Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön dec 08, 2019 10:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 02, 2007 6:14 pm 
Maia

Jag har aldrig förstått charmen med nightwish, även om jag förstår att de flesta i min ålder gillar dom. Skulle du kunna förklara vad som skiljer dom ifrån alla andra oräknerliga emoband världen över?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 02, 2007 6:22 pm 
Maia

Sen varenda jävla Nightwishälskande tonåring färgade håret svart och ritade lite ärr på armarna. Sen låter väl låtarna precis som emolåtar brukar låta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 02, 2007 7:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Thalion, "alla nightwishälskande tonåringar"? Hur många har du sett?
Men jag måste nog hålla med om att bandet blivit sämmre "/ Tarja var nightwish, eller åtmonstonde en stor bit av det.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 8:21 am 
Maia

Sett och sett, alla står inte och skriker "Nightwish ruXxXor" utanför skolorna, men det räcker la att gå in på valfri ungdomssida och så hittar du hundratals saker dedikerade Nightwish, och de som dedikerar dessa saker till Nightwish ser oftast ut just så som du tänker dig en emo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 10:52 am 
Östring

Thalion, jag har vart på 2 Nightwishkonserter i GBG och bägge gångerna var det kanske 15% av folket som såg "emo" ut :roll:
Hur brukar emo låta? Vad är klassiska emoband idag? Jag har verkligen ingen koll på all ny musik som kommer..Det enda jag kan säga är Tokio hotel och dom har jag inte hört en enda låt med..

Nej, Nigtwish är symphonic metal! (under Tarjas flagga iaf...men jag tycker inte nya skian är så mkt annourlunda ändå)

Vidare så har jag både färgat håret svart & skärt mig men inga av dessa händelser var under samma period..eller ens under samma år och berodde inte på Nightwish :lol: Varför de nu skulle göra de

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 2:10 pm 
Maia

Esmie skrev:
Thalion, jag har vart på 2 Nightwishkonserter i GBG och bägge gångerna var det kanske 15% av folket som såg "emo" ut :roll:
Hur brukar emo låta? Vad är klassiska emoband idag? Jag har verkligen ingen koll på all ny musik som kommer..Det enda jag kan säga är Tokio hotel och dom har jag inte hört en enda låt med..

Nej, Nigtwish är symphonic metal! (under Tarjas flagga iaf...men jag tycker inte nya skian är så mkt annourlunda ändå)

Vidare så har jag både färgat håret svart & skärt mig men inga av dessa händelser var under samma period..eller ens under samma år och berodde inte på Nightwish :lol: Varför de nu skulle göra de

Folk kanske såg "normala" (finns inget normalt, dåligt ordval), men du vet ju inte hur de var på insidan. Kanske alla de på konserten egentligen hade en liten gråtande tonårsflicka inom sig? Nu är också så att Nightwish är emocore, inte ytterligare någon metalgenre (hur jävla många finns det egentligen?). Nightwish låter väldigt likt emoband som Alesana (edita ut skriken). Nu är inte jag någon emoexpert, men detta är vad jag utav mina erfarenheter i detta tror. Nightwish are sooo emooo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 2:17 pm 
Östring

Hittade 2 listor på Wiki (sök på emo) med nutida samt tidiga emoband.
1) Jag känner inte igen ett enda band på ngn lista
2) Nightwish finns inte med på ngn. (Dock kan ju givetvis inte listan räkna upp varje band i världeb, men numera är Nightwish ganska så stora så..)

Smaken är som baken.. Men jag vidhåller att NW inte är emo..Och att symphonic rock/metal är ändå en ganska bred & välkänd subgenre

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 4:40 pm 
Maia

Esmie skrev:
Hittade 2 listor på Wiki (sök på emo) med nutida samt tidiga emoband.
1) Jag känner inte igen ett enda band på ngn lista
2) Nightwish finns inte med på ngn. (Dock kan ju givetvis inte listan räkna upp varje band i världeb, men numera är Nightwish ganska så stora så..)

Smaken är som baken.. Men jag vidhåller att NW inte är emo..Och att symphonic rock/metal är ändå en ganska bred & välkänd subgenre

Emokulturen är långt större än vad det verkar om du läser på wikipedia.

Jaja, On topic.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 6:54 pm 
Maia

Esmie: Var tredje gången jag såg Nightwish, antar att jag har sett dem innan på samma turnéer som du, med tanke på förbanden.
Anette sjöng 6 av de gamla låtarna (14 totalt, enligt den setlist en av mina polare fick efteråt). Hon skötte sig utmärkt, saknade verkligen inte Tarja. Tycker absolut inte att Tarja var så viktig i Nightwish att bandet stod och föll med henne. Visst, hennes röst dominerade i soundet, men det är trots allt Toumas som skriver i princip all musik och alla texter. Irriterade mig på Tarjas röst i slutet, det lät alldeles för skolat och polerat för min smak.
Här är för övrigt en liten video inspelad i fredags, tror man kan se mig på den, som en av armarna till vänster om Marco :)

Jag ska väl inte ger mig in i emo-diskussionen, men jag har lite påpekanden;
Jag tycker inte att nightwish låter så mycket som de få mer utpräglade "emoband," som jag över huvud taget hört något av. Nightwish är dessutom, som Esmie sa, Symphonic Metal, inte Emo.
Jag kan ha fel, men vad jag skulle gissa på är att Nightwish varken är mer eller mindre emo än något annat band med liknande stil, det är bara det att de är mest kända, så därför har de blivit någon slags symbol för gruppen av "ledsna flickor i yngre tonåren."
Thalion skrev:
Folk kanske såg "normala" (finns inget normalt, dåligt ordval), men du vet ju inte hur de var på insidan. Kanske alla de på konserten egentligen hade en liten gråtande tonårsflicka inom sig?

Det kan ju gälla på vilken konsert med vilket band som helst, och då menar jag inte bara alla de band som sjunger om olycklig kärlek och liknande :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 9:40 pm 
Maia

Dock är det väl runt olycklig kärlek som hela emokulturen kretsar? Pojkvännen dumpar en, man klipper av sig det långa håret och färgar det svart och målar ett litet x vid ena ögat. Sen lägger man in en massa tokiohotel och nightwish låtar i sin mp3 och så kallar man sig emo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 10:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Du är så uppenbart oseriös i den här frågan att jag tycker, precis som det tidigare föreslagits, att vi helt enkelt bryter här och går on-topic igen ... :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 8:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Håller med föregående talare. Vi håller oss inom ramarna för ämnet och jag skapar gladeligen en tråd för de som vill diskutera emo. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 2:08 pm 
Maia

Älva: Du kan lika gärna öh, "skära ut" den del som vi diskuterat emo till en seperat tråd, kan vara intressant att se på senare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 2:09 pm 
Maia

Beledhel skrev:
Du är så uppenbart oseriös i den här frågan att jag tycker, precis som det tidigare föreslagits, att vi helt enkelt bryter här och går on-topic igen ... :roll:

På vilket sätt är jag oseriös? Nightwish är EMO musik! Emocore låter väldigt likt många metalgenrer så jag förstår om folk blandar ihop dessa. Sen finns ju också den lilla chansen att jag blandat ihop symphonic metal med emocore :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 3:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vilket du faktiskt gör, Nightwish är inte emo, däremot kan en "emo" säker gilla Nightwish, men det är för att dom gör bra musik, inte för att dom är emo.

Och desutom, var ditt inlägg om emokulturen seriöst? :roll:

mot solnedgången och dödens gast.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme