Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: mån aug 15, 2011 12:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Fjällvandringen varade i en vecka i början av juli i Kebnekaiseområdet. Jag vill passa på och marknadsföra svenska fjällen här som jag tycker är sjukt underskattade. Jag har vandrat runt rätt mycket och sett en hel del och slås av hur få människor som faktiskt får se det. Framför allt så är det stora vidder som är helt folktomma och det är väldigt synd, särskilt som det var så mycket djurliv i år; b.la. lämmlar, rovfåglar, fjällräv. Helt klart finns det enorma möjligheter för turism som inte tagits till vara på och upprättandet av fler leder och raststugor skulle höja potentialen något otroligt.

Det är trist hur lokalbefolkningen kunnat stå emot och förhindrat att stora delar av Kebnekaise blivit Nationalpark eller Naturreservat som det utan tvekan förtjänar att vara. Få svenskar är nog medvetna om hur otroligt vackert det är uppe i fjällen. De flesta håller sig nog till bestigning av Kebnekaise eller vandrar längs Kungsleden, men de missar därmed oerhört mycket vildmark och frihetskänslan man får av att ha en hel dal för sig själv i flera dagar (utan att man ser en själ). Så länge man inte rör sig i ett omänskligt tempo och har med sig tillräckligt med mat och utrustning klarar de allra flesta av det riktigt bra.

Målet med fjällvandringen var att gå genom Vistasdalen (först båt 12 km), sen gå igenom Unna Räitavagge via Pyramidpasset, ned till Kaskasavagge och mot Kungsleden. Därifrån ta sig några km till Singivagge, slå läger där, och bestiga Kebnekaise dagen därpå. Sedan vandra tillbaka mot Kungsleden och ta sig tillbaka till Nikkaloukta via Kebnekaise fjällstation. Det blev också som det var tänkt, men upplevelserna var klart över förväntan.

Dag 1: Färden startade på eftermiddagen i Nikkaloukta (som är den givna startpunkten för alla vandringar i Kebnekaise) och så åkte vi båt uppför Vistasjokken i 12 km. Det var lite mulet första dagen men det blev en fin tur, jokken meandrade mycket så ibland fick man till och med åka bakåt en bit. Sedan gick vi en dryg mil och slog upp tältet några tiotal meter ifrån leden. Det var inte tokmyggigt på det stället som det varit tidigare under dagen. Vi såg många djur, ett flertal fjällugglor, fjällvråkar och så en massa lämmlar och ripor. Uppenbarligen var det inte många människor som gått där tidigare i år. Den enda vi såg var en kanotist.

Dag 2: Fin morgon, ganska soligt och inte alltför varmt. Det blåste litegrann så myggen var inte så besvärliga som under gårddagen. Vi startade med Unna Räitavaggestugan som mål, en mycket udda rutt från vår utgångspunkt. Bortom bron över Vistasjokken finns det ingen led som för vidare till stugan. När vi korsat bron improviserade vi genom att gå igenom björkskogen tills vi kom till jokken som flödar ned från Unna Räitavagge. Sedan blev det ganska kämpigt i åtskilliga kilometer för vi fick gå på skrå i princip hela tiden. Det var brant och det fanns ingen stig eller led att följa, faktiskt bland de tyngsta delarna jag fjällvandrat i. Inget jag rekommenderar andra fjällvandrare som är ovana eller har bråttom med andra ord.

Som tur var så hittade vi en fantastisk tältplats några kilometer ifrån Unna Räitavaggestugan; den jag vandrade med var alldeles slut vi det här laget så det passade bra att slå läger. Senare under kvällen och natten kom det en del regn. Det var brant ned till jokken när man skulle hämta vatten, men i gengäld var underlaget ljuvligt att sova på.

Bild

Bergen längst bort från vänster är Pyramiden, Knivkammen och Vaktposten. Bergen saknar samiska namn eftersom Unna Räitavagge inte alls lämpar sig för renhållning, det 150 meter höga stupet gör det mycket besvärligt.

Där vi tältade dag 2 i Unna Räitavagge (Lilla Räitadalen).

