Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: George R R Martin
InläggPostat: fre dec 26, 2003 2:35 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
Jag vill att A Feast for Crows ska komma ut nu!!!
Under hösten har jag läst Martins tre första delar i serien A Song of Ice and Fire. Fullständigt lysande!
Någon mer som har läst dem? Om inte - gör det! :!:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 10:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Yep, "A Song of Ice and Fire" är helt klart ett av de bättre fantasyverk jag läst.

Martin har en förmåga att tecka människor i hela spektrat: ingen är en snövit ljusets hjälte, eller en nattsvart mörkrets tjänare. Däremot är de varierande gråtoner när det kommer till stolthet, ära, ondska och dumhet. Persongalleriet är mycket brett, och vi får lära känna människor på båda sidor i konflikten, och deras bevekelsegrunder. Till slut vet man nästan inte riktigt vem man sympatiserar med! I själva verket finns ingen yttersta godhet eller yttersta ondska i form av änglagestaltningar eller djävulsfigurer i någon fysisk form. Martin liknar Guy Gavriel Kay på det sättet att magi och mytologi har en tillbakadragen plats i historien: dom finns men gör inte mycket väsen av sig. En annan likhet med Kay är att Martin inte tvekar att oväntat emellanåt avliva en av de många huvudpersonerna. Synnerligen uppfriskande, då jag inte tycker om den annars ack så vanliga sjukan bland fantasyförfattare att låta hela gänget av hjältar överleva allt.

Man får en ypperlig känsla för den komplicerade politik som som styr hans värld, och hur olika konstellationer har bildats och brutits upp. Denna aspekt är i många stycken rent macchiavellisk i sin rikedom på svek, allianser och realpolitik. Hela världen känns för övigt mycket levande på ett direkt, down-to-earth medeltida sätt. Döden är ständigt närvarande i olika former. Dessutom saknar han den, hur ska jag säga, "prydhet" som utmärker många fantasyförfattare. Han väjer inte för svåra ämnen som incest, våldtäkt och tortyr, men han vältrar sig inte i ohyggligheterna heller. Vissa författare, t.ex. Goodkind, har en tendens att beskriva brutaliteter för dess egen skull, men Martin, känner man, har ett syfte med vad han skriver.

Än så länge håller han dessutom uppe tempot och intrigen genom alla volymerna. Vi får hoppas att det står sig.

Ah, just det: Och låt er inte luras av de gräsliga omslagen. "Konstnären" ifråga borde åtalas för brott mot mänskligheten, så pråliga och smaklösa är de.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 2:27 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jättebra sammanfattning! Kan du inte skriva en recension i tråden recensioner? Det är nämligen rätt få som gör det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 9:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Tackar ödmjukast. Jag har precis postat en lite mer utbroderad recension i, just det, den officiella recensionstråden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 12:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu är A Feast for Crows klar! Typ...
http://www.georgerrmartin.com/nextbook.html

Själv har jag hört mycket gott om de här böckerna, men inte läst dem än. Jag tänkte att det skulle vara bättre att inte börja förrän serien var färdigskriven, istället för att behöva vänta mitt i. Men nu verkar det ju som om det kommer att dröja rejält länge, så det kanske är lika bra att börja läsa ändå...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 7:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ungefär som jag tänkte med Jordan. Men nu när jag har hört så mycket om honom så har jag ingen lust längre. :P

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 03, 2005 10:38 am 
Whee! Men jag blir orolig när det dyker upp sådant här, där varje volym blir allt tjockare och tjockare. Ett "mission creep", på militäriska. Får ruskiga WoT-vibbar...


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 8:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Ovanstående inlägg är mitt (Sarvi). Min dator fick ett anfall av låta-som-grus-i-en-mixer-och-sedan-dö. Nu får jag mygla till mig datortid på arbetstid... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 8:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Don´t we all! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 10:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Läst ut A Feast for Crows nu. Alla som tycker att de goda, rättvisa och ordhålliga ska belönas i en fantasybok ska inte läsa AFFC!

Jag ska försöka att inte ge några spoilers, för det här är en bok som man bör överraskas av - och överraskad blir man. Man är aldrig säker på vad karaktärerna ska utsättas för och var berättelsen ska ta vägen.

Ska jag säga något negativt, så är det att uppdelningen av berättelsen i två böcker (A Dance with Dragons kommer nästa år) som gjort att man nästan enbart får följa händelserna i centrala Westeros inte är helt lyckad. Dels för att man får sig till livs en del spoilers om de frånvarande karaktärernas öden, och dels för att så många av huvudkaraktärerna inte längre är i centrala Westeros utan spridda för vinden (eller döda, för det här är George R R Martin). Kvar i Westeros, och AFFC, har vi visserligen några huvudpersoner men alltför mycket av boken behandlar sekundära karaktärer. Jag får lite Jordan-känslor igen här, och det känns obehagligt i maggropen. Vill verkligen inte att den här strålande storyn slutar som Dragon Reborn-tjatandet. Men rent tekniskt är boken en strålande försäkran om att så inte är fallet - Martins bok har inget av Jordans ändlösa idisslande i sig, och varje sida driver storyn framåt om än på vindlande stigar. Martin har fått ta emot en del skäll för att han frossar i ohyggligheter och osedligheter. Jag tycker inte det - de dåd som vi får ta del av är viktiga för att förstå hur karaktärerna känner och reagerar. Och de som tror att krig, fälttåg och maktkamp någonsin varit eller är en ren och obefläckad sysselsättning - tja, dom bör gnugga ögonen och läsa den verkliga världens historia.

