Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 25, 2026 10:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 8:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Den där elddoften kan göra vem som helst skogstokig. Om jag promenerar i en skog och känner rökdoft så får jag något blankt och lyriskt i ögonen och en lätt värk i hjärtat efter att sätta på mig en långklänning eller dra på mig alvdräkten. Varför är den här världen så ful för det mesta? Åtminstone det människoskapade. :(

Vingilot: Du får gärna lägga upp mina bilder på din sida bara du använder copyrighttecknet. Känner ni till kvinnan som skrivit Svart Eld, Christina Brönnestam? Hon jobbar med en hemsida och är intresserad av att ha några av mina bilder med på den! :)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 9:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Varför är den här världen så ful för det mesta? Åtminstone det människoskapade.
Nää, det är den väl inte? Det är ju så vackert i det här landet att man får "något blankt och lyriskt i ögonen och en lätt värk i hjärtat" allt som oftast! Du ska nog inte bo i stan?!?

Gratulerar till äran, förresten. Nu har jag visserligen inte en aning om vem Christina Brönnestam är, men jag förstod av din glada gubbe att det är en ära.

Rök i generna... Tja, kanske... Jag tror att jag surfar ut i "storforumet" en sväng och pejlar läget i ämnet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 8:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det mesta är grått, grått och grått. Sen går modet på siden och sammetsklänningar ganska dåligt just nu. :wink: För att inte tala om herrmodet! Hårresande! :shock: (Nej jag ska nog inte bo i stan (jo, kanske Gamla Stan) alls egentligen.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 4:00 pm 
Maia

Efter att ha gjort ett par försök utan att hinna avsluta.. kan jag nu meddela att Alfred äntligen har kommit! :D Han är en fantastisk kille som äter jämt och låter oss aldrig sova. Idag är han en vecka gammal och naturligtvis cirkulerar allt kring honom (och hans storasyster, Vera) för tillfället. Eftersom rutinerna inte finns ännu, vet jag inte hur aktiv skribent jag kommer att vara (vilket jag inte varit på länge trots goda intentioner) men planerar att åtminstone hinna in och läsa vad ni andra skrivit så regelbundet som möjligt.

En halvskojig detalj vid förlossningen var att jag höll på att läsa LotR på orginalspråk när värkarna satte igång (och fortsatte tills det var dax att åka in till Sös), vilket resulterade i att jag vid flera tillfällen när jag var som mest borta av lustgasen började fantisera om boken och mer eller mindre "försvann in" i sagans värld. Något jag kan rekommendera starkt vid dylika tillfällen.. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 4:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

ha ha...! :lol:

GRATTIS!!! Du är jätteduktig! (Själv är jag livrädd för sånt...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 29, 2005 3:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Stort grattis! Jag är själv mer än nöjd med de barn jag har och har ingen som helst lust att börja om från början med en sladdis, men vad jag kan sakna är doften! Att få sitta och snusa på ett varmt bebishuvud är väl så tillfredsställande som något någonsin kan vara... Eller, jag kan sakna ganska mycket vid närmare eftertanke... Men inte nätterna! Och definitivt inte förlossningarna. Men det är klart, om man har sällskap av alver, hobbitar och diverse annat intressant folk då kanske det inte är så tokigt? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 01, 2005 9:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

GRATTIS! :D
Se där, ännu ett exempel ur levande livet på hur LOTR kan komma till nytta i de mest skiftande situationer! :lol: Underskatta aldrig sagans kraft! :P

Får hjärtsnörp när ni skriver om bebishjässesniffande och annat. Livet är i sanning fyllt av små och stora mirakler.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 11:04 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nästa fredag får jag sniffa nacken på ett liten kattungehuvud. Vår lilla Nico är då gammal nog att flytta hemifrån och hon kommer hem till oss lilla Abessinierflickan! *längtar*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 10:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Man får väl gratulera till nytillskottet då! :)