Dag 3: Riktigt fin morgon, gassande sol och stundtals riktigt varmt. Det blev till att gå i bara T-shirten. Men vädret förändrades snabbt,

Vid det här laget hade vi närmat oss Unna Räitavaggestugan lite och ljudet av det 150 m höga vattenfallet, beläget

Närbild på Knivkammen. Det är riktigt brant och svårt att bestiga, inget för den som kan få svindel; laget hade vi hunnit en bra bit och slog läger lite senare vid raststugan vid Kouperjåkka. Vi tog inga bilder i Kaskasavagge eftersom det regnade en del, var tidvis dålig sikt, och var lite segt. Det blev en ganska lång dag, men kanske inte fullt så krävande som den föregående eftersom vi inte gick lika mycket på skrå.

Dag 4: Vädret var fint och vi gick bara några kilometer till Singivagge, tog några hundra höjdmeter och la oss på 1000 meters höjd på ett riktigt fint ställe. Märkligt nog såg vi bara två par som kom gåendes, trots att det är den bästa anfallsvinkeln att ge sig på Kebnekaise. Nästa dag skulle bli

Singipakte, Tolpagorni och Singitjåkka.

Dag 5:

Det blåste mycket kallt tidigt på morgonen och hade regnat en del under natten. Vi fick ta på oss ordentligt när vi gjorde i ordning frukosten. Men snabbt förbättrades vädret allteftersom vi gick och vid 10-tiden var det ganska så varmt och soligt. Planen var att gå i botten av dalen längs med jokken på snön. Till en början gick vi på vänster sida, men så bytte vi till den högra för att det blev mindre brant. Sen kunde vi gå på jokken långa sträckor och då förflyttade vi oss snabbt.
Vi gick som så att vi tog några hundra meter, b.l.a via ett brant snöfält, och tog sen in på Västra leden upp mot toppstugorna. Det var bitvis krävande vandring, särskilt snöfältet, men i det stora hela är det den

Bild från Kebnekaises sydtopp (2104 m is) mot Nordtoppen (2097 m fast berg). Det var inte mycket plats att stå på och

Vi hade just bestigit Sydtoppen och satte oss ned på högplatån och smälte snö för att göra nyponsoppa. Vädret var helt fenomenalt (man kan säkert göra 20 försök utan att få bättre väder), det var ganska varmt och nästan helt

Sarektjåkka (2089 m.öh.) och Buchtoppen kunde ses på 10 mils håll.

Vi gick ned från toppen längs med ryggen, och tittade b.la. ned på Rabots glaciär. Nedstigningen gick oerhört fort (lite under 3 timmar) eftersom vi kasade ned på snöfält på skrå ned i Singivagge. Totalt tog det ca 9 timmar och 25 minuter att ta sig upp och ned (inklusive pauser). Klart godkänt med tanke på att vi båda hade gott om krafter när

Jag tog den här bilden mot Tjäktjavagge just när vi kommit tillbaka till tältet

En bild på Kebnekaises sydtopp från Ladtjovagge; man kan nätt och jämnt se några personer på väg upp mot toppen.

Vi gick ifrån Singivagge och vidare till Kebnekaise fjällstation, vädret var fint och även om dagen inte var så händelserik som den föregående var det ändå helt ok :) Det kändes ovant att stöta på folk hela tiden längs en led (innan vi kom till Kungsleden hade vi ju bara sett en enda människa).

Dag 7: Gick vi tillbaka till Nikkaloukta och tog båt 5 km. Vädret var fint och några km från båtlämningen var det riktigt lätt att gå då det var sandigt och jämnt före. Vi fick höra av andra att vi såg väldigt solbrända ut, inte konstigt då vi gått en hel del på snöfält.

Summa summarum en helt fantastisk fjällvandring och jag tänker definitivt göra något liknande nästa år. Jag hoppas att fler får pröva på att bestiga Kebnekaise den vägen jag gjorde det, och slippa gå upp och ned för Vierramvare från Kebnekaise fjällstation.


