Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recensioner
InläggPostat: sön aug 31, 2003 2:45 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Jag tänkte att vi alla kunde hjälpas åt under den här rubriken för att ge varandra recensioner av bra icke Midgårda fantasylitteratur.

Upplägget skulle kunna vara som följer:

Titel
Bokens titel här!

Författare
Författarens namn här!

Del i en serie
Ja, seriens namn och antal delar, alternativt nej

Handlingen
Kort referat av bokens handling

Omdöme
X silmariller (av tre möjliga)

Betänk: recensera endast böcker som ni tycker är BRA!

En Silmarill: Standardfantasy som duger en regnig eftermiddag på bussen
Två Silmariller: Boken är värd att sitta inne en soliga lördag för att läsa
Tre Silmariller: Ett mästerverk. Stanna hemma från jobbet/skolan för att läsa den!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Senast redigerad av Johan lör okt 18, 2003 9:59 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 9:10 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Bra initiativ, men varför i all världen bara bra böcker???

Och recensioner stavas det. Förlåt, men det stack i ögonen... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 10:00 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ah... tack, tillrättat!

Vaför bara bra böcker? För att man ska läsa bra böcker. Min tanke var att ge andra förslag på litteratur som man tycker att dom ska läsa.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 1:07 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Kom direkt att tänka på Mervin Peak: Gormenghast, både böcker och film, men har inga detaljer tillgängliga, återkommer om det.
Boktips är bra, det ÄR inte lika mysigt att sitta med videon i sängen som med en bok, men filmtips kanske kunde få en egen spalt? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Recensioner
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:05 pm 
The bone doll’s twin av Lynn Flewelling

Första delen i The tamir triad bestående av tre delar.

Det är en ruggig historia om en hemsökt familj, som utspelar sig i en medeltida värld, där både magi och en profetia är med och formar handlingen, fast magi är ändå något som används återhållsamt. I bakgrunden pågår ett krig, som man inte får veta så mycket om i den här boken, men i de två kommande delarna är det möjligt att man får se mer av den varan, när handlingarna knyts ihop.

Historien är berättad i ett lugnt tempo. Man får följa huvudpersonen Tobin i hans vardagliga liv, där han växer upp i en enslig borg utestängd från all kontakt med andra människor än sina föräldrar och deras tjänare.

Berättelsen är på många sätt ganska okonventionell, även om den innehåller flera traditionella fantasy ingredienser, så som att riket är hotat och att ett stort ansvar vilar på huvudpersonen, finns det också en del nya idéer.

Karaktärerna är inga självsäkra hjältar, med lösningar på alla sina problem, utan tvärtom ganska vanliga människor, som lever i en tuff värld. Flewelling är bra på att skapa en kuslig stämning, och precis som Hobb skicklig när det gäller att beskriva personernas tankar och känslor; alla karaktärer känns äkta och unika.

Slutet är liksom resten av boken välgjort, och för in berättelsen i en ny intressant fas, vilket får mig att längta efter andra delen Hidden Warrior.

Tre silmariller 8) 8) 8)


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 11:22 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Skuggan av en mörk drottning av Raymond E. Feist är den första delen i den sex böcker långa Ormkrigskrönikan. Den första boken är den bästa men fortsättningen är helt klart läsvärd.
En kort resumé: Erik och Roo lever i en avskild del av det Kungliga riket. De blir tvugna att fly därifrån efter att de mördat hertigens arvinge som är en riktig skitstövel och dessutom Eriks halvbror. De blir tagna och ska avrättas men räddas istället för ett självmordsuppdrag i gerillastil till kontinenten Novindus i väster som blivit invaderat av en armé ormmän från en annan värld! Uppdraget bestod i att förstöra skeppsvarven så att Ormarmén skulle försenas drastiskt i sitt anfall mot Kungliga riket.
I de efterföljande böckern astiger Erik i graderna i armén och Roo blir en viktig köpman. Mitt slutintryck av serien är att det är en "oklassisk" fantasybok, alltså lite annorlunda. Feist håller dock liv i historien hela tiden och drabbas aldrig av "Jordan-syndromet". Dessutom skildrar han människor väldigt bra, huvudpersonerna känns äkta eftersom de har dåliga sidor också, speciellt Roo. Betyget blir antingen 2 eller 3 silmariler, någonstans där är dessa böcker.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 3:53 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Varför är det ingen mer som kommer med recensioner?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 7:20 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 05, 2004 2:58 pm
Inlägg: 55
Ort: Stockholm
Det är nog för att alla läser sagan om ringen om och om igen.
Ingen behöver väll berätta att den, minst, får 3 silmallriller?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 9:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag skulle gärna vilja men jag hinner inte skriva så mycket innan bilden störs av inkommande samtal och då tappar jag tråden lite grann. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 12:01 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
det är svårt att skriva in saker på snabbadatorer och jag vet inte 1) var någonstans i skolan det finns datorer man får göra sånt här i....

2) Vad jag har för lösenord och sånt, för jag borde väll ha det...

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 12:16 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
det kommer nog - jag måste bara få igång internet hemma först...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 4:19 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
Titel: The Lions of Al'Rassan

Författare: Guy Gavriel Kay

Del i en serie: nej

Handlingen:
Boken utspelar i två länder: Esperaña och Al'Rassan. Där får man följa några karaktärer som dras in i stridigheterna när Esperaña på allvar börjar försöka återta Al'Rassan, som hundratals år tidigare erövrats av ashariterna.
Boken är delvis en "mockhistory" över La Reconquista i Spanien (när de kristna slängde ut muslimerna som 700 år tidigare erövrat en stor del av landet). Parallellerna är mycket tydliga, bla har de tre folk som trängdes på iberiska halvön (kristna, judar och muslimer) sina egna representanter, och man ser inte särskilt mycket magi.
Däremot får man träffa ett fascinerande persongalleri och brillianta miljöskrivningar. Man dras verkligen in i berättelsen och bryr sig om vad som händer med de olika karaktärerna. Kays språk är dessutom alldeles exceptionellt, få författare kan få mig att gråta lika mycket som han. :oops:
Genom att skriva på detta sätt har Kay skapat en fantastisk bok, som dessutom mycket tydligt visar hur fåniga religiösa motsättningar är, utan att peka finger och säga att "det är deras fel". Man får nämligen se att oberoende av vilken religion karaktärerna tillhör, så uppför sig folk i mångt och mycket på samma sätt.

Omdöme:
Tre silmariller!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 4:40 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
En liten fråga, varför är det bara fantasy som gäller (jag vet vad det är för forum jag är inne på) men min allmänna uppfattning är att läsintresset stäcker sig längre hos många än bara till fantasy.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 6:47 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
instämmer!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 7:40 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Recensera på ni bara. Min enda önksan är att ni recenserar böcker ni gillar.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010