Ingen annan som läst dom här verken? Är Kamelen i faggorna här fortfarande? Martinus?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 10:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Sarvi skrev:
Ingen annan som läst dom här verken? Är Kamelen i faggorna här fortfarande? Martinus?

Jodå, jag är här! Och jag inhandlade faktiskt de första tre Martin när jag var i USA härförleden. Men jag har inte läst dem än, jag tror nog att jag väntar tills snubben skrivit klart. Jag vill undvika den stora våndan av att behöva vänta ett år eller så på sista boken i en riktigt bra serie!

I och för sig var Sarvis senaste inlaga i ämnet en rejäl nedkylning jämfört med alla rosenskimrande omdömen som framförts tidigare. Nu börjar jag nästan tvivla lite på om jag verkligen kommer att gilla de här böckerna...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 10:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Den stegrande kamelen skrev:
Jodå, jag är här! Och jag inhandlade faktiskt de första tre Martin när jag var i USA härförleden. Men jag har inte läst dem än, jag tror nog att jag väntar tills snubben skrivit klart. Jag vill undvika den stora våndan av att behöva vänta ett år eller så på sista boken i en riktigt bra serie!

I och för sig var Sarvis senaste inlaga i ämnet en rejäl nedkylning jämfört med alla rosenskimrande omdömen som framförts tidigare. Nu börjar jag nästan tvivla lite på om jag verkligen kommer att gilla de här böckerna...


Tusan också, jag som är så full med hypoteser, teorier och reflektioner att dom rinner ur öronen på mig! :D

Boken är absolut mycket bra, något annat vore fel att säga, men inte riktigt lika händelserik och drivande som t.ex. A Storm of Swords. Kanske inte så konstigt, med tanke på att det mesta av de öppna krigshandlingarna i tronföljdskriget har upphört, och att deltagarna ägnar sig åt strider väpnade med giftmord, äktenskap och pergament istället för med lansar, svärd och murbräckor. Martins lägstanivå ligger på en bra hög nivå, om man säger så. Jordan skrev ju den förskräckliga "Crossroads at Twillight" som mellanvolym, och AFFC ligger skyhögt över denna. Så: inte riktigt upp till Martins vanliga glimrande standard, men en mycket bra bok. Martin har kanske skämt bort oss?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 30, 2005 8:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Har inte läst nåt av honom, men jag har hört att han ska skriva bra. Får kolla om jag hittar böckerna på biblioteket... I vilken ordning ska man läsa dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 30, 2005 9:34 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Sarvi skrev:
Ingen annan som läst dom här verken? Är Kamelen i faggorna här fortfarande? Martinus?


*Räcker upp handen* Yupp, här är jag.

Jo, jag har läst första delen -- en gammal klasskompis som jag stötte ihop med på Worldcon i Glasgow av alla ställen visade sig vara ett stort fan och rekommenderade dem varmt. Jag hade också (som jag redan nämnt här, men jag gillar namedropping :wink: ) äran att nästan få dela hiss med GRRM himself. Problemet var bara att när han klev in i hissen blev andra människor tvungna att kliva av (man kan ju inte begära att en så stor -- i ordets alla bemärkelser -- författare ska ta trappan), och jag var en av dem.

Första delen var väldigt underhållande och medryckande, och jag blev tvungen att inhandla del 2 & 3 direkt. Andra grejor kom emellan, så jag har inte kunnat gå vidare. Men jag måste säga att Martin är betydligt mer intressant än Jordan. Jag var halvvägs igenom del 2 av The Waste of Time-serien när jag insåg att det här bara skulle bli en massa idisslande (tack för den mycket passande beskrivningen), och sedan dess har jag struntat fullständigt i Jordan. Martin kommer jag däremot definitivt att fortsätta med när jag får tid. Det är lite uppfriskande att precis vem som helst kan stryka med -- det gör att man sitter som på nålspetsar hela tiden. Krig i allmänhet och inbördeskrig i synnerhet är smutsigt, och folk man gillar kan trilla av pinn medan folk man avskyr lever vidare i högönsklig välmåga (än så länge, men det kan förändras på ett ögonblick).

Det är kanske inte några potentiella World Fantasy Award-winnare (Martin har dock IIRC skrivit sådana också), men det är ljusår bättre än Jordan.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 18, 2007 6:25 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Kan någon klara upp detta åt mig. Jag har läst kampen om järntronen och kungarnas krig. Har läst dom på svenska och tänkte fortsätta med det. Vilken är den nästa jag ska läsa? Och nästa efter den?

Jag trodde att det endast var 3 delar.... ?

Snälla. Förklara.

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010