Senast redigerad av Egalmoth sön sep 20, 2015 11:58 am, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: mån aug 15, 2011 2:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Llll


Senast redigerad av Egalmoth sön sep 20, 2015 11:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 12:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Spännande, Egalmoth! Jag är inte alls insatt i fjällvandring (och skulle av flera orsaker förmodligen inte vara särskilt bekväm med att prova på det heller), men bilderna var verkligen fantastiska – tack för dem. :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 8:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Beledhel skrev:
Spännande, Egalmoth! Jag är inte alls insatt i fjällvandring (och skulle av flera orsaker förmodligen inte vara särskilt bekväm med att prova på det heller), men bilderna var verkligen fantastiska – tack för dem. :D


Kul att du gillade bilderna, svenska fjällen går minsann inte av för hackor! Men som jag skrev så är det inte fullt så krävande som vissa tycks tro. Har man bra grundfysik och gott om mat så går det bra för de allra flesta. Det handlar mer om tålamod, förmåga att hålla humöret uppe, och att ta rätt beslut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 5:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Fina bilder Egalmoth, och på tal om Kebnekajse så spelar de i Göteborg i morgon kväll! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Eldalie skrev:
Fina bilder Egalmoth, och på tal om Kebnekajse så spelar de i Göteborg i morgon kväll! :wink:


Heh, jag hoppas det var värt att jag tog mig tid att posta det här. Det tog allt en stund att få i ordning det och komprimera bilderna, bara att hålla tummarna att fler loggar in och ser mitt arbete :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Heh, jag hoppas det var värt att jag tog mig tid att posta det här.

Jajamän! Mycket intressant läsning och fina bilder, tack för det!

Jag har aldrig vandrat i fjällen, vare sig de svenska eller annorstädes, men det är ju svårt att inte bli lite sugen när man ser detta. Däremot vandrar jag en del i mer civiliserade trakter - i sommar blev det t ex en sjudagars på Hermannsweg i Teutoburgerskogen i västra Tyskland. Att bo på hotell och få bagaget transporterat, så att man bara behöver kånka på det man behöver för dagens etapp, är mer min typ av strapats! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tis aug 16, 2011 8:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Egalmoth skrev:
Heh, jag hoppas det var värt att jag tog mig tid att posta det här.

Jajamän! Mycket intressant läsning och fina bilder, tack för det!

Jag har aldrig vandrat i fjällen, vare sig de svenska eller annorstädes, men det är ju svårt att inte bli lite sugen när man ser detta. Däremot vandrar jag en del i mer civiliserade trakter - i sommar blev det t ex en sjudagars på Hermannsweg i Teutoburgerskogen i västra Tyskland. Att bo på hotell och få bagaget transporterat, så att man bara behöver kånka på det man behöver för dagens etapp, är mer min typ av strapats! :)


Numera så har stugorna och fjällstationerna så pass hög standard (fullständiga rättigheter) att man känner sig som hemma när man kommer fram. Rena lyxfrukostarna och trerätters middag kan man få efter en krävande dag på fjället, inte illa det. Går man från stuga till stuga (ca 15-20 km per dag) så behöver man knappast bära mer än 10-15 kg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tor aug 18, 2011 6:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Numera så har stugorna och fjällstationerna så pass hög standard (fullständiga rättigheter) att man känner sig som hemma när man kommer fram. Rena lyxfrukostarna och trerätters middag kan man få efter en krävande dag på fjället, inte illa det. Går man från stuga till stuga (ca 15-20 km per dag) så behöver man knappast bära mer än 10-15 kg.

Å fasen! Så du menar att fjällstugorna är hotell? Jag har alltid trott (baserat bara på namnet) att det var små självhushållningsstugor. Antar att det bara är något fåtal av de mest populära lederna som har den typen av service?

Hur jobbigt är det med myggen? Man har ju lite fördomar om Norrland på den punkten. Och hur tuffa skulle du bedöma att lederna i svenska fjällen är? Mycket upp och ner, antar jag, så man får räkna med kortare dagsetapper än på slättmark?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: tor aug 18, 2011 6:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Egalmoth skrev:
Numera så har stugorna och fjällstationerna så pass hög standard (fullständiga rättigheter) att man känner sig som hemma när man kommer fram. Rena lyxfrukostarna och trerätters middag kan man få efter en krävande dag på fjället, inte illa det. Går man från stuga till stuga (ca 15-20 km per dag) så behöver man knappast bära mer än 10-15 kg.

Å fasen! Så du menar att fjällstugorna är hotell? Jag har alltid trott (baserat bara på namnet) att det var små självhushållningsstugor. Antar att det bara är något fåtal av de mest populära lederna som har den typen av service?

Hur jobbigt är det med myggen? Man har ju lite fördomar om Norrland på den punkten. Och hur tuffa skulle du bedöma att lederna i svenska fjällen är? Mycket upp och ner, antar jag, så man får räkna med kortare dagsetapper än på slättmark?


