Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån dec 09, 2019 11:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Bör raketförsäljning förbjudas?
Omröstningen slutade sön jan 24, 2010 9:17 pm
JA 33%  33%  [ 6 ]
NEJ 50%  50%  [ 9 ]
Bryr mig inte 17%  17%  [ 3 ]
Antal röster : 18
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2009 10:45 am 
Maia
Användarvisningsbild

En fråga från min sida angående smällare, som Thingol ville legalisera och andra här förmodligen också kan ha positiva erfarenheter av:

Jag tycker att det är roligt och stämningsfullt att titta på de fina fyrverkerierna vid tolvslaget på nyårsafton och jag förstår varför jag delar denna känsla med många andra. Däremot kan jag omöjligt förstå vad det skulle vara som är så himla roligt med smällare. Kan det möjligen vara för att jag aldrig har handskats med någon typ av fyrverkeripjäser? För just smällare kan ju bara vara roligt för den som bär ansvaret för att den ger ifrån sig ljud. Men jag måste säga att jag även då inte lyckas förstå det roliga. Möjligen när man var fem år kanske det var roligt när något sa pang ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2009 1:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ang smällare: Det kan faktiskt vara riktigt underhållande, men allt beror självkllart på vad för saker du andvänder och hur.
Om jag t ex smäller av lite smällare tillsamans med kompisar kanske några timmar föra tolv så är det (för mig åtminstonde) en form av uppbyggnad.
Men det är bara jag. Men visst, en liten barnslighet finns det nog i det, för jag tycker också om att öva skytte och liknande..

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2009 9:09 pm 
Sinda

Eldalie skrev:
Oavsett om folk följer föreskrifter eller inte sker uppenbarligen olyckstillbud. Hade de inte haft samma tillgång till raketer hade färre olyckor skett. Att några fler hade gjort egna bomber är troligt, men inte i närheten lika många som springer runt och skjuter nu, och de som verkligen vill göra bomber gör det nog förmodligen ändå.

Men va? Förstår fan inte vad du bygger din argumentation på. Du kan ju inte lasta raketerna för olyckor som sker när de används på ett felaktigt sätt. Då är det inte raketerna som är skyldiga till olyckorna utan personerna bakom som använt dem på fel sätt. Med din argumentation borde det mesta förbjudas eftersom det mesta kan leda till olyckor vid felaktigt användande.

Eldalie skrev:
Som jag ser det är dessa bränder en direkt följd av lek med fyrverkeripjäser som dessa ungdomar aldrig borde ha fått tag i.

Du kan väl inte på allvar tro att dessa ungdomar inte var fullt införstådda med vad som inte bara är möjligt utan högst troligt resultat av att exempelvis "någon tänt på en fyrverkeripjäs och slängt i containern". Således skulle inte jag rubricera det som "lek med fyrverkerier" utan mer som "allmän skadegörelse" som lika gärna kunde skett genom att någon tänt eld på en pappersbit och slängt ner som att någon tände på en fyrverkeri och slängde ner (vilket också givetvis sker).

Eldalie skrev:
Jag skulle också gärna se miljövänliga fyrverkerier, men utvecklingen med allt mer krut i dem, går ju åt helt fel håll.
Återigen(!) häver du ur dig påståenden utan någon källa. Enligt min subjektiva uppfattning utifrån vad jag läst i tidningar så går det iaf åt rätt håll angående hur miljöförstörande fyrverkerierna är. Hävdar du motsatsen vill jag se en vettig källa på det.

Eldalie skrev:
Vad gäller sidor om problemet hittar jag massor med en gång, tex den här: "Nyårsnatten i Sverige blev dramatisk. Tusentals larm om bränder och bråk kom in till polisen och SOS Alarm runtom i landet." (http://www.gt.se/nyheter/1.986379/flera ... v-smallare), samt fler på tex: http://hd.se/bjuv/2009/01/03/fyrverkeri ... -sopbrand/,
http://www.barometern.se/nyheter/TT_inr ... en(1062416).gm, http://www.pppress.se/bilder/main.phpg2 ... C3%A4llare,
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1358339

Thingol skrev:
Efter att ha läst igenom de nyheter du länkade till känns det som att alla olykor där raketer är inblandade beror på felandvändning, inte raketerna i sig. Så varför ska vi som kan andvända dom straffas?

Eldalie skrev:
Och vem "kan" egentligen använda saker som riskerar att självantända och att explodera innan stubinen brunnit klart?

