanborn.
Dead Boy's Poem, från Wishmaster. Tror videon är från From Wishes to Eternity, som kom 2001.
Koulema Tekee Taiteilijan, från Once.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 2:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Turambar skrev:
Thalion skrev:
Bland oss som inte ännu fyllt körkort är den allmänna uppfattningen att Nightwish är ett emo band. Sen får ni tycka precis hur ni vill, kära fellowtolkienlovers.
Använder dina egna ord:
Thalion skrev:
Vilka bevis har du på det? Har du gått runt och gjort en undersökning?


Tänk sedan på följande:
Beledhel skrev:
Såvitt jag vet skiljer man på emo och fashioncore. Emo är en musikstil, fashioncore är en klädstil, och även om just dessa i dagens samhälle har en tendens att ofta smälta in i varandra, är det helt fel att sätta likhetstecken mellan dem.
Jag skulle därför säga att en stor del av förvirringen kring band som Nighwish beror på att många automatiskt förknippar en klädstil som förekommer hos flera olika grupper (med olika musiksmak) enbart med den musikstil som kallas emo.
Jag argumenterar för att Nightwish inte tillhör musikstilen emo, om personer med en "emo" klädstil lyssnar på dem är en annan sak.


Nightwish var inte symphonic metal när de skapades, först tänkte de spela någon slags akustisk musik, vilket övergavs när de insåg att Tarjas röst var för stark. De första albumen var mer åt det rena powermetalhållet, sen har de blivit mer och mer symphonic metal.

Ok, det var lite skillnad där i låtarna, tur det, trodde ett tag att jag hade argumenterat ett tag helt i onödan och att du var döv, eller nåt i den stilen ;)
Tycker ändå inte att de låter Nightwishigt, och har letat upp lite youtubeklipp för att illustrera Nightwishs musikstil. Har tagit ett spår från varje album, för att samtidigt visa hur deras stil har förändrats.

Från Angels Fall First, 1997, Elvenpath.
Från Oceanborn, 1998, Sacrament Of Wilderness
Från Wishmaster, 2000, Wishmaster. Här i liveversion från DVD:n End of an Era 2005, samma arr dock (utom slutet).
Från Century Child, 2002, Bless the Child.
Från Once, 2004, Dark Chest of Wonders. Även den från End of an Era.
Från Dark Passion Play, 2007, Amaranth.

För att även få med ett par ballader, och visa att de inte låter som "Third temptation to paris," slänger jag med:
Sleeping Sun, singel 1999, men med på alla senare utgåvor av Oceanborn.
Dead Boy's Poem, från Wishmaster. Tror videon är från From Wishes to Eternity, som kom 2001.
Koulema Tekee Taiteilijan, från Once.


Här har vi en kille som argumenterar utmärkt! Efter att ha lyssnat/tittat på klippen är jag överbevisad och kan bara bocka och höja på hatten för dig, Turambar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 11:03 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Faller in i Thalions bugning åt Turamnbars utmärkta argument!

Och om ålder nu spelar roll öht taget (varför de nu skulle göra de?) Så var det "bara" 3 år sen jag fyllde körkort så att säga...Och nej nej nej säger jag!

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 10, 2007 2:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Och inte ens två år sen jag fyllde ;)
Tack för berömmet :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 6:08 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
lustigt att kalla nightwish för emo, då har man inte koll på musik.

För folk som lyssnar på smörpopp och gangstarap kanske det ser ut så, men kan man inget om området ska man inte tala om det tycker jag.

Sen finns det klart folk som är emo som lyssnar på nightwish..

men det finns även emos som lyssnar på Bach tex.. gör det att Bach är emo?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010