Stugorna har självhushåll som du påpekade, men de kan ändå vara ganska så bekväma särskilt om vädret är dåligt. Fjällstationerna upplevs som riktigt lyxiga, går att få riktigt god mat och boendet är bekvämt. Ofta finns det en shop där man kan köpa allt möjligt, men det är inte gratis.

Vad gäller myggen så varierar det, så länge man är under 800 meters höjd kan det vara ganska mycket. Men har det blåst mycket märker man inte av dem alls. Har man stora problem kan man ju alltid helgardera sig med mygghatt med nät, då slipper man undan helt och hållet.

Kungsleden är inte så mycket upp och ned, högsta punkten är på 1100 meter eller så. Men visst det är inte alltid det är helt plant precis även om det är långt lättare att gå på en led än att ge sig upp i de värsta branterna. En bra bok om Kungsleden är Vandra Kungsleden av Claes Grundsten som innehåller i princip allt man behöver veta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: fre aug 19, 2011 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag får även jag tacka för besväret! Trevlig läsning och fina bilder! Är det något som du anser är särskilt viktigt att tänka på när man ger sig ut på sådana här strapatser?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: fre aug 19, 2011 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Orophin skrev:
Jag får även jag tacka för besväret! Trevlig läsning och fina bilder! Är det något som du anser är särskilt viktigt att tänka på när man ger sig ut på sådana här strapatser?

Det var ju inte mig du frågade, men i väntan på Egalmoth inflikar jag gärna det allra viktigaste: Väl ingångna skor! Ett par vandringskängor som du har gått ett antal mil i och vet att du trivs i och framför allt inte får skoskav av, det är A och O. Även ett litet skav kan annars göra den trevligaste vandringsled onjutbar. En dagstur kan man alltid ta sig igenom på ett eller annat sätt, men har man bokat upp sig på en veckas vandring, eller kanske ännu mer, då jäklar gäller det att fötterna trivs.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: fre aug 19, 2011 8:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Orophin skrev:
Jag får även jag tacka för besväret! Trevlig läsning och fina bilder! Är det något som du anser är särskilt viktigt att tänka på när man ger sig ut på sådana här strapatser?


Kamelen besvarade det där ganska bra. Att gå in kängorna man ska ha är oerhört viktigt, får man problem med skoskav så gäller det att ha skavsårsplåster (Compeed fungerar mycket bra), annars kan hela turen äventyras. I och med att man bär så mycket packning och det blir mycket upp och ned så blir såren snabbt värre om man inte åtgärdar dem. Det är också viktigt att hålla fötterna torra och byta strumpor då och då.

I övrigt så gäller det förstås att ha gott omdöme, planera i förväg och ha med sig tillräckligt med kläder och mat. Just maten är väldigt viktig, får man energibrist så försämras ens förmåga att ta rätt beslut drastiskt. Om man aldrig fjällvandrat förut så är det svårt att inse hur mycket energi man faktiskt gör av med, så det gäller att vara på sin vakt och alltid ha nötter/russin eller liknande nära till hands. Vädret kan förändras mycket snabbt i fjällen och man får räkna med att väderprognoserna slår fel ibland.

Som sagt så är Vandra Kungsleden av Claes Grundsten en utmärkt guide. Den tar upp även såna här praktiska saker som kan vara ovärderliga för nybörjare att kunna. Varje etapp längs Kungsleden tas upp och man får se höjdskillnader i en graf från stuga till stuga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: lör mar 03, 2012 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
En bild på tältplatsen i Singivagge. Det gick ett stenras den dagen också; lät som bara den- ungefär som om någon fått för sig att köra ett tåg

På väg upp mot Kebnekaise; en tillbakablick på fotspåren i

Bild från nedstigningen av Kebnekaise, tagen från jokken i botten av dalen. Vid det här laget var vi inte så många höjdmeter ovanför tältet. Det här var en av de större snöfälten vi kasade ned för. Det var som att åka hiss, så fort gick det.[/size]


Senast redigerad av Egalmoth sön sep 20, 2015 12:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min Fjällvandring 2011: en redogörelse med bilder
InläggPostat: mån apr 30, 2012 12:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag har en del planer på att gå i Kebnekaise i år igen. I såna fall gärna kring Mårma för där har jag inte varit tidigare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010