Det där var väldigt intressant. Kan du ge mig en fysologisk förklaring på hur en fyrverkeripjäs kan explodera innan stubinen brunnit klart? jag får det inte att gå ihop iaf. I min värld måste fyrverkerierna få tillgång till eld för att explodera. Får den ingen eld vilket den såklart inte har fått om den exploderar innan stubinen brunnit klart så borde den alltså inte ha kunnat explodera. Och vadå riskerar att självantända? Bullshit. Handskas man med fyrverkerier på ett, fortfarande korrekt sätt, är risken att den självantänder väldigt väldigt liten.

Dark Moor skrev:
Jag röstade nej, men jag tycker att man ska höja åldergränsen för inköp av raketer i smällare.

Så åldersgränsen på 18 år är inte tillräckligt hög? Du anser alltså att man vid 18 års ålder ska få vara med och besluta om vilka som beslutar om vilken åldergräns som ska gälla för inköp av raketer, men inte få köpa raketer själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2009 10:53 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Vilket tråkigt språk du använder Gwaihir! Är det så jobbigt att människor inte håller med dig? Vad gäller källor har jag inte orken att sitta och leta upp alla siffror på ökade utsläpp och ökad krutmängd som finns iom dagens fyrverkeripjäser och smällare (och framförallt "häver" jag inte ur mig någonting, om du, Gwaihir, uppfattar det så ber jag dig sluta läsa mina inlägg!). Dina egna sk subjektiva åsikter behöver naturligtvis inte underbyggas av källor, det behöver bara dina meningsmotståndares göra. Var har du källorna till det du påstår?

Den kille i Skåne som förlorade synen på ena ögat förra året, och som var en hårsmån ifrån att dö av den smällare han antände, hävdade (vilket även intygades av den personal som undersökte smällaren efteråt) att smällaren brann av rakt i ansiktet på honom direkt när han tände på stubinen. Att då en gnista kan ha hoppat och antänt slutdelen av stubinen är troligt (jag menade naturligtvis inte att fyrverkerier antänds utan eld!). Detta berodde alltså inte på mer slarv än vad i stort sett alla som antänder smällare gör när de tänder stubiner. (källa: SVT)

Men för att förlänga det hela då somliga, tex Gwaihir, är så för att folk ska få göra som de vill: varför är handeldvapen förbjudna i Sverige? Är inte det ett brott mot er frihet? Alla ansvarsfulla, vuxna människor borde väl kunna ha en puffra innanför rocken, utan att det skapar problem för samhället?

Det är naturligtvis bättre att begränsa tillgången på potentiellt livsfarliga material!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2009 2:15 am 
Sinda

Eldalie skrev:
Vilket tråkigt språk du använder Gwaihir! Är det så jobbigt att människor inte håller med dig?

Tvärtom, jag tycker det är ytterst stimulerande med folk med helt andra åsikter och värderingar. Angående mitt språk håller jag med om att det kanske var lite på gränsen till för provocerande, och jag ska skärpa mig :)

Eldalie skrev:
Dina egna sk subjektiva åsikter behöver naturligtvis inte underbyggas av källor, det behöver bara dina meningsmotståndares göra. Var har du källorna till det du påstår?

Det är skillnad på åsikter och påståenden, det senare måste givetvis även jag använda mig av källor för att styrka. Av de länkar vi hittills har postat i tråden är vi väl ändå överens om att den stora majoriteten av alla olyckor har skett när man använt fyrverkerierna på ett felaktigt sätt?

http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 05&iPage=1 lite smått om fyrverkerier från "den andra parten". Även om källan inte är den bästa får man ändå en känsla utifrån artikeln att det helt klart blir mindre o mindre bly i fyrverkerierna iaf, vilket borde gynna miljön.

Eldalie skrev:
Den kille i Skåne som förlorade synen på ena ögat förra året, och som var en hårsmån ifrån att dö av den smällare han antände, hävdade (vilket även intygades av den personal som undersökte smällaren efteråt) att smällaren brann av rakt i ansiktet på honom direkt när han tände på stubinen. Att då en gnista kan ha hoppat och antänt slutdelen av stubinen är troligt (jag menade naturligtvis inte att fyrverkerier antänds utan eld!). Detta berodde alltså inte på mer slarv än vad i stort sett alla som antänder smällare gör när de tänder stubiner. (källa: SVT)

Intressant, dock fortfarande svårt att kunna kolla in källan själv(ja, jag gnäller mkt om källorna, jag är väl skadad av universitetsstudier men där bankar man in att källkritik är allt)

Eldalie skrev:
Men för att förlänga det hela då somliga, tex Gwaihir, är så för att folk ska få göra som de vill: varför är handeldvapen förbjudna i Sverige? Är inte det ett brott mot er frihet? Alla ansvarsfulla, vuxna människor borde väl kunna ha en puffra innanför rocken, utan att det skapar problem för samhället?

