Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 2:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 8:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Släpp ned piskan Alshain!

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 08, 2005 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Förresten. Hur väl uppbyggd är den ljusa sidans läkekonst? Hur mycket av den moderna läkekonsten kan vi hitta i Nevyns tankar?

Redan för ett par år sedan, då jag först kom i kontakt med serien, informerades jag om Nevyns kunskaper. Som en ljusets förkämpe, som en dweomermästare, borde han mycket väl känna till kroppens exakta hälsa. Därför ter sig hans teori, om att kroppens fyra element ska leva i samklang, lite märklig. Är det den världens fysologi? eller är det den tidens läkekonst som visar sig? För visst borde han känna till bakterier? åtminståne med hans vildfolk.

Nevyn är mycket kunnig i de fyra elementens fysologi. Han kan hela människor bättre än vad de vanliga läkarna kan. Dock undrar man över hur många människor som dör via den felaktiga behandlingen. En förkylning kan väl knappast stoppas av att kroppen får i sig varma vätskor. Feber kan komma, men det är inte samma sak.

Jag tänkte också på Nevyn och hans fysologiska kunskaper. Han kände till exempel inte till att artärskador vanligtvis dödar människor. Som att "sprutskador" dödar de sårade direkt, medan han vanligtvis har tiden på sin sida med rinnande skador-sårade.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 08, 2005 10:55 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Mitt detaljminne är lite taskigt, men jag tyckte att Nevyn var ganska välinformerad och t.o.m. lyckades bättre med sina patienter än hans motsvarigheter i vår värld. Han har insett vikten av renlighet till exempel, något som vi tar för självklart men som inte nödvändigtvis var det förrän långt in på 1800-talet. Ta Semmelweis och hur han blev behandlad till exempel, det är en historia som aldrig misslyckas med att göra mig riktigt förbannad. Jag kommer inte ihåg att Nevyn behövde genomföra särskilt många amputationer heller, men jag kan ha fel. Läkekonstens historia är ganska gruvlig läsning (de som inte dog av själva sjukdomen dog ofta av behandlingen) och bara på de senaste hundra åren har medicinen gjort enorma framsteg tack vare anestesin, aseptiken och framstegen i biologi, kemi och fysik.

Läran om de fyra kroppsvätskorna fanns också med i den kunskap som kelterna hade med sig när de utvandrade från vår värld under ledning av Cadwallon -- tycker mig komma ihåg att KK nämner Aristoteles, Hippokrates och Galenos bland Nevyns auktoriteter. Den var oerhört seglivad här också, vill minnas att den hängde kvar längst inom medicinen.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 9:39 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag associerade direkt med de gamla grekiska filosoferna. De trodde ju också att kroppen var uppdelad efter de fyra elementen. Och att det fanns fyra olika vätskor i kroppen.
Fyra element har ju annars präglat mycket av den ockulta mysticismen även in i våra dagar. Moderna druider och häxcirklar använder sig mycket av tron på elementen och väderstrecken bl.a.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 3:45 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Indisk matlagning bygger ännu idag på en form av elementlära, olika typer av ämnen och smaker ska vara i balans.

Nevyn verkar ju i en värld där magi fungerar och det är ju svårt att veta hur, modellen med elementen kanske är korrekt i den världen eller så kanske det åtminstone är en fungerande modell för det mesta? Ungefär som Newtons fysik fungerar nästan jämt, men sedan får man ta till modernare modeller.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det är en av frågorna som jag tog upp; om den läkekonsten passar in på den världen eller den tiden. Vilken är närmast verkligheten?

Han verkar inte känna till att bakterier orsakar förkylningar. Skulle inte det kunna påverka hans läkarkonst?

Förresten. Spoiler





Drabbades Jill av malaria?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:22 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Svar på spoilern: Ja det verkar så.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:29 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Aderyn skrev:

Han verkar inte känna till att bakterier orsakar förkylningar. Skulle inte det kunna påverka hans läkarkonst?



Virus ... Besserwissern slår till. men Nevyns magi, biter den på virus eller bakterier någonstans? Eller har han örter som biter på bakterier? (Virus är segare, men då kan man iaf behandla symptom). Ett tag sedan jag plöjde alla böckerna ja ...

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
OOps. Hungern gör mig visst mer påtaglig för slarvfel än vad jag trodde. Jag borde nog äta innan jag skriver om virus och förkylningar igen. Och du är knappast en besserwisser. Jag är bara trött...

Hans örter kan mycket väl slå ut bakterierna och virursarna. Vi har ju ett naturmedel, Echinea Purpurea (eller?), som lindrar förkylningar. Det är inget läkemedel som har skapats inne i ett labratorium. Men ändå lyckas det, i alla fall för mig, lindra förkylningarna. Använder Ingen samma sorts örter eller?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 5:50 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Aderyn skrev:
Hans örter kan mycket väl slå ut bakterierna och virusarna. Vi har ju ett naturmedel, Echinea Purpurea (eller?), som lindrar förkylningar. Det är inget läkemedel som har skapats inne i ett labratorium. Men ändå lyckas det, i alla fall för mig, lindra förkylningarna. Använder Ingen samma sorts örter eller?


Jodå jag har testat echinacea - och varje gång jag använder det blir jag jättesjuk, bihåleinflammation etc, så det har jag slutat med:) Håller mig till pepparmintste och mentol och helst rikligt med sömn och vila.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 5:54 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Kan ju ge en liknande version, varje gång jag börjar använda naturläkemedel för att mildra något blir jag ofta sjukare. kan gälla Kan Jang eller kinesiska blommor man ska ha i teet.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 6:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Okej. Jag hoppades att någon hade upplevt bra saker. Men ni förstår väl ändå vad jag menar med vissa läkemedel?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 10, 2005 8:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kamomill är ett underverk i universalmedicin. Lätt infektionshämmande, bra för munhygienen, lätt lugnande, bra för mage och tarmar m.m. Dricker alltid kamomillte när jag är förkyld. Sen har vi ju röllekan som nästan är ännu bättre men det är inte alla som tål den. Den är mer infektionshämande och man kan badda avkok på sår för att förhindra inflammationer. Röllekan luktar dessutom väldigt gott och är gott att göra te på och finns i hela Sverige.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 8:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vilket slags landskap ser ni framför er i Deverry? Jag åkte genom Wales för många år sen men i mina minnesbilder så ger det landskapet en mycket bra bild av min uppfattning av Deverryterrängen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 2:11 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
:oops:
Tror faktiskt att på ngt ställe har jag sett en nordlig enslig skogsväg framför mig, barrskog etc. Just det där när hon någonstans i börja beskriver hu Nevyn stöter ihop med ett sällskap på en ödslig landsväg - annars ... minns inte landskapet så mkt.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 21  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010