Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stora trappan i Alvklingan
InläggPostat: mån maj 21, 2012 2:55 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag läste Alvklingan av Nick Perumov för ett tag sedan och jag började fundera på lite saker då. Det står där:
Citera:
Bland de förstfödda fanns det en gång en legend som berättade att vår värld var genomborrad av en gigantisk, närmast oändlig trappa, som började någonstans i underjordens mörker och ursprungliga ondska, det som en del kallar Ungoliant. Därifrån stiger den sedan upp mot jordytan, sträcker sig igenom vår värld och försvinner högt ovanför molnen, in i den eviga blå skyn - och slutar där, på den ofattbara höjdens slätter, vid en stjärnsmidd pir, där Eärendil med den skinande silmarillen i pannan ibland lägger till med sitt skepp, då han tröttnat på sin oändliga seglats över himlavalvet.

Jag undrar om det här är någonting som Perumov har hittat på eller som nämns någongång i någon Tolkien-bok? :) Jag tyckte Alvklingan var en ganska bra bok (självklart inte alls lika bra som någon skriven av Tolkien) men det som jag stör mig på mest är att man inte alltid vet vad som Perumov har hittat på själv eller som faktiskt är påhittat av Tolkien.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stora trappan i Alvklingan
InläggPostat: mån maj 21, 2012 4:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det låter som fria fantasier från Perumovs sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stora trappan i Alvklingan
InläggPostat: mån maj 21, 2012 6:22 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jo, jag tänkte så, speciellt det där med Ungoliant, ingen vet väl riktigt vad som blev av henne efter att hon och Melkor förstörde de två träden mer än att hon drog söderut. Och att Ungoliant skulle vara all ursprunglig ondska är också... intressant.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stora trappan i Alvklingan
InläggPostat: mån maj 21, 2012 6:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det finns ju en ändlös trappa hos Tolkien också, men där handlar det om en trappa från djupaste avgrund till högsta topp i Moria (den som Gandalf och balrogen knatar uppför efter att ha fallit från bron). Perumov har säkert låtit sig inspireras av den och hittat på en annan tolkning av vad den ändlösa trappan kan tänkas vara i hans världsbygge. (Jag har inte läst Perumov, och utdrag som det där gör mig inte speciellt sugen på att göra det heller, får jag medge.)

Tolkien skrev:
'We fought far under the living earth, where time is not counted. Ever he clutched me, and ever I hewed him, till at last he fled into dark tunnels. They were not made by Durin's folk, Gimli son of Glóin. Far, far below the deepest delving of the Dwarves, the world is gnawed by nameless things. Even Sauron knows them not. They are older than he. Now I have walked there, but I will bring no report to darken the light of day. In that despair my enemy was my only hope, and I pursued him, clutching at his heel. Thus he brought me back at last to the secret ways of Khazad-dûm: too well he knew them all. Ever up now we went, until we came to the Endless Stair.'
'Long has that been lost,' said Gimli. 'Many have said that it was never made save in legend, but others say that it was destroyed.'
'It was made, and it had not been destroyed,' said Gandalf. 'From the lowest dungeon to the highest peak it climbed. ascending in unbroken spiral in many thousand steps, until it issued at last in Durin's Tower carved in the living rock of Zirak-zigil, the pinnacle of the Silvertine.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stora trappan i Alvklingan
InläggPostat: ons maj 23, 2012 8:31 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Hm, just det. Den tänkte jag inte alls på. Jo, antaligen så har han blivit inspirerad av den trappan, speciellt med tanke på att halva boken handlar om Moria.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010