Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 12:52 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tänker dra upp den här tråden igen eftersom jag läser om hennes böcker och är sugen på att diskutera dem.



*spoilervarning*







Tycker fortfarande att det är så sorgligt att Jill måste lämna Rhodry. Det smärtar mig genom hela serien och jag tycker så synd om honom. Det får mig hela tiden att tänka på om inte Jill måste återgälda den skulden till honom i något kommande liv.

Han förlorar varenda kvinna han älskar och ingen kompensation får han för det. Endast en natt med Evandar och att förvandlas till drake.

Vad tror ni som läst böckerna. kommer han att få förvandlas tillbaka någon gång? Jag har läst fortsättningen på hennes hemsida där Salamander letar efter honom.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 10:17 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Spoiler även här





Jag tror inte att Rhodry kan sluta vara drake så att hans själ kan komma in i "återfödelsecirkeln" igen. Det ska bli intressant att se hur "Jill" kan bli av med sin skuld till honom nu i den kommande boken.
Det har visst lagts ut en sjätte del på hemsidan nu som jag inte har läst ännu. Ska genast ladda ner! (Och sedan blir jag väl så sugen att jag måste läsa hela serien igen.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 12:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
min mor är ett stort fan av deverry-serien, och även jag älskade dem när jag läste de 7-8 första böckerna för några år sedan. jag tror det kom något emellan, typ att jag flyttade, för jag läste aldrig klart dem. nu får jag lust igen, men då vill jag ha dem på engelska. det får bli av snart när den uppenbarligen favoriseras av intelligenta kvinnor här på forumet! hursomhelst... fortsättning på

*spoilervarning*





min kära mamma gråter alltid när jill och rhodry äntligen återfinner varandra, och hon är en sådan som gråter var femte år.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 6:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag gråter också floder vid de tillfällena.

Läs den sjätte delen på hemsidan. Det ska handla om Jills (försvunna) inkarnation på 900-talet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 12:50 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är det förresten någon som vet om det finns något Deverryforum där ute på nätet? Det är så mycket jag skulle vilja dryfta om världen och magisystemet och karaktärerna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 1:23 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
inte bara kvinnor (fast jag är iofs inte speciellt inteligent). Jag blev också sugen på att läsa om efter att hört allt tal om de här. Snart färdig med silverdolken, läst lite långsamt faktiskt. ¨

(lite spoiler här under, men om ni läst hitt så känner ni redan till den)

Angående Rhodry, jag tror inte att han kommer sluta vara drake faktiskt. Det känns som en roll som pasar hans personlighet på något sätt.

Enda problemet med att läsa dem är att allt jag skriver känns som kopior av Kerr i de perioderna.

Känner inte till något forum (inte på svenska iaf), däremot bör de väll finnas en usenet (nyhetetsgrupp) om dem. Kanske ska försöka hitta en sån.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 1:29 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Rhodry är så annorlunda mellan sitt tillstånd som silverdolk och vanärad och efter att han låtsades dö som gwerbret av Aberwyn. Kanske var det för att han miste Jill som han förändrades så. Men jag gillar honom även som den väderbitne bärsärken även om den unge Rhodry ligger mig varmare om hjärtat på något sätt. Men inte mycket.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 1:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
virre skrev:
inte bara kvinnor

hemskt ledsen virre. intelligenta kvinnor och män. folk. ja.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2004 1:49 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
:lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 9:35 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
*SPOILERVARNING IGEN*




Är det fler än jag som inte gillar Angmar? Första gången så kände jag direkt att : Nej! Han kan bara inte gå och bli förälskad i henne! Jag ville hellre att han skulle vara kär i Dallandra men den gubben gick ju inte för han förälskar sig i en drake i slutändan. :D Men jag tror att han älskar Jill innerst inne. Och Evandars lilla kärleksutbyte med Rhodry är ju inte så dumt det heller. :P

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:04 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Tycker fortfarande att det är så sorgligt att Jill måste lämna Rhodry. Det smärtar mig genom hela serien och jag tycker så synd om honom. Det får mig hela tiden att tänka på om inte Jill måste återgälda den skulden till honom i något kommande liv.


Det är faktiskt den enda gången i hela mitt liv som jag har gråtit vid en bok. :oops:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Inget att skämmas för. jag gör det hela tiden och minst en gång i varje Deverrybok.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:09 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag skäms ändå lite för det. Jo, det finns nog en barnbok också som jag tyckte var riktigt sorglig för ett par år sedan. Jag tror den hette "Berättelsen om den lilla farbrorn" eller något sådant.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2004 10:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jippi. Inte :twisted: kan man läsa denna tråd. För många **spoilers** häromkring. Det är bra att några av er skriver spoiler i fetstil men det räcker inte för gluttning. Jag vågar inte alls kolla igenom tråden nåt mer.

Men egentligen vill jag påbörja en annan deltråd. Ni har kanske skrivit upp den redan (jag har inte kollat efter) men det skulle vara roligt att lära sig nånting. Nämligen uttal.

Bonnier Fantasy-böckerna har ju inga uttalsguider. Det gör ju att man är åt :evil: fel ute med uttalanden. Som att Blaen blev just [Blah:en] istället för [Blejn]. AE står ju för typ Ej-ljud ([ej] som i mane va?) och att Wmm ([Omm]) blev nåt i still med [wwmmm]

Det som jag vill få hjälp med är hur man uttalar namn som Owaen, Nevyn och sådant. Är Owaen [Ohwejn] eller [Ooejn]? Eller är Nevyn [Neven] eller [Nevin] (enligt språkguiden i orginalsrpåk uttalas y som [i] i betonade stavelser, förutom i slutet av ord när y alltid är [i], som i [Rhodri].

Om ni ursäktar er för mitt allt annat än suktande efter röd tråd (tidig morgan efter sen natt alltså) så undrar jag om nån kan ta upp ett sorts uttalsguide eller nåt.

ps. Skit också, det blir aldrig rätt, hur jag än skriver. :evil:

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2004 11:09 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Älva skrev:
Är det förresten någon som vet om det finns något Deverryforum där ute på nätet? Det är så mycket jag skulle vilja dryfta om världen och magisystemet och karaktärerna.


Jag kan ju göra lite förhandsreklam för min kommande deverrysajt. Den är dock bara på planeringsstadiet än så länge, jag måste ju först producera lite innehåll till den. för tillfället håller jag på att läsa om alla böcker och skriva ner alla namn och göra ett karaktärsindex, i sann silmarillionanda. Uttalsguide noteras. Ett forum kommer det givetvis bli. (Nån som har ett namnförslag förresten?)
Annars finns det en engelsk sida som heter The chronicles of Annwn, men den verkar ligga nere för tillfället. Jag hittade en mailinglista på yahoo groups också som verkar rätt aktiv. http://groups.yahoo.com/group/KatharineKerr/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010