Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 4:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 14, 2006 2:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Rosie: Gotland, vad häftigt! :P

Sophias Ateljé har ju sågats vid fotknölarna av medeltidseliten i vårt land, men om man inte bryr sig om det tycker jag att hennes mönster "Kvinnodräkt från 1300-talet" är rätt användbart. Bra tygekonomi (till skillnad från vissa av hennes andra mönster) och lätt att sy.
Hon har ju barnmönster också. Båda kan köpas på:
http://web.telia.com/~u85532801/monster.htm

Sedan har ju Handelsgillet mkt också: www.handelsgillet.se/monster.htm#medeltid

Hoppas du hittar nåt bra! :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 2:52 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu får vi rycka upp oss! Var är allihop? Bild
Eller har vi inget att säga varandra längre? :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 12, 2006 4:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Ja. nu är det skrämmande länge sedan det var något liv här! :cry:

Tyvärr har jag så få spännande saker att berätta. Mitt liv går för tillfället ut på att vara tvåbarnsmor, hinna med allt på skolan (ny skola, nytt ämne och klassföreståndare i en sexa) samt försöka komma i kläderna jag kunde ha innan barnafödandet startade.. :roll:

Däremot är jag mycket intresserad av att läsa om era spännande liv. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 13, 2006 8:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Intressant det där att småbarnsmammor tror att alla andra har så spännande liv. :lol: Det borde vara fullt ös om man har barn tycker jag. det är så spännande att jag inte ens vet själv om jag vågar ha några. Modigt värre!

Påminner mig om en tjej som jag gick på folkhögskola med. Vi möttes på en återträff i somras och hon sade att hon tyckte att alla andra hade så spännande liv. Själv hade hon tre barn och man samt drev ett dagis och eget företag! Snacka om spännande! En annan bara går till jobbet varje j*vla dag och är skittrött när man kommer hem så man sällan orkar göra något kreativt. (Ibland hatar jag att vara vuxen. Jag vill ha maten lagad och tvätten tvättad och golven dammsugna när jag kommer hem så att jag kan ta itu med det som är mitt riktiga jag.)

Visserligen ska jag inte klaga för nu ska jag vara med på en utställning som börjar 24:e september och alla är välkomna på vernissage, så jag har suttit varje kväll den senaste tiden och målat på en jättefin akvarell av Finrods ödesdigra samtal med sin syster. Jag skulle vilja ut och resa mer men lönen räcker aldrig till. Spara? Bara till katterna ifall det skulle hända dem något men till sig själv? Nej, jag vill leva nu och inte spara på krutet till sen. Man vet ju aldrig...

Hi hi, det blev riktigt långt i alla fall det här. Upp och hoppa allihop det verkar som om det finns massor att skriva till varandra i alla fall även om vi har tråkiga liv så kan vi ju pigga upp oss här. :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 15, 2006 11:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja visst är det underligt det där att man så ofta tror att andra liv är häftigare än ens eget! Vi kanske borde ändra på det? Starta en "mitt-liv-är-jävlar-i-mig-det-häftigaste-som-hänt-mig-hittills"-tråd? :P

För så är det ju. Livet blir ju inte roligare av att jag sneglar på andra och känner mig bitter över sånt jag inte har. (Men ack så lätt att hamna där... :( )

Jag är arbetslös, barnlös, IRL-kompis-lös i min nya stad och allmänt tjurig över det, men jag har två "låne-tonåringar" som kallar mig moster och andramamma. Det är nog det häftigast som hänt mig tror jag. :D *stolt*

Nån annan som vill haka på? Plocka ut godbitarna i era liv! :D

Älva: Så synd att jag är i Helsingborg den 24:e, hade velat se din utställning. Hur länge hänger den uppe?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 16, 2006 11:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
På något irriterande vis har jag visst förlorat bevakningen av denna tråden och missat en massa viktigt ni skrivit. :x Nåja, det är upphämtat nu.

Jo, min kära guldring fick jag (eller rättare sagt:min man, det var ju en present) hosta upp tre tusen för, men det är ett billigt pris för den ringen. Den är grym! Tyngden i den gör att man riktigt känner Saurons närvaro. Tyvärr syns ju minsta lilla repa på en slät yta så jag vill inte använda den så ofta. Men den ligger där på min mathomhylla och andas mystik. ash nazg durbatulúk

Medeltid blev det väl inte så himla mycket för mig i sommar. Beroende på hur man räknar dock. Hova och Gotland var väl det enda som riktigt räknas, men då var vi ju å andra sidan på Gotlands marknad tre gånger tror jag om jag inte minns fel så här i efterhand. Mysigt.

