Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 29, 2026 1:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:10 pm 
The Magnificent

Undomiel skrev:
Men halsbandet som Merope( vad heter hon.....? :P) hade, trodde inte Dumbledore att det va en horkrux.. ?

Jo, och det var ju Slytherins halsband (antagligen det som skulle legat i grottan).

Lord of the Grey Havens skrev:
Är det här bara något som min ko mpis har fått för sig eller inte: Står det någonstans i början att Malfoy ska döda Harry?

Det är väl det man ska tro i början, men de säger faktiskt bara att han ska göra nåt mycket viktigt och mycket farligt, så det var väl Dumbledore och inte Harry det syftade på... (har för mig att det var så iaf)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:29 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:25 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 9:03 pm 
Jag fick också intrycket av att det var Harry som Malfoy skulle ha ihjäl. Men som sagt så var det nog bara meningen att man skulle tro det, för det står aldrig rent ut vem det är. Men nåt som Malfoys mamma sa fick mig iallafall att tro att det var Harry. Hon sa nåt i stil med: "Hur ska han klara det när inte ens Mörkrets herre kan göra det" Detta kan ju dock tolkas som menat om både Harry och Dumbledore.

Synd att Dumbledore dog, han var min favoritkaraktär. Men Rowling har iallafall lovat att vi ska få veta mycket mer om hans förflutna och familj i nästa bok. Vi "vet" ju redan att hans bror är den där värdshusvärden i Hogsmead.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 10:46 pm 
Maia

Anonymous skrev:
Vi "vet" ju redan att hans bror är den där värdshusvärden i Hogsmead.

Ok, det visste jag inte :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 16, 2005 1:06 pm 
Nej, det står inte rakt ut i böckerna, men...
...Det började som en teori som några inbitna fans kom upp med: Dels är han ju rätt lik Dunbledore, är rätt gammal och så luktar det get inne i hans värdshus :lol: (Som bekant har ju Aberforth en gång i tiden åtalats för att ha utövad opassande trolldom på en get, gud vet vad det kan ha varit). Hursomhelst så stäldes frågan till Rowling i en intervju om han var bror till Albus och hon så gott som erkände då att så var fallet.
Vi får väl veta mer om det i nästa bok.

Förrestän, jag kom på att Dumbledore också gör ett litet skämt om det i senaste boken, när han säger till Voldemort att han "merely being friendly with the local barmen".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 12:22 pm 
Maia

När pratar han med Voldemort?

Var står det om värdshusvärdens utseende? Det har aldrig slagit mig att Dumbledore skulle ha några levande släktingar i samma generation. Han verkade liksom gå på övertid själv..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 1:48 pm 
Olórin skrev:
När pratar han med Voldemort?

Var står det om värdshusvärdens utseende? Det har aldrig slagit mig att Dumbledore skulle ha några levande släktingar i samma generation. Han verkade liksom gå på övertid själv..

Har precis läst detta :D
Det är i minnessållet när Tom/voldis kommer till Dumbledore för att han vill ha jobbet som försvar mot svartkonster lärare.. När Dumbledore precis har blivit Headmaster...

(Igår sågs GoF och visst Över Förväntan men ändå mycket besviken.. JOHNNY DEPP SOM SIRIUS BLACK!!!!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 3:47 pm 
Maia

Naturligtvis :oops: Glömde totalt bort alla besöken i Voldemort/Toms uppväxt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 10:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undomiel skrev:
(Igår sågs GoF och visst Över Förväntan men ändå mycket besviken.. JOHNNY DEPP SOM SIRIUS BLACK!!!!)

Johnny Depp var inte i GoF.
Det var samma skådespelare som spelade Sirius Black i denna film som förra alltså Gary Oldman.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 11:45 pm 
Lord Voldemort skrev:
Undomiel skrev:

Johnny Depp var inte i GoF.
Det var samma skådespelare som spelade Sirius Black i denna film som förra alltså Gary Oldman.

Jag menar naturligtvis att jag vill ha Johnny Depp som Sirius Black.. Inte Gary Oldman..
Johnny Depp ser ju ut som Sirius.. : P haha

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 20, 2005 12:05 am 
Det lät på ditt inlägg att det var Johnny Depp som var Sirius i GoF inte att du ville ha honom som Sirius och bara så du så är inte Depp brittiskt medborgare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 20, 2005 6:03 pm 
Tom Riddle skrev:
Det lät på ditt inlägg att det var Johnny Depp som var Sirius i GoF inte att du ville ha honom som Sirius och bara så du så är inte Depp brittiskt medborgare.

Jag vet, jag såg att det såg så ut. Och ja, jag vet att han är från Amerika och visst, de vill ju bara ha med folk som är från England men jag tycker att Johnny Depp skulle ha varit en bra Sirius.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 24, 2005 3:57 pm 
Maia

Hittade just detta. Det är värt att läsa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 24, 2005 5:16 pm 
Wavemaster of the World

Intressant länk, Gilgond. De få tvivel jag hade på Snapes ondhet är nu bortblåsta. Väntar med spänning på sista boken...

Ha. Ha. Ha.

Senast redigerad av Crumui tor maj 04, 2006 9:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 24, 2005 6:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kul att mycket av det som står där var saker jag tänkt på själv! Det där med DADA-jobbet, t ex. Jag vill verkligen inte att Snape ska vara en elaking, och jag är säker på att det kommer visa sig att de här teorierna är delvis rätt. Det är så olikt Rowling att avslöja boven i början av boken. Jag tycker inte att mysteriet får sin lösning i HBP som i de andra böckerna. Där har hon också använt sig av ledtrådar som man sedan kunnat se och tänkt 'aha!' - ett tecken på en duktig deckarförfattare! Men i HBP vill hon alltså att vi ska tro att Snape är ond redan från första början. Det är en stark avvikelese från hur hon tidigare har arbetat.

Jag tror att bok 6 och 7 hör samman på det sättet att ledtrådarna kommer i 6an och aha-upplevelsen kommer i 7an. Jag tror också att mysteriet kommer få sin lösning relativt tidigt i 7an, även om jag hoppas att det inte blir så. Risken för att Rowling fäst sig för mycket vid sina karaktärer och vill de dem ett långt, värdigt slut a la RotK (filmen, inte boken - att filmen pågår så länge efter Mordors fall är underligt, med tanke på att rensningen av Fylke klippts) är överhängande. Det märks på hur böckerna har förändrats från att skrivas i stil med en saga, till att karaktärernas privatliv får ta över mer och mer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]