Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Shannara som TV-serie
InläggPostat: ons jul 15, 2015 12:19 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Precis hur uselt kan man förvänta sig att det här blir, månntro? :) De håller tydligen på att göra TV-serie av Terry Brooks bok The Elfstones of Shannara. Boken är vad jag minns (det är nog bortåt tjugo år sedan jag läste den) inte alls bra, men dock ändå ett stort steg framåt jämfört med sin genomusla föregångare The Sword of Shannara. Tredje boken, The Wishsong of Shannara, nådde faktiskt nästan läsvärda nivåer bitvis, så man kan väl hoppas att de tar sig an den härnäst.

Böckernas styrka, i den mån de har någon, är nog å andra sidan den action-packade intrigen, medan det värsta problemet är Brooks torftiga språk, så ur det perspektivet kan de kanske passa bättre som TV-serie.

Här är en första titt, som jag dock tycker är riktigt dåligt gjord och inte lovar särskilt gott när det gäller seriemakarnas handlag, även om den kanske inte säger så mycket om hur själva serien kommer att bli:
https://www.youtube.com/watch?v=crjkQHnDYu0

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Shannara som TV-serie
InläggPostat: fre jul 17, 2015 1:05 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Tja, som hollywood-kreation betraktat verkar den ju inte bli alldeles dålig. Att jag sedan mycket sällan imponeras av filmer skapade av folk väst om Atlanten är ju en annan sak. Fördelen med Shannara är att det finns en del roliga saker att använda (tror jag, jag tyckte om böckerna, men så gick jag också på högstadiet då :-P ) samtidigt som det inte är lika mycket att förstöra som i exempelvis farbror Tolkiens verk.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010