Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Patrick Rothfuss
InläggPostat: ons jun 20, 2012 11:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag halkade in på listan med "Månadens fantasy" hos SF-bokhandeln, där de varje månad skriver en recension av någon ny fantasybok. Efter att ha skummat igenom några artiklar fastnade jag för den här, som handlar om The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss. Boken är en fortsättning på en tydligen "uppmärksammad och hyllad" debutroman, The Name of the Wind. Recensionen gjorde mig klart sugen på att läsa dessa båda böcker!

Någon som redan har läst dem, och har några synpunkter att dela med sig av?


SF-bokhandeln skrev:
Det är berättelsen om Kvothe – en sägenomspunnen man, som många förmodar blott en är legend. Men en högt aktad krönikör spårar honom till ett litet värdshus i en liten lerig avkrok av världen och förmår honom att berätta om sitt hisnande liv och om att vävas in i legenden om sig själv.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrick Rothfuss
InläggPostat: tor jun 21, 2012 2:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Tyckte inte handlingen lät det minsta originell först, tills jag kom till slutklämmen:

Citera:
Utanför värdshuset finns den samtida världen som sakta håller på att komma ikapp Kvothe och inse vem han är och vart han gömt sig, och det är någonstans här, i korsningen mellan dåtiden och samtiden, som vi hittar det som gör The Name of the Wind och nyligen utkomna The Wise Man's Fear till det kanske bästa och mest genuina, om än inte det mest orginella, som hänt fantasygenren på åratal.


Håller med om att det låter lockande!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrick Rothfuss
InläggPostat: mån jun 25, 2012 9:48 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag har bara hört mycket positivt om Name of the Wind. Från många olika människor. Väntar på att en kompis ska läsa klart boken så att jag kan låna den av henne...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrick Rothfuss
InläggPostat: tis jun 26, 2012 2:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lustigt! Nu hittade jag plötsligt en recension av The Name of the Wind - här i TA-forumet! Den skrevs av Stefan 2007 och finns, passande nog, i recensionstråden. Den här raden gjorde mig ju inte direkt mindre sugen på att läsa böckerna:
Stefan skrev:
Är man ute efter traditionell fantasy i Tolkien-anda går det inte att hitta mycket bättre än Rothfuss. När andra författare har valt att lämna mycket av Tolkiens arv för att förnya genren har han lyckats förnya arvet i sig. Strålande, helt enkelt.


Jag har nu köpt båda böckerna. (De finns på SF-bokhandeln i Göteborg -och det var många exemplar kvar, om någon mer skulle bli sugen. :)) De får åka med på semestern, så återkommer jag med någon kommentar när jag har läst dem.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010