Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 4:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Bör raketförsäljning förbjudas?
Omröstningen slutade sön jan 24, 2010 9:17 pm
JA 33%  33%  [ 6 ]
NEJ 50%  50%  [ 9 ]
Bryr mig inte 17%  17%  [ 3 ]
Antal röster : 18
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Eldalie skrev:
Turgon skrev:
Jag röstade nej men jag tycker att om kommunen eller någon förening med mera kan sjuta upp gemensamt ENDAST VID TOLVSLAGET!!!


Men då borde du ju röstat NEJ till försäljning, vilket ju var röstningsfrågan!


Jag skrev ju att jag röstade nej.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 9:17 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
edit


Senast redigerad av Eldalie fre jan 09, 2009 6:43 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 10:29 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Självklart ska fyrverkerier vara lagliga. Låt dom som vill lägga sina pengar på fyrverkerier göra det, det drabbar ju ändå inte er?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 10:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
GwaihiR skrev:
Självklart ska fyrverkerier vara lagliga. Låt dom som vill lägga sina pengar på fyrverkerier göra det, det drabbar ju ändå inte er?


Inte? Läs tråden från början!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 10:59 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
GwaihiR skrev:
Självklart ska fyrverkerier vara lagliga. Låt dom som vill lägga sina pengar på fyrverkerier göra det, det drabbar ju ändå inte er?


Inte? Läs tråden från början!


De 300 skadade och 1 dödsfallen per år som nämns i tråden drabbar väl ändå dem som faktiskt köper fyrverkerierna och således inte er. De som är rädda för fyrverkerier skiter jag faktiskt fullständigt i. Känns som det finns betydligt större problem än att djur och människor under några timmar en gång per år tvingas utstå lite oväsen. Är man nu väldigt känslig mot de höga ljuden finns det ju faktiskt hjälpmedel att ta till, exempelvis hörselskydd, lugnande medel eller helt enkelt åka ut till lite ödsligare områden där inga fyrverkerier antänds. De miljöproblem som nämns ska givetvis inte nonchaleras men vore det inte bättre att jobba för miljövänligare fyrverkerier än att lilla skitlandet Sverige förbjuder fyrverkerier av den anledningen medan resterande delen av världen fortsätter skjuta fyrverkerier som aldrig för. Brandrisken vet jag inte så mycket om, känns inte som den är särskilt stor och jag har inte sett några siffror som tyder på motsatsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 6:36 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
De som skadas behöver väl inte alltid själva ha orsakat det? Om en raket flyger iväg och träffar dig i ögat, är du ansvarig för att ha stått i vägen för den då eller? Vad gäller miljöproblemen inser du kanske att de inte är direkt små, och vad är det för fel att små länder föregår med gott exempel?

GwaihiR skrev:
Brandrisken vet jag inte så mycket om, känns inte som den är särskilt stor och jag har inte sett några siffror som tyder på motsatsen.


Jag får känslan av att du är en person som undflyr de flesta medier. Varje år brinner både offentliga och privata lokaler ned till följd av användandet av fyrverkerier. Men de får väl skylla sig själva då de byggt på platser som inte ligger ödsligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 6:41 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Turgon skrev:
Eldalie skrev:
Turgon skrev:
Jag röstade nej men jag tycker att om kommunen eller någon förening med mera kan sjuta upp gemensamt ENDAST VID TOLVSLAGET!!!


Men då borde du ju röstat NEJ till försäljning


Jag skrev ju att jag röstade nej.


Frågan var "Bör raketförsäljning förbjudas?". Då borde du alltså röstat JA och inte NEJ, utifrån det du skrev här ovan!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 11:39 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
De som skadas behöver väl inte alltid själva ha orsakat det? Om en raket flyger iväg och träffar dig i ögat, är du ansvarig för att ha stått i vägen för den då eller?


Hur många av skadorna sker på det viset? Utan att ha någon källa för mitt påstående är jag övertygad om att den stora majoriteten av alla skador från raketer sker när folk inte följer säkerhetsföreskrifterna. Följs dessa vill jag påstå att det är minimal risk att skadas av raketer. Följer man inte föreskrifterna, exempelvis inte respekterar säkerhetsavståndet anser jag att man faktiskt får skylla sig själv, oavsett vem som tände på raketen. Förbjuder man raketer däremot kommer folk antagligen i större utsträckning tillverka egna fyrverkerier vilket självfallet är betydligt farligare både för individen själv och för omgivningen.

Eldalie skrev:
Vad gäller miljöproblemen inser du kanske att de inte är direkt små, och vad är det för fel att små länder föregår med gott exempel?


Ja, jag inser att det finns en viss problematik runt miljöutsläppen. Dock anser jag inte de är så stora att ett totalt förbud är rätt väg att gå. Visst behöver det inte vara något fel på att små länder föregår med gott exempel, men hur stor miljöförbättring blir det egentligen när de stora länderna fortsätter som tidigare? Ett bättre förslag ur miljösynpunkt anser jag vara att jobba för att själva fyrverkerierna blir miljövänligare.

Eldalie skrev:
Jag får känslan av att du är en person som undflyr de flesta medier. Varje år brinner både offentliga och privata lokaler ned till följd av användandet av fyrverkerier. Men de får väl skylla sig själva då de byggt på platser som inte ligger ödsligt!


