Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 09, 2008 11:58 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nej, skapa en om du vill det tycker jag inte är spam. Vi behöver lite nya trådar där. De andra börjar bli uttjatade.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 09, 2008 2:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Oj, såg fel, blandade ihopp trådar.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 17, 2008 7:35 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Ok fantasy utanför Midgård.
Jag läste Sagan om Belgarion som valp,
för att alla mina klasskamrater gjort det och det var
mest fluff jämfört med Tolkien tyckte jag


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 17, 2008 10:48 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tolkien: LotR 5/5 (Sv & Eng)
Lewis: Narnia 3/5 (Sv & Eng)
Asimov: Stiftelseserien 4/5 (själva trilogin får 5/5) (Sv & Eng)
Asimov: Robotserien 4/5 (Sv & Eng)
Donaldson: Thomas Covenant 3/5 (Sv)
Weiss/Hickman: Dragonlance Draktrilogin 2/5 (Eng)
Weiss/Hickman: Dragonlance Tvillingtrilogin 3/5 (Eng)
Carol: Alice i Underlandet & Spegellandet 4/5 (Sv)
Rowling: Harry Potter 3,5/5 (Eng)
Eddings: Belgariad 2/5 (Sv)
Mårtensson: Maktens vägar 3/5 (Sv)
Adams. Liftarens guide 3/5 (Sv)
Shea: Shike 2/5 (Sv)
Le Guin: Övärlden (ursprungstrilogin) 3/5 (Sv & Eng)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 1:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
lotr
belgarion
mallorea
tamuli
althalus
elenien
belgarath
polgara
imorgon när kriget kom
harry potter
fjärrskådarna
klanen otori
äldre gudarserien
spiderwick
frihetskrigen
landet innanför
arn

mm.....

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 11:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
I brist på annat att göra så skriver jag lite här:

Några av de serier jag läst ut sedan jag skrev sist är bl.a:

Den gyllene mannen
kriget om rämnan
kejsaren och ca 2-3 småserier till, annars har jag mest läst fristående historieböcker.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 7:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Härskarringen
Harry Potter
Vargbröder
Narnia
En Kung Artur - bokserie som jag inte mins namnet på :roll:
Redwall
En del andra som jag har glömt
och
en mängd olika fantasymangor (för många för att räkna upp + jag kommer inte ihåg de flesta...)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 09, 2009 12:45 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
För er som inte orkar läsa min utläggning så har jag fetmarkerat författarna. ;)

Den första fantasyserien jag läste måste vara Narnia. Läste utgåvan med alla sju böcker i en volym. Var stolt över att jag plöjde mig igenom den på en månad. Fina illustrationer och två spalter per sida (sidorna var av A4-storlek, ungefär).

I sjuan eller åttan såg vi Sagan om Ringen i klassen (det var nu 6-7 år sen) och då fick jag upp ögonen för Tolkien. Jag började sedan läsa böckerna och jag hann ca halva andra boken innan den filmen kom och nästan hela tredje innan den filmen kom. Jag var grymt besviken över att "Fylke rensas" inte var med, men insåg senare att det inte hade gjort sig på film - särskilt inte i Hollywood.

En kompis tipsade mig senare om Sagan om Belgarion av David Eddings, vilken jag gillade. Första boken i Sagan om Mallorea var bra som en lång epilog, men resten var bara skräp. Slutade för gott i tredje eller fjärde boken. Eddings imponerar mig fortfarande med att ha lyckats plagiera sig själv så totalt.

I nian tipsade mig samma kompis om att börja läsa serien om Deverry, av Katharine Kerr. Jag tyckte den var okej men fortsatte inte efter första boken. Jag var nog för ung då. Några år senare fortsatte jag och började från början. Efter ett år hade jag läst resten, utom den nyaste. Den ska jag läsa någon gång. Sjukt att Kerr har skrivit på serien sedan 1986.