Jag tar mig friheten att citera mig själv från ett tidigare inlägg i denna tråd då vi saknade "filmhaussen" lite grann:
Rosie skrev:
Jag förstår till fullo! I god tid innan julstämningen infann sig inträdde filmstämningen! Någon diffus myskänsla som rent praktiskt tog sig uttrycket i att jag längtade efter att se filmerna igen trots att jag känt mig ganska sval inför dem ända sedan tidigt i våras nån gång. Min gissning är att en ny högtid är skapad och att veckorna innan juletiden infaller kommer vi hädanefter att fira filmetiden. :D (Några av oss i alla fall.) En oerhört bra uppladdning inför allt julstök för övrigt!
Jag tror bestämt att jag har tagit detta ännu ett steg längre. Nu när hösten börjar närma sig har ett mycket pockande behov av att läsa böckerna igen infunnit sig. Inte sedan släppet av "de två tornen" (nyöversättningen) har jag läst Tolkien, men nu kastar jag ständigt längtande blickar mot bokhyllan. Jag som tidigare läste dessa böcker i Januari har fått inse och finna mig i att böckerna vill läsas på hösten. Men jag ska hålla mig till September! ...det är långt till September...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 8:21 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I helgen ska vi nog kolla på filmerna igen. Desssvärre har vi tappat bort DVD-dosan så vi får titta på dem med dansk text. Fast det gör inte så mycket eftersom dansk skrift liknar norsk skrift väldigt mycket.

Det regnar idag och jag hade motvind hela vägen till jobbet 4,5 km.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 29, 2005 9:59 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tråkig sjukdag idag. Önskar jag hade Harry Potter-filmerna, de är så lagom att kolla på när man är sjuk.
Apropå film, någon här som sett Liftarens Guide till Galaxen? Gjorde det förra veckan. Rolig och underhållande, men jag fattar inte varför de bara använde halva boken och hittade på andra halvan själva... En tår i ögonvrån under eftertexterna: "For Douglas". Varför skulle han gå och dö för...? :cry:

Såg trailern för Narnia också, och blev riktigt uppspelt. Den ska jag absolut se! Älskar ju sagor men har av någon anledning aldrig läst Narnia-böckerna, bara sett div. tv-serier.

Och så Harry Potter and the Goblet of Fire i november. Det kan arta sig till en bra biohöst detta. :)

Undrar om The Island är nåt att ha?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 30, 2005 8:52 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I fredags kom hon hem till oss och hon är ännu vackrare än vi minns henne! Nico heter hon och är tretton veckor idag. Hon följer efter oss överallt och vill ligga i sängen på nätterna. Längtar hem!

The Island tror jag inte på faktiskt. Tyvärr, för Ewan McGregor brukar vara bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 5:18 pm 
Maia

Jag förstår om ni tror att jag försvunnit helt och hållet.. Sanningen är att Alfred har för vana att bli buren för det mesta så man har inte så mycket tid att sitta vid datorn för tillfället. Tack så mycket för alla gratulationer. Trots en värkande rygg har vi det jättemysigt för det mesta. Nu skriker killen så jag får göra ett uppehåll men planerar att återkomma senare idag... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 5:48 pm 
Maia

Ja, nu sover han igen..

Något man hinner när man har ett barn som sover på magen är att läsa :D. Jag har under dessa två månader hunnit läsa alla Harry Potter-böckerna på engelska.. Överraskande bra böcker! Enda problemet med så pass nya böcker är att man måste vänta på nästa bok. Det är en av de positiva delarna med LotR -ingen risk att det kommer en fortsättning :)

Grattis till den lilla kattungen, Älva! Som gammal kattägare (i 15 år) blir jag riktigt avundsjuk (kan inte ha egen pga allergi i familjen).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 9:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aha! Ett Potter-fan in the making kanske? :P Jodå, överraskande bra böcker, kunde inte sagt det bättre själv... :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]