Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tråkig värld
InläggPostat: sön jan 14, 2018 2:21 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Hej! Jag är ju ganska ny på forumet och verkar ha missat dess storhetstid vilket jag tycker är väldigt synd för det finns så många frågar jag har som t.ex. hur fungerar en förbannelse? Kan man bara kasta den på någon som t.ex. förbannelsen över Hurins barn. Så det är synd att forumet verkar döende då jag tycker det är otroligt roligt att få skriva med er som är såpass kunniga inom ämnet att ni alltid kan svara eller ha synpunkter på mina frågor.

Men det jag tänkte på denna gången var att tycker inte ni världen är otroligt tråkig. Blir ni inte lite deppiga efter att ha läs en av böckerna eller sett filmerna och önskat att du också fått kunna ge dig ut på ett äventyr men att du i samma stund vet att det inte går och även om det rent praktiskt går så måste du tänka på ditt jobb, familj, ekonomi osv. Detta gör att äventyret inte skulle vara kul för man skulle vara tvungen att tänka på den grå vardagen trots att man i stunden lever sin dröm. Andra anledningen till att ett äventyr inte skulle vara kul är att vad finns det att se? Går jag ut i skogen kommer jag förmodligen inte träffa på Thranduil och hans alver och ett Dol Goldur kommer inte resa sig framför mig. Jag behöver inte gömma mig från orcher som kan dyka upp bakom ett hörn och skulle jag träffa på spindlar hade de inte vart större än min tumme och inte meterstora. Skogen skulle vara blöt och kall och inte skön som Lorien. Ett berg hade vart ett berg, inga hemliga alvboningar och inga stora salar där dvärgar har kammare med guld. Inga drakar, ulvar. Om jag har tur ser jag en fågel och ett rådjur.

Förstår ni hur jag tänker? Man blir så fylld av glädje och avund till deras äventyr men det skulle inte funka pågrund av verkligheten och naturens grå realism. Någon som håller med och kan känna igen sig?

Ju fler svar desto roligare. Vill väcka liv i forumet så svara vad ni tycker och tänker, känner ni igen er, skriv hur, tycker ni jag är en knäpp dagdrömmare, förklara :D Vet ju att det finns lajv och liknande men det är inte samma sak om ni förstår mig.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråkig värld
InläggPostat: sön jan 14, 2018 6:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Wickel, jag tror i och för sig att även hjältarna i en saga måste ta hänsyn till familj, ekonomi o.s.v. innan de ger sig ut på äventyr. Men det är inget författarna brukar skriva så mycket om, eftersom det handlar om just fantasy, och i den genren vill läsarna slippa sådana triviala detaljer. För Frodo och gänget var ju dessutom Midgård den verkliga världen, och där läste man också sagor och drömde sig bort till andra, mer spännande världar, precis som vi gör i vår värld. Fylke var säkert dötrist på många sätt, jämfört med att bo i en modern storstad och ha hela världen på ett fjärrkontrollklicks avstånd.

Det jag gillar med high fantasy-genren är framförallt idealismen och estetiken - två saker som jag tycker att vår riktiga värld värderar alldeles för lågt. I övrigt tycker jag att verkligheten är tillräckligt fylld av underverk för att man ska få sitt lystmäte för en hel livstid. Och det även om man är tvungen att anpassa sig efter arbetstider, ekonomiska realiteter och familjens behov. Fantasy är bra att ha som tillflykt ibland men inget man ska hänga upp sin tillvaro på.

Så på sätt och vis är det bra att detta forum är så dött - det visar bara att folk har tillräckligt att göra ute i verkligheten och inte behöver sitta och drömma framför Tolkienbloggar. :)

(Nä, det sista menar jag inte, hoppas verkligen att detta forum får lite mer fart).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråkig värld
InläggPostat: ons jan 17, 2018 9:55 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Jo jag förstår vad du menar att dem också måste tänka familj och sånt men det känns så enkelt för dem då deras känslor till avfärder inte beskriva onödigt detaljerat och långdraget.

Det är just teknologin som jag inte tycker om i vår tid. Som 18:åring där folk är beroende av sociala medier och teknologin så är jag inte som många av mina vänner. Jag håller på med sociala medier men jag tycker inte det är något nödvändigt och telefoner och tv apparater har förstört det fina och mänskliga som min generation och kommande generationer inte fått uppleva. Min mamma och pappa berättar om när de var unga och lekte i skogen, att de kunde vara ute och med bara hjälp av sin fantasi hade så roligt. Ta ifrån en 5 åing sin IPad i den och se hur hen reagerar.

