Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 31, 2007 4:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Nu måste jag ändå påpeka att jag, i inlägget som du citerar, i min tur ordagrant citerade Thalion, och såhär fortsätter inlägget med mina egna ord:

Jag skrev:
Men jag ser mycket hellre att Tolkiens Arda blir en inkörsport till tyngre Tolkienism för dessa medlemmar (:wink:), än att de stängs ute för att de inte anses vara tillräckligt bra. :evil:


Bara så att inga missförstånd kring min ståndpunkt uppstår.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 31, 2007 5:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
[Inaktiv användare] skrev:

Ni galenpanner här ta alldeles för seriösa på detta och det är ju ett fenomen, det är det ena. Det andra är: trots att ni är så engagerade i Tolkiens galenskaper verkar ni ha föga distans och "tonen" på "forumet" är allvarlig och alla är artiga och välformulerade (konstigt med ett så lättsamt huvudämne som Tolkiens Arda)

Kan bara ta ett axplock av vad människorna här saknar distans (låter citaten vara anonyma):
Citera:
Frågan är hur mänsklig Tolkien egentligen var...

Citera:
Om Tolkien bara är budbäraren så måste det finnas en annan, tänk om det är Melkor......huga

Citera:
Jag går mer på teorin om att den sista striden närmar sig, och att Tolkien bara är ett steg på vägen mot att förbereda oss inför att uppfylla Erus ursprungliga plan.


Som en fotnot kan skriva också att självklart människor gör vad de vill men hedervärda skribenter här förstår nog att förnuftigt folk kan höja ett varningens tecken för att inte snöa in på den mossiga gubbens tokerier alltför mycket.

//Allra bästa hälsningar från tidigare frekvent postare


Tänkte du alls tanken att vi som gillar Tolkien också kan ha humor?

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 7:25 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Esmie skrev:
Beledhel skrev:
"en bunt medlemmar här som bara sett filmerna och inte läst en enda bok".


Får väl erkänna att jag platsar lite i detta fack.
Nej, jag har faktiskt inte läst Härskarringen! :shock: :o Men jag ska..Någongång..Bara så mkt annat som går före..
Men har läst Bilbo några gånger, och lite ur Sagor från Midgård & Förlorade sagor. Har även smågluttat i en gammal bok ifrån -73 jag hittade hemma hos mamma för länge sen ^^ "Tolkiens sagovärld, En vägledning av Paul H Kocher

Är det "tillåtet" för mig att va här då? :roll:


Jag skulle nog hävda att det i grunden handlar om inställning snarare än om hur många böcker man har läst. En person som bara har sett filmerna och är nöjd med det, och alltså saknar intresse av att utvidga sina kunskaper, har troligen ganska lite utbyte av att diskutera Tolkien med människor som främst är intresserade av böckerna (och vice versa).

Har man däremot ett större intresse för Tolkien och hans värld, men inte har hunnit läsa så mycket ännu (eller inte vill göra det, men gärna diskuterar saken ändå) tycker jag absolut att man har här att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 7:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Aldarion skrev:
[Inaktiv användare] skrev:

Ni galenpanner här ta alldeles för seriösa på detta och det är ju ett fenomen, det är det ena. Det andra är: trots att ni är så engagerade i Tolkiens galenskaper verkar ni ha föga distans och "tonen" på "forumet" är allvarlig och alla är artiga och välformulerade (konstigt med ett så lättsamt huvudämne som Tolkiens Arda)

Kan bara ta ett axplock av vad människorna här saknar distans (låter citaten vara anonyma):
Citera:
Frågan är hur mänsklig Tolkien egentligen var...

Citera:
Om Tolkien bara är budbäraren så måste det finnas en annan, tänk om det är Melkor......huga

Citera:
Jag går mer på teorin om att den sista striden närmar sig, och att Tolkien bara är ett steg på vägen mot att förbereda oss inför att uppfylla Erus ursprungliga plan.


Som en fotnot kan skriva också att självklart människor gör vad de vill men hedervärda skribenter här förstår nog att förnuftigt folk kan höja ett varningens tecken för att inte snöa in på den mossiga gubbens tokerier alltför mycket.

//Allra bästa hälsningar från tidigare frekvent postare


Tänkte du alls tanken att vi som gillar Tolkien också kan ha humor?


antagligen inte :)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Esmie skrev:
Beledhel skrev:
"en bunt medlemmar här som bara sett filmerna och inte läst en enda bok".


Får väl erkänna att jag platsar lite i detta fack.
Nej, jag har faktiskt inte läst Härskarringen! :shock: :o Men jag ska..Någongång..Bara så mkt annat som går före..
Men har läst Bilbo några gånger, och lite ur Sagor från Midgård & Förlorade sagor. Har även smågluttat i en gammal bok ifrån -73 jag hittade hemma hos mamma för länge sen ^^ "Tolkiens sagovärld, En vägledning av Paul H Kocher

Är det "tillåtet" för mig att va här då? :roll:


Självklart, vem som helst får vara här. Även de som aldrig hört talas om Tolkien!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010