Jaha, som vanligt på internet tar det inte lång tid innan påhoppen börjar. Vad av det jag skrivit hittills får dig att dra slutsatsen att jag "undflyr de flesta medier"? Jag skrev att jag inte visste så mycket om brandrisken och att jag ville ha siffror som tydde på motsatsen, inte vaga subjektiva meningar utan källa som anger att massa lokaler brinner ner varje år till följd av fyrverkerier. Vore intressant om du kunde hitta någon källa som styrker ditt påstående att "varje år brinner både offentliga och privata lokaler ned till följd av fyrverkerier". Det enda jag hittar är massa rapporter där ungdomar medvetet riktat fyrverkerier och smällare mot exempelvis skolor med brand till följd, något som inte själva fyrverkerierna ska lastas för. Jag tog en snabb titt på google med sökorden fyrverkerier+brand och på inte mindre än första träffen säger brandskyddsföreningen: "Vi har egentligen inga brand- eller skadeproblem med fyrverkerier så här års." (http://www.dalademokraten.se/Templates/ ... anguage=sv) Vilket tyder på att själva brandrisken inte är så stor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 5:51 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Oavsett om folk följer föreskrifter eller inte sker uppenbarligen olyckstillbud. Hade de inte haft samma tillgång till raketer hade färre olyckor skett. Att några fler hade gjort egna bomber är troligt, men inte i närheten lika många som springer runt och skjuter nu, och de som verkligen vill göra bomber gör det nog förmodligen ändå.

Vad gäller mediafakta var det inte menat som ett påhopp utan helt enkelt min förvåning över att du inte verkade vara medveten om tex de senaste skolbränderna, vilka du i ditt senaste inlägg nämner. Som jag ser det är dessa bränder en direkt följd av lek med fyrverkeripjäser som dessa ungdomar aldrig borde ha fått tag i.

Riskerna och förstörelsen som fyrverkerierna tillfogar samhället och världen är onödigt stora även om det finns folk som ser dem som väldigt roliga. Jag skulle också gärna se miljövänliga fyrverkerier, men utvecklingen med allt mer krut i dem, går ju åt helt fel håll.

Vad gäller sidor om problemet hittar jag massor med en gång, tex den här: "Nyårsnatten i Sverige blev dramatisk. Tusentals larm om bränder och bråk kom in till polisen och SOS Alarm runtom i landet." (http://www.gt.se/nyheter/1.986379/flera ... v-smallare), samt fler på tex: http://hd.se/bjuv/2009/01/03/fyrverkeri ... -sopbrand/,
http://www.barometern.se/nyheter/TT_inr ... en(1062416).gm, http://www.pppress.se/bilder/main.phpg2 ... C3%A4llare,
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1358339


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 6:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Efter att ha läst igenom de nyheter du länkade till känns det som att alla olykor där raketer är inblandade beror på felandvändning, inte raketerna i sig. Så varför ska vi som kan andvända dom straffas?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 7:15 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ser du det som ett straff? Mycket som inte är tillåtet accepteras, så varför inte detta? Med den mängd problem som helt uppenbart skapas i anslutning till fenomenet, är det väl ganska rimligt med rejäla åtgärder? Och vem "kan" egentligen använda saker som riskerar att självantända och att explodera innan stubinen brunnit klart? Några år efter ett förbud tror jag få går och tänker tillbaka på "den gamla goda tiden" då det small överallt och man fick se färggranna explosioner på himlen. De finns dokumenterade på film, så i framtiden kanske man kan köpa 100 minutes of fireworks på DVD. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 10:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Eldalie skrev:
Turgon skrev:
Eldalie skrev:
Turgon skrev:
Jag röstade nej men jag tycker att om kommunen eller någon förening med mera kan sjuta upp gemensamt ENDAST VID TOLVSLAGET!!!


Men då borde du ju röstat NEJ till försäljning


Jag skrev ju att jag röstade nej.


Frågan var "Bör raketförsäljning förbjudas?". Då borde du alltså röstat JA och inte NEJ, utifrån det du skrev här ovan!




Skit :(

Såg och läste fel :evil:

Så vi vet iallafall att det ligger en röst fel.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 10:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Ja, ja ser det faktiskt som ett straff att någon helt plötsligt tar ifrån mig en tradition och nånting vacker, bara för att andra inte kan kontrolera det.
Man framförallt tror jag på frihet, därför är jag också emot rökförbud och eventuella förbud av alkohol, förbudet mot Hash/Canabis är jag inte helt säker på. Men enligt mig ska alla över 18 ha möjligheten att andvända smällare, röka, dricka och leva sitt eget liv, för det är frihet. Sen ska man självsäkert ha någon form av kontroller, vem som helst ska ju inte få sälja smällare, precis som med Systembloaget. Så vill jag ha det.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2009 6:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
jag är mest emot det, som sagt, för att många skadas. men miljön tar också mkt skada av det. tungmetaller är inget man vill ha alls, finns redan för mkt av det. tungmetaller som bly, kvicksilver, kadmium är mkt farliga om koncentrationen blir för hög. vi har redan en massa gifter i oss--när det var som mest poppis att använda ddt så var genomsnitts amerikanen oätlig pga detta--lågsäsong för kannibaler. likaså var bröstmjölken i tyskland o i andra länder inte nyttig av samma skäl.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2009 6:53 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 11, 2008 7:53 pm
Inlägg: 36
Jag röstade nej, men jag tycker att man ska höja åldergränsen för inköp av raketer i smällare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010