Jag har alltid avundats de äldre generationerna och utan att låta som en klyschig bitter 70-åring så var livet bättre förr (räkna inte upp hur allt är bättre nu med medicin, kommunikation etc.) Det är just därför jag hade velat leva t.ex. Arda där vi levde i här och nuet. Med telefonen är vi värken här eller nu, vi kan vara på andra sidan jorden och för 5 år sedan.

Är dålig på att förklara men hoppas du förstår

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråkig värld
InläggPostat: lör jan 20, 2018 8:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Vilken rolig trådidé! :D Och alla försök att skaka lite liv i forumet är mer än välkomna!

Så har jag ofta tänkt! Att jag skulle vilja ge mig iväg på äventyr som karaktärerna i böcker eller filmer, men då helst i deras värld så klart - här finns det alldeles för lite magi :P Men sen kommer alltid tankarna smygande att jag nog skulle vara urusel på äventyrandet när allt kom till kritan... Så jag löser problemet genom att skriva egen fantasy istället, då får jag drömma mig bort på alldeles egendesignade äventyr utan att behöva oroa mig för just allt det där du tar upp. Jag rekommenderar det! ;)

Med det sagt så går det ju faktiskt att äventyra ganska bra här i vår värld också, men det kräver ju att man har ett liv där det går in, till exempel ekonomiskt och familjemässigt. Och nej, några alver lär man knappast stöta på... Därför är det verkligen tur att det finns böcker som Ringsagan där vi kan drömma oss bort till andra världar fulla av magi <3

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråkig värld
InläggPostat: ons jan 24, 2018 4:59 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag förstår hur du menar, Wickel. På sätt och vis är det en av de större nackdelarna med just fantasylitteratur – att den vanliga världen känns så grå och trist när man lägger ifrån sig boken. Men jag tror det kan vara bra att fundera på några saker.

För det första: Vad är det man längtar efter egentligen? Vill man verkligen förflyttas in i boken och uppleva allt som personerna där upplever? För Frodo & Co är ju världen inte magisk och underbar hela tiden, utan det de får vara med om är några magiska stunder av förundran och några stunder av yttersta skräck och förtvivlan, men däremellan är det mest "vardagslunk": laga till knappa ransoner av enahanda mat i primitiva förhållanden; traggla i en timme varenda jämra kväll för att slå upp ett nattläger; uträtta sina behov i en buske eller grävd liten grop, oavsett om man råkar vara magsjuk eller febersvag; regn och snö och blåst och solgass, myggor och flugor och allt som kryper och krälar; och så detta eviga traskande, timme ut och timme in tills benen och ryggen värker, med bara mer traskande att vänta nästa dag och nästa. Och dessutom gör man allt detta med den molande vetskapen att man är ute på ett nästan hopplöst uppdrag, att det med största sannolikhet bara är lidande och död som väntar vid resans slut.

Om man funderar lite, är det inte snarare betraktarens än deltagarens upplevelse man längtar efter? Att få förundras och förfäras, se allt det vackra och hemska och uppleva de storslagna ögonblicken, men utan att behöva genomlida allt det tråkiga däremellan? I så fall har jag goda nyheter till dig: allt du behöver göra är att sätta dig i bästa mysfåtöljen och läsa! :P Den där fantasivärlden du trånar efter finns kvar där, det är bara att öppna boken igen. Eller välj en annan bok och en annan lika magisk fantasivärld. Det enda förargliga är att man inte kan ägna sig åt det jämt, för man har ju en egen högst verklig vardag att klara av också, för att ha råd att sätta mat på bordet (och fler böcker i hyllan). Men åtminstone lite tid till läsning går alltid att planera in de flesta dagar, om man bara vill!


