Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 1:00 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Túrin Turambar skrev:
Är det ingen som tycker att den här tråden är lite fånig? Jag skulle lätt kunna få ner 3 A4 med författarnamn i mina bokhyllor, men det är väl ändå ingen som sitter och kollar noga. Det känns som om den här tråden i mångt och mycket handlar om att säga "haha, jag har mycket böcker - kolla vad lång listan är ..."


Jag tror du till stor del har rätt, det är vad det handlar om... och bibliofiler uppskattar att skryta om sina samlingar, även om det faktiskt kommit en del intresanta saker (folks släktingar och saker)

Vi har förövrigt en bok från 1700-talet liggande här, för att jag någon gång ska gå och ta reda på om den är värd något (översättning av en Engelsk psalmbok från 1600-talet, tryckt i Finland på 1700-talet...)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 8:07 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har också en bok från 1700-talet. Den är visserligen inte värd något eftersom det fattas blad i början och omslaget är slitet men det är roligt ändå.

Jag har också en bok av en släkting kom jag på: Torleif Styffe. Han har skrivit en hel del om Norra Värmland men den boken jag har heter Lättpoesi.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 19, 2008 10:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
virre skrev:
Túrin Turambar skrev:
Är det ingen som tycker att den här tråden är lite fånig? Jag skulle lätt kunna få ner 3 A4 med författarnamn i mina bokhyllor, men det är väl ändå ingen som sitter och kollar noga. Det känns som om den här tråden i mångt och mycket handlar om att säga "haha, jag har mycket böcker - kolla vad lång listan är ..."


Jag tror du till stor del har rätt, det är vad det handlar om... och bibliofiler uppskattar att skryta om sina samlingar, även om det faktiskt kommit en del intresanta saker (folks släktingar och saker)


Den här tråden var inte alls menad som en skryttråd! (i så fall skulle jag skryta om något annat än böcker i det här sällskapet) Jag var mest intresserad av att se vilka författare ni läste böcker av!!

och angående det antika så är min äldsta bok från 1940:(

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 05, 2008 5:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
Av våra gamla böcker är jag nog mest förtjust i Nordisk uppslagsbok i 36 band från början av 1900-talet. Står en del underbara saker i den! :lol:

Den coolaste boken jag hållt i är nog en gammal kompis bibel från 1500-talet med Olaus Petri's namnteckning i den. 8)

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 05, 2008 7:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
FarbrorTora skrev:
Av våra gamla böcker är jag nog mest förtjust i Nordisk uppslagsbok i 36 band från början av 1900-talet. Står en del underbara saker i den! :lol:

Den coolaste boken jag hållt i är nog en gammal kompis bibel från 1500-talet med Olaus Petri's namnteckning i den. 8)


Haha vad? :wink:
Häftigt! :shock:

Hittade en gammal studiebok för sjuksköterskor från början av 1900, också en hel del "intresanta" saker.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 07, 2008 3:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
När vi häll på med vårt projektarbete (om hjärnan, migrän, alzheimer och placebo) i trean så hittade vi en hel del gamla böcker, bland annat en bok från 1936 om människan och hur vi tänker och så. Den verkade vara ganska tyskinspirerad för det stod t.ex. beskrivningar av hur en arier ska vara... :roll: Helt sjuk bok! Många av de gamla faktaböckerna slängde vår lärare för de var för gamla, men just den sparade han för att det stod så sjuka saker i den. Folk tänkte lite annorlunda på den tiden, i alla fall vissa! :shock:

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 07, 2008 4:56 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, i historian fick vi läsa utdrag ur Nordisk Familjebok om negrer. De hade griptåliknande fötter, fanns i många olika raser, hade tjocka skallar så det kunde ta emot mycket stryk, underutvecklade tror jag också... Sorgligt att läsa, det var väl kanske försök till att rättfärdiga slaveriet.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 07, 2008 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lord of the Grey Havens skrev:
Sorgligt att läsa, det var väl kanske försök till att rättfärdiga slaveriet.

Nåja, slaveriet avskaffades i Sverige 1813 (även om det dröjde till 1847 innan de sista slavarna på kolonin Saint-Barthélemy hunnit friges). När uggleupplagan av Nordisk Familjebok skrev sin artikel om negrer 1913 hade slaveri alltså varit förbjudet i hundra år redan, och det fanns ingen som helst anledning att försöka rättfärdiga det. Det låg alltså inget politiskt bakom, utan man trodde helt enkelt så här.

Det är ganska nyttigt, tycker jag, att läsa sånt här ibland. 1913, det känns ju som ganska nyligen, och man tänker att folk då var i stort sett som folk är nu. (Tolkien var t ex 21 år!) Men i vissa avseenden har som synes oerhört mycket förändrats i hur vi ser på saker och ting. Också bra att fundera över att folk inte behöver ha rätt bara för att de uttrycker sig vetenskapligt och baserar sig på forskning. Vem vet hur befängda en del av dagens självklara sanningar kommer att verka för folk som tittar tillbaka på oss från andra sidan år 2100...

Ugglan skrev:
I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt med i regel klen begåfning och liflig fantasi. Han är glad och obekymrad, ehuru stundom skenbart allvarlig; han saknar kraft och uthållighet, hänger sig åt ögonblickets ingifvelser och snabbt växlande stämningar samt är mycket känslig med utprägladt sinne för det komiska. Han är vidare i besittning af ett rikt inre lif, kan stundom visa prof på utpräglad vänskaplighet, men ter sig i regel skygg, misstänksam och i saknad af hvarje spår af barmhärtighet och medkänsla.

http://runeberg.org/nfbs/0410.html
http://runeberg.org/nfbs/0411.html
http://runeberg.org/nfbs/0412.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 30, 2008 9:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag såg för inte så längesen att min farmor hade en bibel från 1601!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 31, 2008 12:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
de som finns i min samling

JRR Tolkien
Margaret Weis & Trasy Hickman
David Eddings
Dan Hörning
Nick Perumov
Astrid Lindgren
Dean Koontz
C.S Lewis
Katharine Kerr
J.K Rowling
George RR.Martin
Trasy & Laura Hickman
L.E. Modesitt. JR
Gaston Leroux
Terry Brooks
Susan Kay
E.A Poe
Diana Wynne Jones
Howard Pyle
David Gemmell
Stephen King
Anders Roman
Saga Borg
Phillip Pullman

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010