Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dåliga fantasy's
InläggPostat: sön sep 20, 2009 6:42 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Nu skapar jag den här tråden för mitt eget perversa nöje.
I den här tråden ska vi tipsa varandra om dåliga fantasy's. Det kan vara allt ifrån halvtaskiga till rent av urusla. På det sättet kan vi hålla oss undan dem (eller leta upp dem). Men tipsa på (eller förkasta) i vilket fall som helst!
Den enda regeln här är att man måste ge en anledning till varför de är så dåliga. Man kan inte bara säga "jag tycker "bok 1" därför att jag tycker det". Det ska finnas anledningar, people!
Jag börjar.

De två första böckerna ur Arvtagaren-serien av Christofer Paolini (Eragon och Den Äldste).
Böckerna är fyllda av klyschor, förutsägbara och jobbiga karaktärer. Jag kan erkänna att ettan var lite charmig, med tanke på att Paolini skrev den i tonåren, men tvåan är en långsam tortyr som till slut får en att vilja spy regnbågar.

Johannesnatten av Gull Åkerblom.
Den här boken är väl inte direkt dålig, men åh vad den var tråkig och förutsägbar! Jag vet att den är skriven för barn, men ändå! Ska inte jag kunna njuta av den ändå? Jag njuter av andra serier i samma genre, så varför inte denna? Uppföljaren orkade jag inte ens läsa ur.

Båda är väl inte riktigt "vuxen fantasy", men jag är bra på att undvika skitböcker (och vill faktiskt få ett slut på det genom den här tråden).

Nu är det er tur :) Hit me with your best shot!

EDIT: Starta inga diskussioner nu om att "den boken är inte alls dålig!!!!", för det är inte trådens syfte! Att kommentera en åsikt är helt okej, men det får inte bli en diskussion av det, då får man starta en ny tråd om den boken istället.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 20, 2009 7:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Kul tråd! :P
Eddings kan ju defineras som dålig på sitt sätt, men det finns ändå ett läsvärde i det, åtminstonde i vissa serier, och vissa är ju ren nostalgi.
Enkelt sagt, hade han tagit bort sina kvinnliga karaktärer (för att dom är dåligt skrivna, inte för att dom är kvinnor) och varit lite mer "elak" hade det vart bra.

Sen har vi Raymond E Feist, lite samma sak, går helt klart att läsa och roas lite av, men om man börjar titta på vad man egentligen läser så är det faktiskt ganska illa.

Sen finns det skert nåra fler jag läst men lyckligtvis lyckats att förtränga..

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 9:09 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag tycker att Philip Pullmans "Den mörka Materian" är riktigt tråkiga, men jag vet ju att många inte håller med mig.

Sen är väl Eddings "Tjuven Althalus" inte så jättebra, men långt bättre än den ovan nämnda serien.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 11:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Orophin skrev:
Jag tycker att Philip Pullmans "Den mörka Materian" är riktigt tråkiga, men jag vet ju att många inte håller med mig.

Det har du rätt i att "vi" inte håller med om. :wink: Det skulle vara intressant att få höra varför du tycker det!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 11:57 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Oj, jag blir riktigt chockad faktiskt, Orophin! Jag har aldrig pratat med någon som har läst de böckerna och inte har tyckt att de var riktigt bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 24, 2009 9:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Orophin skrev:
Jag tycker att Philip Pullmans "Den mörka Materian" är riktigt tråkiga, men jag vet ju att många inte håller med mig.

Det har du rätt i att "vi" inte håller med om. :wink: Det skulle vara intressant att få höra varför du tycker det!


ettan var väl hyfsad men sedan mot tvåan och trean, blev det riktigt segt.
Kan väl bero på att jag inte är så förtjust i "nutida" fantasy.

..En liten flicka som tjuvlyssnar på sin farbror innan hon drar till nordpolen och springer runt bland talande isbjörnar och stojar innan hon blir fångad och hjärntvättad i nån fabrik. Sedan hänger hon på någon akademi och får upp ögonen för materia och barriärer innan hon blir kidnappad och räddas utav en zigenarfamilj beväpnade med pilbågar, varefter de flyr i en zeppelinare och reser mellan världar.

Där har ni en kortverision av triologin;)

Jag antar att det är alla dessa demoner och olika världar och magi som inte tilltalar mig. Vill helst att fantasyn ska va lite "antik-medeltid" utan för mycket magi och dylikt.

* obs. Det var ett tag sedan jag läste dessa, så banna mig inte för min sammanfattning :lol:

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 24, 2009 11:19 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ojojoj, det är ju tankematerialet som är den riktiga storheten hos Pullman. Den teologiska teori han sätter upp för hur världen fungerar, samtidigt som det är en oerhört spännande historia även för tonåringar.

Men jag tror att jag förstår vad du menar. Du vill ha en mer episk fantasy med medeltida slagfält och sådant, eller hur? ;) Jag känner igen det där. I de flesta fall håller jag med dig, men Pullman anser jag vara den som bäst bryter mönstret för hur fantasy brukar skrivas. (T ex mycket bättre än JK Rowling, i mina ögon.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 25, 2009 8:13 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Jag kan här tillägga att jag knappt räknar Rowling till fantasy, då det är såpass "low" att det inte är sant..Men det är ju bara jag :roll:

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 27, 2009 9:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Men jag tror att jag förstår vad du menar. Du vill ha en mer episk fantasy med medeltida slagfält och sådant, eller hur? ;)


självklart :wink:

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Dåliga fantasy's
InläggPostat: sön okt 25, 2009 4:27 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tycker harry potter är en väldigt bra bok men som du sa(Thingol) kanske inte kan riktigt räknas till fantasy

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: tis maj 18, 2010 6:40 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Vad tycker ni om Terry Goodkind (har för mig det finns en tråd om honom någonstans, men nåja)? Har hört en hel del saker om hans verk som fått mig att hålla mig undan från dem, men vad säger ni?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: tis aug 10, 2010 3:20 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
treebeard skrev:
jag tycker harry potter är en väldigt bra bok men som du sa(Thingol) kanske inte kan riktigt räknas till fantasy


HP-böckerna innehåller magi som fungerar -- naturligtvis är det fantasy.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Dåliga fantasy's
InläggPostat: tis aug 10, 2010 6:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
ja jag håller med vad tänkte jag på :shock:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 12:33 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Allan Burt Akers böcker om Dray Prescot
Alla böckerna i Blade-serien
Gary Gygax böcker
Hobbs The Liveship Traders (bra litteratur, men böckerna hade fungerat bättre utan fantasyelementen, så det är mao kass fantasylitteratur)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 12:35 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Madde av Fylke skrev:
Vad tycker ni om Terry Goodkind (har för mig det finns en tråd om honom någonstans, men nåja)? Har hört en hel del saker om hans verk som fått mig att hålla mig undan från dem, men vad säger ni?


Personligen gillar jag inte Goodkind, men det är en fråga om tycke och smak. Med åren får jag allt svårare för att engagera mig i "ungdomsböcker" oavsett genre.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010