Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 11, 2009 10:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Orophin skrev:
Har för mig att huvudpersonen var grisvaktare från början.


Det låter som Taran-böckerna. Men det kanske är samma sak? (notera, jag har inte läst Taran-böckerna)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 5:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Madde av Fylke skrev:
Orophin skrev:
Har för mig att huvudpersonen var grisvaktare från början.


Det låter som Taran-böckerna. Men det kanske är samma sak? (notera, jag har inte läst Taran-böckerna)


stämmer

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vilka serier har ni läst ut?
InläggPostat: tor dec 17, 2009 7:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
vad är huvuddragen i berättelsen ? blir lite nyfiken av allt prat men känner inte någon lust att läsa en annan fantasy med en oanade huvudperson som sen blir den utvalde och tillslut störtar den mörke tyrannen som förtryckt landet.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka serier har ni läst ut?
InläggPostat: tor dec 17, 2009 8:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
treebeard skrev:
känner inte någon lust att läsa en annan fantasy med en oanade huvudperson som sen blir den utvalde och tillslut störtar den mörke tyrannen som förtryckt landet.

Varför inte? Den typen av fantasy är ofta den roligaste att läsa. Jag tycker att det är detaljerna, miljön, språket, personskildringarna osv som gör en bok bra eller dålig, och inte om författaren lyckats koka ihop en huvudintrig som fullständigt skiljer sig från allt man läst tidigare.

Det finns en tendens i modern fantasy, tycker jag, att vara lite för rädd för klichéerna, att till varje pris vara annorlunda. Det kan bli bra, förstås, men ofta blir det istället ganska ansträngt, de tvingas knorra till allting ett steg för långt hela tiden. Att lyckas berätta en historia som i grunden är ungefär densamma som man har hört många gånger tidigare, men ändå lyckas få den att kännas ny och spännande, det är egentligen en större bedrift än att helt lämna den snitslade banan.

Och är det inte någon som sagt att det egentligen bara finns sju (eller hur många det nu var) berättelser, att allting är varianter på dessa grundteman? Jag tror det ämnet har diskuterats här tidigare, någon gång för länge se'n.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 18, 2009 12:16 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det sistnämnda har framlagts av Christopher Booker i "The Seven Basic Plots". http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Booker

Här verkar en intressant sammanfattning och diskussion av boken finnas: http://onlyagame.typepad.com/only_a_gam ... basic.html


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka serier har ni läst ut?
InläggPostat: mån dec 21, 2009 6:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Den stegrande kamelen skrev:
treebeard skrev:
känner inte någon lust att läsa en annan fantasy med en oanade huvudperson som sen blir den utvalde och tillslut störtar den mörke tyrannen som förtryckt landet.

Varför inte? Den typen av fantasy är ofta den roligaste att läsa. Jag tycker att det är detaljerna, miljön, språket, personskildringarna osv som gör en bok bra eller dålig, och inte om författaren lyckats koka ihop en huvudintrig som fullständigt skiljer sig från allt man läst tidigare.

Håller med till fullo här!

treebeard skrev:
vad är huvuddragen i berättelsen ? blir lite nyfiken av allt prat men känner inte någon lust att läsa en annan fantasy med en oanade huvudperson som sen blir den utvalde och tillslut störtar den mörke tyrannen som förtryckt landet.


Här är wikipedias text om seriens första bok.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Book_of_Three_(novel)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vilka serier har ni läst ut?
InläggPostat: mån dec 21, 2009 11:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
tack så mycket för länken :)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010