Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 6:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 29, 2005 5:13 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Inte då :D
Jag skulle vara med om det är i närheten...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 7:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu vid fjärde omläsningen så slår det mig. I de första böckerna så blandar hon mer "nutid" och dåtid och delarna är inte så långa. Men i de senare böckerna så består nästan hela böckerna av dåtid och lite nutid. Man får känslan av att hon uppslukas av allt som har hänt och därför fylls böckerna upp av dåtiden och mindre av nutid. En önskan hade ju varit att det blandats lite mer i de senare böckerna också. Men man kan inte få allt. Jag älskar Deverry. Det är som att krypa in i en skön gammal soffa och bara mysa.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 8:25 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Jag läste om böckerna 3-12 under juli månad -- kunderna på stadsbiblioteket i min födelsestad verkar inte ha upptäckt Katharine Kerr än, så jag fick ha Deverryserien helt för mig själv och kunde tröska igenom tre böcker per vecka. Väl använd semester. Fick återupptäcka mycket som jag hade glömt och började fundera på en del karaktärer och vad som kommer att hända med dem i nästa inkarnation.

Älva, jag delar din iakttagelse och har ganska blandade känslor. Å ena sidan var det bra att ganska snabbt få en uppfattning om hur de fyra centrala karaktärerna kom att tvinna sig om varandra, å andra sidan blev det rätt rörigt med tidsperioderna staplade på varann som lagren i en gräddtårta. Själv tyckte jag att balansen mellan förfluten tid och nutid blev mest lyckad i Elddraken av de nyare böckerna.

Man undrar om författaren så småningom börjar tycka att det inte finns så mycket mer att hämta i Deverrys historia? (Fast det skulle vara intressant med en bit från den riktigt tidiga kolonisationstiden när Bran och Cadwallon & co kom till Deverry, och hur livet var i alvernas sju städer, och om Maddo och Bellyra någon gång, i något liv, fick vara lyckliga tillsammans. Och nog tycker man att Maryn borde ha fått hålla på och gottgöra henne i mer än ett liv.)

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 3:18 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
3-12? Finns det tolv böcker på ditt bibliotek?
Jag hade inte sån tur att ingen annan läste böckerna, jag fick ofta beställa och vänta...

Jag kan bara hålla med dig om allt det sista... :)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 12:17 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
*stön* Elddraken är ju nummer 11. Nej, än har jag inte vågat mig in i L-space för att få tag på de sista i serien (hur mycket jag än skulle vilja), skyll på tillfälligt hjärnsläpp.

En av paradoxerna med att vara svenskspråkig bibliotekskund i Finland: Åbo är åtta gånger större än Jakobstad där jag växte upp och gick i skola, men andelen finlandssvenskar är däremot tio gånger mindre (om man bortser från ca femtusen studerande från Åbo Akademi). Alltså är det oftast lättare att hitta svenska böcker när jag är på sommarbete.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 11:34 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Puh. Blev rädd at jag hade missat något där...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 7:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Alshain: *SPOILER* Maer och Glaenara får ju varandra. Dock som hårdslitande bönder men ändå.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 5:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag kom att tänka på en sak häromdagen angående urd.

Urd var ju en av nornorna i asatron som bestämde människors öden.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 7:19 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det var det första som slog mig när jag läste böckerna. Men på "engelska" så heter det wyrd. Vet inte om översättaren kallade det urd av någon anledning men jag har för mig att nornorna spann människornas öden. Översättaren tyckte sig kanske få en poäng där. Frågan är om det då blir en riktig översättning eftersom det är så klara paralleller till asatron? En annan möjlighet är ju att uttalet låter nästan som urd och det är enkom av den anledningen som det får heta urd på svenska?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 10:42 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag har för mig att jag har läst någonstans att urd är ett fornnordiskt ord för "öde". Ska kolla om jag kan hitta igen det.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 8:33 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är det bara jag som tycker att Häxvargen är den tråkigaste boken? Inte för att den är dålig men på grund av lite andra saker.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 3:18 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag tycker inte Häxvargen var tråkig, tvärtom var den bra eftersom Salamander var med såpass mycket. :) Vad är det som gör boken trist i ditt tycke, Älva? Safirringen tycker jag var den i särklass tråkigaste, främst p.g.a. Gweniver.

Förövrigt ska jag snart - så fort jag läst några av de böcker jag lånat - börja läsa Storkonungen. Nionde boken. Visst finns det än så länge tolv stycken?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 08, 2005 7:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
SPOILER: Främst för att Jill lämnar Rhodry i slutet av boken och det blir så smärtsamt för dem båda två eftersom dom älskar varandra så innerligt. Men ändå måste man pina sig igenom en hel bok där de glider ifrån varandra men desperat försöker hålla fast och Rhodry som tappat sitt minne och när han väl får tillbaka det så blir han lämnad. Gråter floder vareviga gång jag läser den och jag vet vad som komma skall. Därför är boken en pina!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 11, 2005 2:52 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Elva böcker än så länge, vilket Lord of the Grey Havens vänligen påminde mig om. :-)

Häxvargen (vitmålade för spoilers och för att jag tänker tala illa om en huvudperson och upptäckte att det inte blev mycket bättre, så jag lägger inlägget i citatruta:
Citera:
Jag tror att det var den boken där jag fick det skrivet på näsan för mig att jag egentligen inte tycker om Rhodry som ung. Han är på det hela taget en bortskämd och egocentrisk liten aristokratslyngel barnsligt förälskad i sin egen heder och status som högboren (en heder som inte hindrade honom från att springa omkring och göra oäktingar med flickor av lägre kast från det att han var tonåring) och om inte Jill hade funnits hade han väl svultit ihjäl eller dött i någon knivbråk. Han beter sig så förtvivlat omoget i scenen när de slutligen skils åt att jag har svårt att känna någon sympati med honom.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 11, 2005 6:01 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Det var det första som slog mig när jag läste böckerna. Men på "engelska" så heter det wyrd. Vet inte om översättaren kallade det urd av någon anledning men jag har för mig att nornorna spann människornas öden. Översättaren tyckte sig kanske få en poäng där. Frågan är om det då blir en riktig översättning eftersom det är så klara paralleller till asatron? En annan möjlighet är ju att uttalet låter nästan som urd och det är enkom av den anledningen som det får heta urd på svenska?


Nej, jag tror att det faktiskt finns en etymologisk koppling mellan "wyrd" och "urd". Om du någon gång har vägarna förbi SF-Bokhandeln i Göteborg kan du fråga översättaren (Johan Frick) personligen, eftersom han jobbar där. Tror inte han översatte alla (har dem inte här så jag kan kolla), men han gjorde i alla fall de första.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010