Äntligen fick jag gå utklädd också som jag velat i flera år, men inte rikigt vågat eftersom jag inte känner någon annan som har samma böjelse. I år har jag dock fått en budsförvant i min yngste son. Och i och med att han ville klä ut sig kom mellisen på att han nog ville vara gycklare. Så vi blev tre av fem som svidade oss i (någorlunda) tidsenliga kläder. Måtte nu inte bara barnen bli för stora till nästa år när jag nu äntligen fått nån som vill leka med mig. :)

Min klänning blev enklaste, enklaste möjliga eftersom jag naturligtvis var ute i alldeles sista minuten och dessutom åkte på mer jobb än det var tänkt sista veckan innan vi skulle åka. Så upplägget med en underklänning och överklänning fick stanna vid bara en klänning i underklänningsmodell. Förmodar att den klädseln gjorde mig till tvätteskeassistent eller nåt sånt. :? Ska nog sy om den till överklänning inför nästa år och hotta upp den lite. Om jag kan tänkas börja med det i tid vill säga.

Så där ja! Nu har väl jag gjort mitt för att damma av tråden?

Har ni några planer inför fredagen, förresten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 7:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Funderade just på det! Bilbos födelsedag borde väl firas på något sätt? Har dock ingen lust att dricka eftersom fredagens dryckeskalas resulterade i att hela helgen blev seg. :roll: Men en god middag kanske? Och utbytande av presenter!

Utställningen kommer att pågå ett litet tag men problemet är att de bara kommer att ha kaféet öppet under temakvällarna. Alltså 2-4 gånger i månaden så det är väl inte så många som kommer att se bilderna. :(

Jaha, då gick det väl som väntat i valet. Vet inte vad jag tycker. Ska bli intressant för egen del att se hur man får det men jag tycker synd om min mamma som är arbetslös och min svärmor som är sjukpensionär.
Jag är politiskt orange! :mrgreen:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 10:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jo, det var väl inte helt oväntat. Själv röstade jag inte blått, men jag kan inte påstå att jag är besviken trots det. Det ska bli jäkligt spännande att se vad som händer framöver. Antingen får alliansen rätt och deras stora drömmar slår in, då går vi förhoppningsvis en ljus framtid till mötes. Eller också visar det sig vara luftslott alltihop och då har vi bara förlorat fyra år i bästa fall.

Jag är lite lätt orolig, men jag erkänner mig med glädje ha fel om det visar sig att Reinfelt med vänner har rätt. Nåt behövde hända som rörde om i grytan, det är jag övertygad om i alla fall.

Och för att byta ämne: Själv tror jag att jag ger mig ut på någon form av utflykt på fredag. Söker upp några sevärdheter med geologisk eller historisk betydelse och lagar mat över öppen eld. Om vädret tillåter vill säga. Kantänkas med kumminkakor i bagaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 22, 2006 10:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag röstar inte blått, men kan hålla med om att det behövde hända nåt, om inte annat så för att få röda blocket att skärpa till sig inför nästa val. :?
Hade väl varit fint så om inte jag och sambon båda är långtidsarbetslösa och nu ska överleva på 65% av a-kassan tills vi hittat egen försörjning... Det känns inte så där vansinnigt lustigt... :cry:

Nog om det!

Hade glömt vilken dag det är idag tills jag läste era inlägg... :oops: Ska strax packa oss iväg ner till Skåne för att hälsa på släkt, så det blir nog inte så värst mkt firande är jag rädd. Synd, hade varit mysigt med en liten pick-nick iaf...

Rosie: dina geologisk/historisk/hobbitistiska (uäh, där kom det igen...! :lol: ) utflykter låter alltid så inspirerande! Hoppas du får en härlig stund! :) Och ni andra med förstås!

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 11, 2006 9:17 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Nu var det länge sedan någon skrev i tråden igen..

Har just haft en riktigt märklig jobbvecka. Elever som stulit från sina bästa kompisar, mobbingfall i klassen, stök och bök och det pinsamma faktum att jag (för första gången i min yrkeskarriär) glömde bort en lektion. :oops: Jag var helt inställd på att jag just haft min sista lektion och höll kvar några elever för att prata med dem. Går sedan därifrån för att plocka ihop lite innan jag ska åka hem. Nere i personalrummet råkar jag slänga en blick på klockan och inser att min arbetsdag slutar om en halvtimme.. Vad kan jag ha missat? :idea: engelska med åttorna kanske?!! :shock: Nåja, det kanske är bra att eleverna får upptäcka att även lärare är mänskliga. :roll:

Har ni gjort bort er ordentligt i jobbsammanhang någon gång?

