Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågor om Nibelungensången
InläggPostat: tor jan 22, 2009 1:03 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 29, 2008 2:11 pm
Inlägg: 6
Hej allihopa.
Jag håller just nu på att läsa igenom Nibelungensången för första gången (översatt av John Evert Härd). Har nu kommit till trettonde sången och tycker mig hittills ha blivit bjuden på spännande och intressant läsning. Det är dock några saker som fått mig att klia mig i huvudet av förvirring, som någon här kanske kan hjälpa mig med.

1. Vilka är egentligen Nibelungarna? Wikipedia kallar dem en "burgundisk sagoätt" och räknar in bl.a Gunther och Krimhild bland dem. Det är inte det intrycket jag har fått från min bok. Som jag förstått det besegrade Sigfrid Nibelungarnas herrar innan handlingen i boken tar sin början, erövrade deras skatt och fick deras kämpar att svära honom trohet.

2. Var ligger egentligen Nederland? Till en början utgick jag helt enkelt att det var dagens moderna Nederländerna som åsyftades, men i vers 739 får jag intrycket att landet gränsar till Norge. Låg Nederland i Sverige?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 3:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Krimhild och Gunter är nibelungar, liksom Siegfrid. Jag har också fattat det som att Nederland är en region i Sverige, men exakt var är mera oklart. Jag tror att Dalsland och/eller Bohuslän avses, men det kan även röra sig om Västergötland (särskilt om man tänker på att Bohuslän länge var norskt område).

Det där med burgundisk sagoätt har jag läst någonstans också, men eftersom dikterna enligt många är äldre än den nedskrivna versionen, tror jag inte på detta. Om några nibelungar någonsin funnits kan de lika gärna ha sitt ursprung längs någon av germanernas vandringsvägar.


Senast redigerad av Eldalie tor jan 22, 2009 3:58 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 3:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Detta låter intressant! kan någon ge mig en kortfattad beskrivning om vad nibelungsången är för något?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:10 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nibelungensången (Nibelungenlied) är en medeltida dikt om en hjälte, Siegfrid, som får tag i en stor skatt och bra rustning och svärd, samt blir snudd på odödlig efter att ha badat i en drakes blod. Den andra delen handlar främst om hans hustru Krimhild, som gifter om sig med hunnerkungen Attila. Den delen handlar främst om ett hämndbråk som urartar i ett enormt blodbad.

Den är intressant för tolkienister, då mycket inspiration till framförallt Narn i hin Hurin togs från denna saga (samt från Kalevala, vilken uppvisar stora likheter med Nibelungenlied). I skatten finns även en magisk ring!

Historien utspelar sig på 400-talet, men skrevs ner i den form som finns bevarad under sent 1100-tal. Troligen byggde den på muntligt traderad historia, men det kan även ha funnits äldre texter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Nibelungensången (Nibelungenlied) är en medeltida dikt om en hjälte, Siegfrid, som får tag i en stor skatt och bra rustning och svärd, samt blir snudd på odödlig efter att ha badat i en drakes blod. Den andra delen handlar främst om hans hustru Krimhild, som gifter om sig med hunnerkungen Attila. Den delen handlar främst om ett hämndbråk som urartar i ett enormt blodbad.

Den är intressant för tolkienister, då mycket inspiration till framförallt Narn i hin Hurin togs från denna saga (samt från Kalevala, vilken uppvisar stora likheter med Nibelungenlied). I skatten finns även en magisk ring!

Historien utspelar sig på 400-talet, men skrevs ner i den form som finns bevarad under sent 1100-tal. Troligen byggde den på muntligt traderad historia, men det kan även ha funnits äldre texter.


jaha då förstår jag. har läst lite om sigfrid och sett en fil om det hela som heter Curse of the ring, tror jag!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:50 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 29, 2008 2:11 pm
Inlägg: 6
Sv Eldalie:
Okej, jag får säga att inte blir klok på det här. Exakt vad är en Nibelung egentligen? i Början av boken får vi ju höra om Sigfrids kontakt med dem, och när han åker till Isenland med Gunther så ger han ju sig av därifrån för att hämta krigare från Nibelungernas land. Jag har svårt att förstå vart Gunter och Krimhild kommer in i bilden.

Sv: Curse of the ring
Japp, det stämmer. Det var faktiskt genom nämnda film som jag först kom i kontakt med Nibelungenlied. Dock är den så fritt tolkad att den får Beowulf-filmen att framstå som bokstavstrogen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 5:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Palpatine84 skrev:
Exakt vad är en Nibelung egentligen? i Början av boken får vi ju höra om Sigfrids kontakt med dem, och när han åker till Isenland med Gunther så ger han ju sig av därifrån för att hämta krigare från Nibelungernas land.


En Nibelung är en person som tillhör släkten med samma namn (motsvaras i Völsungasagan av släkten Völsung). Att Siegfrid åker till "nibelungarnas land" innebär inte att han själv inte tillhör dem. Sedan kan jag hålla med om att det inte är tydligt hur olika personer är släkt. Vissa personer som sägs vara nibelungar kanske var ingifta, så att deras släkt inte tillhörde nibelungarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 5:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Palpatine84 skrev:
Sv: Curse of the ring
Japp, det stämmer. Det var faktiskt genom nämnda film som jag först kom i kontakt med Nibelungenlied. Dock är den så fritt tolkad att den får Beowulf-filmen att framstå som bokstavstrogen.


ok, jag ska nog köpa denna någon gång i framtiden.

är den väldigt bra? är den seg?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 5:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag skrev en liten minirecension av filmen i en annan tråd härom året:
http://www.tolkiensarda.se/forum/viewto ... 9063#89063


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 9:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Kamelen skrev i sin recension: "Det är lite förvånande att det varit så tyst om den här filmen." Verkligen! Jag hade ingen aning om den och är då både intresserad av historien och cineast. Ska bli roligt att se denna - fast jag tror inte den slår Fritz Langs två filmer från 20-talet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010