Någon gång under läsningen av Deverry, tror jag, köpte jag Ringarnas Herre och började läsa. Jag tyckte att den var mycket bättre än Härskarringen, men jag antar att en bidragande faktor är att jag var mycket äldre och mognare då (det här var för kanske 2 år sedan). Jag har tagit paus mellan andra och tredje boken. Jag ska fortsätta när jag har avverkat några av de 5-8 böcker jag läser aktivt just nu. :shock:

Harry Potter läser jag också. Jag ville ha en ny ljudbok efter Deverry (ungefär 3-4 av böckerna lyssnade jag igenom under mitt två veckor långa sommarlov det året ^^). Jag fick tag på Harry Potter och Hemligheternas Kammare. Jag hade då sett några av filmerna och läst första boken. I början avskydde jag Harry Potter, men började sedan acceptera det. När jag streckläste första boken hos min syssling (tremänning) insåg jag att J.K. Rowling är en duktig författare. Andra boken var förvisso bra (detta var i vintras) men hennes värld gillade jag desto mindre. Maken till dåligt konstruerad värld finner vi nog bara hos Eddings. :P
Allteftersom jag tog mig igenom bok efter bok började jag tänka på det mindre och har nu - i sista boken - accepterat den nästan fullständigt.

Under årens lopp har jag också läst flera av Terry Pratchetts böcker och Resan Hem finns i min bokhylla.

Lagom till sportlovet (som jag inte hade då jag läser på gymnasiet) tipsade en kompis mig om G.R.R. Martin och jag köpte hans böcker på bokrean för en billig penning. Mycket bra! Håller på med andra boken just nu.

För att nämna samtliga mina lästa böcker av genren sci-fi har jag läst hela Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams (jag gillar att den fortfarande klassades som F när jag köpte den i pocketform: endast 67 kr!) och har köpt och håller på med C.S. Lewis Rymdtrilogi.

Just ja! Jag har ju läst lite Terry Goodkind också. Tyvärr avskydde jag kopplingen mellan andra och tredje boken så mycket att jag inte kunde fortsätta och la ner alltihop. Ni som har läst så långt själva vet vad jag talar om.
Samma kompis som tipsade mig om Martin gillar dock Goodkind skarpt och kanske kommer han lyckas övertala mig om att det var översättarnas fel som delade upp de engelska volymerna på ett konstigt sätt (vilket skulle leda till att jag fortsatte läsa).

Just ja - jag har ju läst Skuggornas besvärjare av G.P. Taylor också. Den fick jag i födelsedagspresent av en kompis för några år sedan. På en bokrea en tid senare hittade jag den fristående uppföljaren Nemorensis (självklart av samme författare) och för inte så länge sedan den andra fristående uppföljaren Tersias. Jag har dock inte läst den sistnämnda ännu.

Som avslutning ska jag redogöra för den längsta bokserien jag har i min hylla: Left Behind-serien av Tim Lahaye och Jerry B. Jenkins. Det är 12 böcker och jag har läst 10 av dem.
Det började med konfirmationslägret på sommarlovet mellan åttan och nian då de sålde första boken där (det var på missionsbåten Shalom). Jag köpte den och sedan dröjde det till julen året efter innan jag fick andra boken i julklapp. Mycket bra att de har en kort resumé i början av varje bok! Sedan dröjde det till sommaren innan jag fick vol. 3 och 4 i present av min pappa när vi var på en konferens. Efter det fick jag tag på vol. 5 och 6 ytterligare en tid senare.
Därefter beställde jag vol. 6-12 på en gång.
Ganska ojämn bokinkomst från den serien, om man så säger. ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 09, 2009 7:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Shathur skrev:
Lagom till sportlovet (som jag inte hade då jag läser på gymnasiet) tipsade en kompis mig om G.R.R. Martin och jag köpte hans böcker på bokrean för en billig penning. Mycket bra! Håller på med andra boken just nu.

Just ja - jag har ju läst Skuggornas besvärjare av G.P. Taylor också. Den fick jag i födelsedagspresent av en kompis för några år sedan. På en bokrea en tid senare hittade jag den fristående uppföljaren Nemorensis (självklart av samme författare) och för inte så länge sedan den andra fristående uppföljaren Tersias. Jag har dock inte läst den sistnämnda ännu.



mm. George R.R. Martin är bra! Läser du på svenska eller engelska?

Har själv funderat på G.P Taylor många gånger. Vad tycker du om böckerna och vad handlar de om?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 10, 2009 10:31 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Jag läser på svenska. Har inte bråttom att få tag på de oöversatta än. Har så mycket annat att läsa. ^^

Lite lustigt där. På andra raden trodde jag att du skrev George R.R. Martin, så jag skrev om de böckerna istället helt i onödan. :P

Jag vet inte hur mycket du vet om Taylors böcker, men jag tar det från början: Kyrkoherden Obadiah Demurral styr byn Whitby i 1700-talets England med järnhand. Det räcker emellertid inte för honom så han försöker förskansa sig mer makt och planerar t.o.m. att bli Guds betvingare.
Thomas och Kate dras in i äventyret och kampen mot den onde kyrkoherden.

Mycket bra. Jag gillar den mörka stilen. Den är mörk, men det finns samtidigt glimtar av ljus. Taylor är själv präst och det märks på vissa ställen.
Du borde absolut läsa hans böcker! Den andra och den tredje är fristående uppföljare, med betoning på fristående. Den tredje har jag inte läst ännu, men den andra är även den mycket bra.

Böckerna klassas som ungdomsböcker och det är något jag kan hålla med om. Som 20-åring tror jag inte att det är något problem, men det kanske blir lite jobbigt om man är typ 30+.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 12, 2009 7:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Som jag kommer på nu:
  • Härskarringen, Ringarnas herre och The History of Middle-earth av Tolkien. Har faktiskt inte läst The Lord of the Rings ännu, måste ta tag i det snart!
  • Alla Harry Potter-böcker.
  • Alla böcker om Narnia.
  • Eddings serie Sagan om Belgarion och "mini-serie" Tjuven Althalus.
  • Liftarens guide till galaxen (och densamma på originalspråk) av Douglas Adams, och de två böcker om Dirk Gently som han hann skriva.
  • De tre första "akterna" i Kerrs böcker om Deverry.
  • Håller på och läser elfte och senaste boken i Jordans Wheel of Time-serie nu.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 11:27 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Nu ska jag visa hur mogen jag är och hur stort läshuvud jag har genom att skriva alla "ungdomsfantasys" jag läst 8)

Sagan om ringen (såklart!)
Skämmerskans barn av Lene Kaaberbol
Mörkrets tid av A.J. Lake
Drakväktaren-trilogin av Carole Wilkinson
Angel Academy av Annie Dalton
Stall Norrsken av Lena Ollmark
Serien om Gemma Doyle av Libba Bray
Sedan har jag börjat på säkert ett hundratal, men jag slutar nästan alltid läsa när det är en eller två böcker kvar i serien. Det börjar bli en taskig ovana att jag gör så. Ska nog ta en dag och titta igenom de bokserier jag inte läst klart och bara har en bok kvar av, så jag kan läsa klart skiten :lol:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Senast redigerad av Madde av Fylke ons dec 30, 2009 1:05 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 02, 2009 8:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Kom just på att jag för cirka 4-5 år sedan läste Krönikan om landet Prydain av LLoyd Alexander.

Har ni andra också läst dessa? vad tyckte ni om dem? Jag kan själv inte uttala mig eftersom jag knappt kommer i håg vad jag tyckte om dem.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 02, 2009 2:10 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror att jag läste den första av dem när jag var 10 år. Efter vad jag minns tyckte jag att den var något överskattad, eftersom den var lite fånig och för mycket barnsaga. (Tyckte en tioåring ... Var det fel på boken eller mig, kan man fråga sig) ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 09, 2009 12:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Jag tror att jag läste den första av dem när jag var 10 år. Efter vad jag minns tyckte jag att den var något överskattad, eftersom den var lite fånig och för mycket barnsaga. (Tyckte en tioåring ... Var det fel på boken eller mig, kan man fråga sig) ;)


Eftersom jag själv bara var cirka 11-12 år när jag läste dessa så var det det jag undrade också. Har för mig att huvudpersonen var grisvaktare från början.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010