Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 9:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Republik eller Monarki?
Monarki 63%  63%  [ 15 ]
Republik 38%  38%  [ 9 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 8:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Orophin skrev:
Min samhällslärare sade idag att det gjorts undersökningar som visar att Sverige tjänar (en summa som jag inte kommer ihåg) på att vara en gammal arvsmonarki. Detta eftersom kungen är ett varumärke för Sverige osv.
Eftersom jag inte har sett undersökningen själv så kan jag ju inte berätta så mycket mer om den tyvärr.
Det stämmer ur en viss synvinel och är fel ur en annan (och jag är också samhällslärare). Troligen är din lärares syn på saken färgad av hans egen preferens i frågan, eller åtminstone i urval av undersökning (med vilken metod genomfördes den undersökningen?). På frågan om vilka personer som i sig själva fungerar som varumärken går det inte att ge ett rakt svar, och framförallt då inte i vilken grad de kan fungera som reklampelare för ett land. En undersökning som gjordes efter en representationsresa på 90-talet, där både kungen och Björn Borg deltog, sade sig de flesta ha berörts av att Borg var där, medan kungen passerat förbi mera obemärkt. Kungafamiljen är ett varumärke, helt klart, men frågan är om inte Absolut vodka, Björn Borg, Roxette mfl drar in mycket mera pengar till landet, utan att för den skull bli lyxförsörjda av folket samt stå över lagen.

Jo du har antagligen rätt. Det finns antagligen ett antal undersökningar som pekar både för och emot.

ang. svenska "varumärken": När jag förra våren var i spanien och berättade för två kvinnor att jag var från Sverige så fick jag svaret: -Åh, Sverige, IKEA, Volvo. (översatt)

(off topic, så finns det ju många sådana exempel i filmen Morgan Pålsson - Världsreportern, där Morgan försöker förklara var han är ifrån)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 28, 2010 4:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Orophin skrev:
Min samhällslärare sade idag att det gjorts undersökningar som visar att Sverige tjänar (en summa som jag inte kommer ihåg) på att vara en gammal arvsmonarki. Detta eftersom kungen är ett varumärke för Sverige osv.

Eftersom jag inte har sett undersökningen själv så kan jag ju inte berätta så mycket mer om den tyvärr.

Jag gissar att din lärare kan ha syftat på den undersökning som omtalas här eller kanske någon senare undersökning från samma forskare. Och jo, de inser att kungahuset inte är den enda "symbolen" för Sverige. Vad man däremot kan invända är att kungahuset kanske inte i allas ögon är en bra symbol. Den uppmärksamhet de ger har därför kanske inte en enbart positiv ekonomisk effekt. Och kanske skulle en president (utan konkurrens från en kung) inte bara vara en bättre utan även en mer inkomstbringande symbol, vem vet.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 28, 2010 6:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
http://www.kvp.se/nyheter/1.1861095/mar ... ikt-i-guld

En annan artikel om pengar och kungahus.

Huruvida man tjänar eller förlorar på kungahus och isf hur mycket är nog väldigt svårt att riktigt besvara..

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 29, 2010 3:29 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Vi har representativ monarki. Kungen är bara en glorifierad ceremonimästare och det är inte så dumt, han är ett slags överstepräst.

Han styr inte, krigar inte, det var länge sedan. Han har bara det trevliga kvar: inviga broar och monument, hålla tal och mysa. Mer om kungens symboliska roll, hans funktion som Rex Sacrocorum skriver jag här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... krona.html

Min poäng är: gärna (representativ) monarki, men då ska kungen ha krona också annars är det meningslöst.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 13, 2010 2:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
I fredags på "Vakna med The Voice" så berättade Johan T Lindvall (hovreporter tror jag han är) att minst 2 miljoner besökare kommer till Stockholm under Victorias bröllop!
Befolkningen blir väl nästan tredubblad under några dagar!
Tydligen så har tydligen flera tyska TV-bolag köpt kontor i Stockholm bara pga bröllopet.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010