Det är naturligtvis bättre att begränsa tillgången på potentiellt livsfarliga material!

Tycker det är en ganska dålig liknelse. Själva syftet med handeldvapen är att skada andra personer vilket inte syftet med fyrverkerier är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2009 7:03 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

GwaihiR skrev:
Av de länkar vi hittills har postat i tråden är vi väl ändå överens om att den stora majoriteten av alla olyckor har skett när man använt fyrverkerierna på ett felaktigt sätt?

Absolut, men det tycker inte jag ger en anledning att låta människor, klumpiga/okunniga eller inte, få skada sig själva och andra. Hade vinsten av det hela varit större hade det varit annorlunda, men lite smällar och lite ljussken på himlen är inte värt all den skada det medför.

Vad gäller krutmängden i fyrverkerierna har den ökat de senaste 15 åren, vilket det skrivits mycket om tidigare år. Utan källa kan man ändå snabbt konstatera att det är så genom att titta på de fyrverkerier som används idag. Så många stora användes inte av privatpersoner förr. Dessutom har lägre priser medfört att fler kan köpa raketer och fler gör det tydligen, vilket skräpar ner och riskerar att skada ännu mer. Dålig utveckling.

GwaihiR skrev:
Intressant, dock fortfarande svårt att kunna kolla in källan själv(ja, jag gnäller mkt om källorna, jag är väl skadad av universitetsstudier men där bankar man in att källkritik är allt).

Jag har samma problem själv med icke-användandet av källor, men i ett samtal kan inte alltid alla källor hämtas direkt, så det bästa är väl att tänka sig den här formen av forumdebatt som en som skulle kunna hållits på allmän plats, tex ett café. Har man källan nära till hands är det naturligtvis bra, men inte alltid nödvändig för argumentationen (jag är säker på att du stött på några källor som talar om att raketer och smällare kan vara farliga, samt smutsar ner). (Vad gäller SVT som källa kan jag inte gärna ge någon annan, då programmet visades där för mindre än en månad sedan. Deras arkiv kanske har kvar programmet.)

GwaihiR skrev:
Tycker det är en ganska dålig liknelse. Själva syftet med handeldvapen är att skada andra personer vilket inte syftet med fyrverkerier är.

Tycker faktiskt att liknelsen funkar rätt bra i sammanhanget: förbjuda farliga saker som folk skulle kunna ta ansvar för, eller inte förbjuda dem. Om du frågar en vapenförespråkare i USA säger han inte att handeldvapen är till för att skada andra, utan för att skydda sig från dem som vill skada honom. Problemet är var gränsen för lagar och förbud ska gå, men min gräns går där mycket förstörs i onödan. Nyttan med fyrverkerierna är försumbar (om den ens kan sägas finnas alls).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 12:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Håller nog med Thingol i det mesta han har sagt.

Jag tycker att raketskjutning är en rolig tradition som inte bör förbjudas, och är inte alltför farligt om man hanterar dem på rätt sätt:
tex avlägsnar sig snabbt efter att man har tänt på, siktar rakt upp m.m.

att det sedan händer olyckor är väldigt olyckligt, men personligen tror jag att många av dessa olyckor händer när folk har fått i sig för mycket sprit och ska vara modiga, tex hålli raketen, stå kvar efter påtändning eller sikta på någon eller något. Det kan också vara ungdomar som vill göra "förbjudna" saker med smällare osv.

Men väldigt många saker som är roliga är också farliga. Slalomåkning kan vara väldigt farligt, men det är också väldigt roligt.

Jag tycker det är bra att vi tycker olika i tex sådana här frågor, för annars skulle det inte finnas några disskusionsforum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2009 10:55 pm 
Dúnadan

Dom flesta skadas av hemmagjorda raketer inte köpta. jag tycker inte man ska förbjuda raketer i SWE och jag tycker att regeringen är ärligt sjuka i huvudet när det kommer till raketer. Dom förbjuder tigerraketerna av ett syfte och det är att dom tror att vi ungdomar skadar oss för mkt med dom. Det är bara korkat om vi inte kan få tag på tigerraketer eller annat smått o gott så tar vi bara och försöker ta dom stora raketerna eller improviserar8jag gjorde det sistnämda). och det det är då det blir riktigt farligt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme