Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 8:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Det gör han förvisso, men det visste Åke förmodligen inte medan han skrev Tolkiens arv, utan det fick komma med efterhand, och jag tror inte att han tog det på allvar förrän jobbet gick till Adlerberth.

Det är möjligt att han in i det sista hoppades på att ändå få översätta. Men det är ju ren spekulation och motsäger inget jag sagt.

Eldalie skrev:
[...] han påbörjade en egen översättning av The Silmarillion [...]

Gjorde han? Vad baserar du det på?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 11:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Om det inte motsäger det du sagt skulle det innebära att Christopher kände till en del av de avslöjanden (ofta felaktigt uppfattade) Ohlmarks gjorde i sitt lexikon (som gavs ut 1976). Det är ju iochförsig fullt möjligt att han fick reda på det, och därefter meddelade förlaget att Ohlmarks inte fick översätta Silmarillion. Men att han trots det skulle påbörja en egen översättning är fortfarande underligt om han inte trodde att det ändå skulle bli han som fick översätta verket. Vad gäller hans påbörjade översättning har jag läst något stycke ur den för ett bra tag sedan, men när jag googlade nu hittade jag inget. Är det någon mer som har sett denna, eller hört talas om den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 11:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Om det inte motsäger det du sagt skulle det innebära att Christopher kände till en del av de avslöjanden (ofta felaktigt uppfattade) Ohlmarks gjorde i sitt lexikon (som gavs ut 1976).

Varför skulle det innebära det? Det finns väl egentligen ingen anledning att betvivla huvuddragen i den förklaring till Christophers bannbulla som Ohlmarks själv ger i Tolkiens arv?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 11:24 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Står det att det var pga lexikonet Christopher förbjöd honom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 11:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Står det att det var pga lexikonet Christopher förbjöd honom?

Nä, då skulle jag ju inte svara som jag gjorde. Har du verkligen läst boken?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 24, 2010 11:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Japp, två gånger, men senast var 1989 tror jag. Det är lustigt hur du låter bli att förklara, och istället ställer frågor, eller bara uttrycker att du tycker något någon skriver är dumt/meningslöst/felaktigt. I samma veva som du skriver det vore det bättre om du skrev ner din syn eller dina fakta, så slipper det bli långa följdbrev på varje liten sak. Bara ett tips.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 12:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Det är lustigt hur du låter bli att förklara, och istället ställer frågor, eller bara uttrycker att du tycker något någon skriver är dumt/meningslöst/felaktigt. I samma veva som du skriver det vore det bättre om du skrev ner din syn eller dina fakta, så slipper det bli långa följdbrev på varje liten sak. Bara ett tips.

Hur ska jag kunna förklara alla dina teorier? Jag har aldrig hört talas om att Ohlmarks skulle ha påbörjat någon översättning av The Silmarillion. Jag vore verkligen intresserad att läsa något stycke ur den, om den finns. :) Jag kan naturligtvis svara på vad för förklaring till Christophers bannbulla som Ohlmarks ger i Tolkiens arv, om det är vad du vill att jag ska utveckla. Han sände en fotostatkopia på delar av den "Silmarillion-trailer" han höll på med till Christopher, och det på svenska. Var det något mer du undrade?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 6:56 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det är förmodligen mer jag undrar, men jag nöjer mig med detta då du verkar så ointresserad av att ge utförliga svar överhuvudtaget. Du bad tex nyligen om att en ny tråd skulle skapas, för att du inte ville svara på din uppfattning om vad som är dåligt i Silmarillion, i den tråd där du fick frågan. En sådan tråd skapades, men inte heller då gav du något utförligt svar, utan bad att tråden skulle döpas om så att andra kunde svara i den. Du får naturligtvis göra som du vill, men jag tycker det är lite tråkigt när du bara ställer frågor utan att ge svar. Det känns som egensyftet är att kritisera, men inte att förmedla någon kunskap.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 7:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Du bad tex nyligen om att en ny tråd skulle skapas, för att du inte ville svara på din uppfattning om vad som är dåligt i Silmarillion, i den tråd där du fick frågan. En sådan tråd skapades, men inte heller då gav du något utförligt svar, utan bad att tråden skulle döpas om så att andra kunde svara i den.

Ursäkta att jag frågar på samma sätt igen, men har du verkligen läst tråden? Jag har verkligen försökt att seriöst förklara varför jag inte är så road av Silmarillion. Om du har problem med vad jag säger, föreslår jag att du tar det i den tråden. Och att jag bad Gautrek skapa en ny tråd var för att jag ville svara och få svar men inte ville förstöra den tråd frågan dök upp i.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 9:30 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ok jag antar att jag får ta det som att du gett det svar du ville ge då, men jag tycker ändå inte att det var särskilt tydligt (förväntade mig fler exempel på saker som var dåliga, och inte bara en, enligt mig haltande, jämföresle mellan bibeln och Silmarillion) och uppfattar det fortfarande som att du hellre ställer frågor än besvarar dem. Det hade ju tex varit så mycket enklare om du förklarade istället för att påpeka att det någon sagt är felaktigt. Fel är bra, men bara om de förklaras.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 12:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Det hade ju tex varit så mycket enklare om du förklarade istället för att påpeka att det någon sagt är felaktigt. Fel är bra, men bara om de förklaras.

Förklara då vad det är du tycker att jag inte har förklarat! Och handlar det om något som jag skrivit i någon annan tråd, så skulle jag uppskatta att du tar upp det i den tråden.

Vad det gäller din missbelåtenhet med vad jag säger om Silmarillion så svarar jag (och frågar vidare :wink:) i den tråd det handlar om: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=7008

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 7:33 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Som jag skrev: jag får ta ditt svar för det du vill ge då. Kanske kan du göra detsamma? Om jag ser din förklaring på varför du ogillar Silmarilion som lite väl tunn, får jag väl göra det? Själv skulle jag inte avfärda ett såpass omfattande verk så snabbt och enkelt. Jämförelsen med bibeln haltar också, då man antingen kan jämföra all fiktiv litteratur med bibeln, vilket blir lite meningslöst, eller så jämför man med all möjlig fiktiv litteratur. Att Tolkien var katolik betyder inte att hans värld går rakt av att jämföra med den katolska uppfattningen om densamma. Tolkar man det så bokstavligt hädar Tolkien, och det var definitivt inte hans avsikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 9:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Som jag skrev: jag får ta ditt svar för det du vill ge då. Kanske kan du göra detsamma? Om jag ser din förklaring på varför du ogillar Silmarilion som lite väl tunn, får jag väl göra det? Själv skulle jag inte avfärda ett såpass omfattande verk så snabbt och enkelt. Jämförelsen med bibeln haltar också, då man antingen kan jämföra all fiktiv litteratur med bibeln, vilket blir lite meningslöst, eller så jämför man med all möjlig fiktiv litteratur. Att Tolkien var katolik betyder inte att hans värld går rakt av att jämföra med den katolska uppfattningen om densamma. Tolkar man det så bokstavligt hädar Tolkien, och det var definitivt inte hans avsikt.

Svar här: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=7008

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010