Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 8:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förslag på nytt att läsa?
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:16 am 
Master of Doom

Är det någon som har förslag på hyfsat nya fantasyböcker att läsa? Jag har nämligen haft lite torka i fantasyläsandet på senaste.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 12:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har mest förslag på gamla... nej i och för sig, en kompis älskar: Över näktergalens golv av Lian Hern och rekommenderar den starkt. Japansk medeltidsfantasy men jag har inte läst den själv.

Vad läser du annars för böcker och i vilken genre? Har massa annat att rekommendera inför sommarlov och hängmattor.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 5:03 pm 
Wavemaster of the World

Älva skrev:
Över näktergalens golv av Lian Hern och rekommenderar den starkt. Japansk medeltidsfantasy men jag har inte läst den själv.

Den är rätt okej. Var inställd på att det skulle vara mer av en barnbok, men blev glatt överraskad. Men jag råder dig att läsa den på engelska (har kikat i den svenska översättningen; inget jag skulle rekommendera...)

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 5:55 pm 
Master of Doom

Älva skrev:
Vad läser du annars för böcker och i vilken genre?

Jag läser det mesta men främst är det fantasy, deckare och böcker med historisk anknytning. Fast just nu läser jag t. ex "Brott och straff" och "Barnens ö" som inte alls stämmer in på de genrerna så jag läser allt möjligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Förslag på nytt att läsa?
InläggPostat: fre jun 11, 2004 9:50 pm 
Túrin Turambar skrev:
Är det någon som har förslag på hyfsat nya fantasyböcker att läsa? Jag har nämligen haft lite torka i fantasyläsandet på senaste.

Svavelvinter av Erik Granström har inte ens en månad på nacken. En mycket spännande och välskriven fantasybok (mycket rikt och utsirat språk, med massor av spännande ord och uttryck, somliga hämtade från konstiga svenska dialekter) som är första delen i en trilogi baserad på herr Granströms klassiska äventyrskampanj till Drakar och Demoner, Den femte konfluxen. Det är lite svårt att beskriva handlingen, men i korthet går den ut på att en grupp människor med vitt skilda motiv och värderingar -- en drogberoende vindhäxa, en drakjagande adelsman med sönderbränt ansikte, en vapensmugglare, en överste i trakoriska säkerhetstjänsten, en akademiker och en grupp gravplundrare -- av olika skäl dras till den frusna ön Marjura, där något som länge legat dolt under glaciären håller på att töa fram.

Du kommer inte att bli besviken! Vad du däremot kommer att bli är galen av abstinens efter de andra två delarna i trilogin, som inte är skrivna än. :wink:

Titta in på http://www.svavelvinter.nu för mer information, och för en titt på förlaget på http://www.svenskfantasy.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 9:53 pm 
Ovanstående inlägg om Svavelvinter kom från mig. Jag trodde jag var inloggad. Sorry. My bad. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 9:59 pm 
Redaktionen

Men vad f....? Ovanstående TVÅ inlägg har Martinus, redaktionsmedlem, gjort sig skyldig till. Tredje gången gillt. Den här gången måtte jag väl ändå vara inloggad...? :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 12:22 am 
Wavemaster of the World

Ett litet tips är att ta sig en titt på de små ikryssningsbara rutorna innan du skickar dina inlägg, för den händelse att du inte är inloggad. Är du inte, så finns bara "inaktivera BBCode" och "inaktivera smilies". Efter ett litet missöde från min sida har jag gjort det till en vana att alltid räkna antalet rutor först...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 10:36 am 
Master of Doom

Så Svavelvinter bygger alltså på Drakar och demoner? Det var intressant, går det att skriva någorlunda djup litteratur på det?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 11:51 am 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Så Svavelvinter bygger alltså på Drakar och demoner? Det var intressant, går det att skriva någorlunda djup litteratur på det?

Nja, man ska väl inte säga att den bygger på Drakar och Demoner -- den bygger på Erik Granströms bidrag till Drakar och Demoner, vilket är en annan femma. Således finns inget omnämnande av Ereb med, det kallas kort och gott "kontinenten". Dessutom slipper man känslan av hoptråcklat lapptäcke utan övergripande sammanhang som Ereb ibland kunde ge upphov till.

Jo, det går faktiskt. Det finns en hel del intressanta och originella idéer kring världens skapelse, tydligen lånade från gnosticismen. Karaktärerna är inte onda eller goda, utan något mer tecknade i gråskalor. Språket är härligt -- mustigt och levande, med mängder av roliga trakoriska slanguttryck -- och det finns en del satiriska blinkningar åt vår värld också. Och den är ganska fritt inspirerad av äventyrskampanjen också, så även om man spelat den kan man råka på en hel del oväntade vändningar.

Man ska ABSOLUT INTE jämföra med massproducerade shared world-serier som Dragonlance, Forgotten Realms och liknande! Jag vågar påstå att det här är en av de bättre fantasyböckerna som kommit på svenska i år! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 11:52 am 
Redaktionen

Crumui skrev:
Ett litet tips är att ta sig en titt på de små ikryssningsbara rutorna innan du skickar dina inlägg, för den händelse att du inte är inloggad. Är du inte, så finns bara "inaktivera BBCode" och "inaktivera smilies". Efter ett litet missöde från min sida har jag gjort det till en vana att alltid räkna antalet rutor först...

Tack för tipset! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 10:48 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Jag vågar påstå att det här är en av de bättre fantasyböckerna som kommit på svenska i år!

Och när det är Martinus som säger det, så är det med stor sannolikhet sant. (Å andra sidan har det inte kommit SÅÅ mycket på svenska i år som är värt att nämna. Hobbs Narrens uppdrag, möjligen. Och HP5... Och Gemmels Druss the Legend, och Feists Silvertörne. :) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 9:08 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Vill nämna (dvs skamlöst göra reklam för) China Miévilles böcker som utspelar sig i/kring New Crobuzon, Perdido Street Station och The Scar. Snubben har stor talang och kommer, i m h o, att hamna bland de stora namnen inom ett par år.

Inläggsrubrik: Re: Förslag på nytt att läsa?
InläggPostat: fre maj 06, 2005 6:51 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:

När du skriver "nya", menar du då nyskrivna eller böcker som du inte har läst

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 08, 2005 5:17 pm 
Maia

Till alla som läst "Liftarens guide till galaxen" och vill ha mer: Tedags för dystra själar, en deckare med fantasyinslag. Humorn är ungefär i samma stil som "liftarens guide", men inte riktigt lika bra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]