För det andra: Vår egen värld är inte alls tråkig! Däremot är den till stor del vad man gör den till. Det är hur din hjärna väljer att tolka det dina ofullkomliga sinnen uppfattar av världen som styr din upplevelse, mycket mer än hur världen "egentligen" är beskaffad. (Vilket det nog inte ens finns något objektivt svar på – inte ett som vi kan begripa i alla fall.) Och dessbättre kan man medvetet påverka den tolkning hjärnan gör. Vill man se en trolsk och magisk skog där det ser ut att kunna lura alver och vättar bakom varje buske så kan man välja att göra det! Fast det blir självklart lättare att tänka fram magin om man väljer rätt skog; det finns ju tyvärr också gott om trista plantageskogar där träden alla är lika gamla och står i prydliga rader utan nämnvärd undervegetation. Men här i Sverige har vi ju förmånen att aldrig ha särskilt långt till vildare trakter! Överhuvudtaget är världen även i våra dagar full av stora och små underverk, om man bara öppnar upp sina sinnen för dem. Hur kan man till exempel undgå att känna magin på en plats som den här nedanför? (Bilden hämtad från mycket trevliga instagramkontot Ancient Sites. Titta gärna in för fler vackra bilder av svenska, främst västgötska, fornlämningar och landskap, tillsammans med utdrag ur de gamla sagorna och tänkvärda historiska betraktelser.) Och om man vidgar vyerna utanför Sverige är det förstås ännu lättare att hitta platser som ger fantasin vingar. Gör till exempel en bildgoogling på "amazing places" eller liknande sökord.

Ge dig ut och leta magi själv i din omgivning, vet jag! Själv tycker jag att vandring är ett väldigt bra sätt att i lugn och ro betrakta landskapet och upptäcka all den skönhet som man annars jäktar förbi. Oavsett var i Sverige du bor finns det garanterat vandringsleder i din närhet. Och vill du stimulera fantasin ytterligare kan du ju alltid vandra nattetid under stjärnorna. Eller varför inte övernatta invid en forngrav, om du törs! :mrgreen:
(Kolla gärna in den gamla tråden Midgårdska platser här på forumet för en diskussion om lite sånt här - även om de flesta bilderna i tråden tyvärr fallit bort med åren.)

Är man socialt lagd så kan det vara lättare och trevligare att uppsöka magin i vardagen tillsammans med ett gäng likasinnade. Du nämnde ju lajv, och det är inte att förakta! Går man in i det med rätt inställning och verkligen försöker leva sig in så kan det nog vara oerhört stimulerande för fantasin. (Inbillar jag mig i alla fall; jag har själv aldrig lajvat. :)) Eller gå med i ditt lokala Tolkiensällskap, eller se på annat sätt till att hitta lite mer fantasifullt folk att umgås med ibland än såna som bara hänger på Facebook eller glor på TV-serier.

Man har bara så tråkigt som man gör sig! :D

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråkig värld
InläggPostat: lör jan 27, 2018 12:47 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Kloka synpunkter från er båda. Jag är nog alldeles för mörkrädd och jag hade snarare fått en ångestattack om jag stod öga mot öga med en Balrog än att kämpa emot. Något som hade varit coolt hade varit en bra illustrerad VR-Tolkien-Simulator där man kan trycka in olika destinationer och se sig om kring. Om det kommer någon riktigt bra hade det fått kosta vad den kostar, jag hade köpt den. Men det är som ni säger att det går alldeles perfekt att gå ut på sina äventyr. Tar man jorden för att vara Tellus och inte Arda så får man uppleva en massa fina saker. Men går man enbart och tänker på att det inte är Arda och därför kommer det inte vara lika bra så blir det ju inte lika bra. Det är nog 90% inställning och 10% platsen skulle jag säga. Vi har inte alver och dvärgar men vi har andra folkslag som aboriginer och samer och att få vara hos dem några dagar är både en klimatomställning och ett levnadssätt som skiljer sig starkt från det vi är vana vid så ni har faktiskt fått mig att inse att vår värld inte är så grå. Den är ingen lika färgstark med trollkarlar (förutom Brynolf & Ljung ;) ) och drakar men visst finns det fantastiska fördelar med jorden. Dock är det just den opersonliga teknologin jag inte tycker om. Såg en dokumentär häromdagen där de var krypskyttar på taken och även en sniperrobott på en lyftkran de kunde styra också sköt de mot folket i födelsekyrkan (jag pratar om Belägringen i Betlehem). Det fick mig att bli lite arg, var män och gör som förr. Ska dem kriga så kan dem göra det man mot man med svärd, båge, etc. Alla dessa nya vapen och teknologin har förstört det vackra vi och gömt det med spackel så att säga. Teknologin är självklart bra, men jag tycker ändå det finns en gräns om ni förstår.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010