Ska fö ha några personer på besök i eftermiddag och försöker komma på något bra att äta när två är fiskätande vegetarianer och två inte direkt uppskattar grönsaker.. Funderar över om det kanske blir bäst med en plocksallad där gästerna får ta det de själva tycker om samt småpajer av olika slag. Det får nog bli bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 18, 2006 4:28 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: sön sep 04, 2005 3:40 pm
Inlägg: 162
Ort: Göteborg
Olórin skrev:

Har ni gjort bort er ordentligt i jobbsammanhang någon gång?



Ja, eftersom jag jobbar som lastbils/distributionschaufför så händer det en del ibland.

Gjort bort mig inkluderar "oops-jag-körde-visst-på-den-bilen-så-det-bara-rök-om-det. :oops:

Har iofs bara hänt en gång på ca tre år.

Skönt iaf o se att detta forum lever. :D

_________________
Mata inte trollen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 19, 2006 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Visst lever vårt forum! :D Behöver lite hjärt- o lungmassage då och då, det är allt. :wink:

Kvadda en bil? :shock: Ja, det platsar nog på Olorins lista. :lol: (Jag skrattar eftersom jag utgår från att ingen blev skadad...?)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 8:40 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag kvaddade backspegeln och hela dörren på en av postbilarna när jag jobbade som brevbärare. Hade bråttom och skulle backa och körde in i en stolpe. vaktmästaren sa lite surt att det skulle kosta posten 20 tusen. (Om de inte hade haft så stora distrikt och så lite folk så att man inte hade blivit så stressad så hade det aldrig hänt. :roll: )

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 12:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Ja, själv står jag och kränger varor i en av systembolagets överdiskbutiker och det inbjuder utan tvekan till vissa fadäser. Fredagseftermiddagar händer det ju att det är gott om folk i butiken och vi som står vid kassalinjen är ganska iakttagna och påpassade. Tänk om jag kunde komma ihåg alla idiotiska saker jag hasplat ur mig som fått hela butiken att garva... *tänka, tänka, tänka* Tyvärr har jag nog förträngt det mesta, men minns vissa klassiker som :"...då får du sex av mig..." (KRONOR menar jag!) Eller: "Det här vinet har lite mer fylla i sig." (FYLLIGHET menar jag!)

Jo, förresten: Jag gjorde bort mig riktigt rejält häromveckan. Jag hade just kommit på morgonen och var ensam i butiken när det första varulasset (med medföljande chaufför) ringde på bakdörren. Jag hivade upp nyckelknippan men gick bet på att öppna dörren. :shock: Vad gör man. Dörreländet hade gått i nån sort baklås och gick inte att få upp, så jag fick knata ut genom kundingången och meddela chauffören (med medföljande varulass) vad som hänt. Chauffören ville ju bli av med varorna så han började kånka och bära grejorna genom kundingången istället medan jag satt i telefon och försökte få tag på folk som kunde komma och laga dörren. Såna människor får man dock inte tag på när de behövs, så när nästa varulass kom satt jag fortfarande i telefon och blev kopplad än hit, än dit. Denna chaufför hade betydligt mer varor med sig, men bestämde sig ändå för att bära in allt ihop genom kunddörren. Inget litet jobb, kan jag tillägga. När han nästan slutfört sitt åtagande kom en nisse från posten med ett paket. Han såg lite förvånad ut när han såg vad chauffören höll på med, så jag kände mig tvingad att förklara situationen. "Ska jag prova?" frågade han och jag räckte över nyckelknippan...
:oops:

Ja, jag antar att jag inte behöver förklara poängen... Önskar bara att den där chauffören hunnit därifrån, det var lite svårt att hitta de rätta orden i det läget. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 1:52 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ajajaj!

"DÅ FÅR DU SEX AV MIG." :lol: :lol: :lol:

Jag har varit med om roliga felsägningar av en flygplatsreceptionest när vi var i Köpenhamn. Vi frågade vart vi kunde ta ut pengar och hon berättade det och sen sa hon: "Men om ni vill ha en tomat så.. förresten Tomat? Jag menar automat." Det roligaste var ju att det var på danska också. :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010