Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 8:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 11:42 am 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Tänka sig, alla i min släkt höll sams och hade roligt hela dagen! :lol: Det var nog första gången tror jag... Min son var mest glad över sina Sagan-om-ringen-figurer i metall som han fick, med målarfärger så att han själv kunde måla dem.
Min dotter, 4 år, hade nog gärna velat ha en Frodo-docka... Hon har varit kär i Frodo/Elijah Wood sedan Sagan om ringen kom - hon får dock inte se filmerna, enbart de scener i första filmen som utspelar sig i Fylke. Hon har sett trailers på TV däremot, så varje gång hon klättrar i snöhögar ropar hon "Titta mamma, jag är Frodo och Sam som klättrar i berget!" :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 12:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Idril skrev:
Men den där sköna biten på juldagen/annandagen som Rosie beskriver, när man kan läsa julklappsboken och så, den bortfaller helt när man har ett åttamåning som vill resa sig upp en gång i minuten.
Det allra bästa sättet att känna tacksamhet och frid så här i juletid är att tänka tillbaka sådär en sex, sju år då barnen var 1, 3 och 5. Då var det ett hån att komma och prata om julefrid! Men just de jularna gör att jag njuter desto mer nu. Det räcker som sagt med att tänka tillbaka och julefriden sänker sig. :)

Akleja: Vilken bra idé! Naturligtvis ska jag köpa såna figurer till barnen. Jag har länge varit lite småsugen själv på dem men tyckt att jag faktiskt är för gammal för sånt trams... Men för barnens skull... :roll: Vilket bra sätt att göra något tillsammans med dem. Det vore ju urkul... För barnen menar jag förstås...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag hade en lugn julhelg hos mina "svärföräldrar" (vi lever faktiskt i synd). Min killes syskonbarn börjar bli såpass gamla att de sitter ner och tar det lugnt utan större kiv. Särskilt när tomten kommer.

Annars har man väl ätit tills man nästan spruckit. Och sedan lyckats få i sig lite apelsinris på det...

Juldagen började dramtiskt dock. Slog i svanskotan så jag trodde att jag skulle få åka in till akuten men det gav med sig och nu känns det bara lite när jag böjer mig fram eller ska resa mig. :) Och på annandagen så körde vi in i en bil så att vår lykta på höger fram gick åt skogen. det resulterade i att vi fick åka ut i -20 grader och köpa en ny lyktinsats begagnat och försöka byta den ute i samma kyla. Det gick till slut. Även om inte alla delar är med längre... men den sitter. Och vi säger till alla att vi haft det så lugnt i jul... :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 25, 2005 11:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Dags att damma av den här tråden. Tur att vi inte har så många här i gammelklubben så att vi kan vara miljövänliga och inte ta upp så mycket plats på servern.

Är det någon som varit duktig och gjort mer än att bara tänka att man ska köpa julkklappar? :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 2:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Eeeeh..., nej. Borde man kanske göra? Vill åka till gbg och julhandla i Haga, återuppleva gamla minnen från tiden jag var gbg-are... Får se om vi hinner med det. man har så många planer men det är sällan mer än hälften av dem blir av, åtminstone är det så för mig.

I år skall julen firas med samma kompis som förra året + hennes två supergoa tonårstjejer. Vi ska baka pepparkakor ihop oxå, ungarna "bokade in mig" redan i somras. :)

Har i alla fall börjat skriva julklappslistor, alltid något! (OK, en julklappslista. Måste nog sätta fart...)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 8:20 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har åtminstone skrivit en gemensam julklappslista för mig och min kille. Vi ska skippa presenter till varandra i år och satsa allting på att resa till London i januari och det blir samtidigt en present till mig då jag fyller jämnt. :roll:

Längtar mest av allt till maten, Janssons frestelse och sill. De två saker som jag gillade sämst när jag var liten. Smaklökarna mognar verkligen med åren.
Får se om man får till nåt pepparkaksbak i år. Det är ju tradition att göra Lotr-figurer. Ett år gjorde jag jättegoda whiskeytryfflar. Mmmm.... mums men då måste man ju köpa en whiskeyflaska och det är ju inte billigt. Men lite gott så kanske, ja.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 11:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
:lol: Jag försökte just logga in som Vingiklot!*flabbar okontrollerat* Gud, ibland är jag inte som jag ska....! :shock: Lättroad som få... :roll:

Skulle skriva att jag skärpt mig sedan förra inlägget och faktiskt köpt flera julklappar! *blåser stolt upp mig* Och inkräver julklappslistor av de jag inte ännu köpt åt.

Jul med kompisen och kidsen som sagt (och kompisens pojkvän och bror verkar det som) och nyår med min pojkvän, mina föräldrar och barndomsvän + gudbarn. Men inte på samma gång, de är lite utspridda i Bohuslän så pojkvännen och jag gör en Bohus-tunré, som jag brukat göra de flesta åren vid den tiden.

LOTR-pepparkaksgubbar ja.... Hm, undrar om jag skulle pröva?

Älva: Londonresa låter som den perfekta julklappen! Hoppas ni får jättekul!

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 9:32 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag hoppas också att vi får kul. Men mest av allt hoppas jag på att vi får råd. :roll:

Lotr-pepparkakor har blivit lite av en tradition. Ingen jul utan Gollum! Själva gör vi en dalaturné i jul. Med en kort avstickare på julaftons morgon till värmland. Att alla släktingar ska vara så utspridda!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 03, 2006 11:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ho ho...!*lyssnar till ekot* :?
Nån hemma...? Hur blev julen då?

Min blev bra, lugn, extremt Tolkien-fri, god mat, hela 7 olika julklappsutdelningar fördelat på lika många dagar och nästan lika många platser, mkt åkande, midnattsmässa ( :shock: ) och snööööö! :)

Hm..., nä helt Tolkien-fri var den inte, julen. Tror pojkvännen vallades lite i extramaterialet till TTT.

Så, nån julrapport, någon?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 04, 2006 2:08 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Julen blev trivsam. Fick äntligen träffa större delar av min släkt utan att det var någon begravning. :roll:

Kissen var dock superrädd för min svägerskas hund och tryckte under sängen hela julaftonskvällen och vågade varken äta eller gå på toaletten stackaren! Annars fick hon mycket god julmat, särskilt skinkan försvann fort.

Min födelsedag passerade ju också i dagarna. Fick en flaska champagne och ett fång oranga rosor av min kille. Han vet att jag älskar oranga blommor! Sen var det middag ute och så blev det en riktigt sen kväll. Sen följde nyårsafton... :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 5:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Grattis Älva! Visst känner man hur de visa, grå håren börjar växa och man plötsligt inte med bästa vilja kan kalla sig annat än vuxen (även om hobbitar fortfarande vid denna ålder är tonåringar..).

Min jul var så lugn som det går med två egna småbarn samt 27 släktingar som invaderade ett hus (tack och lov inte mitt). På något sätt hann man ändå varva ner ordentligt och känna att det är mysigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 8:58 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hade födelsedagsfest i lördags. Fattar inte att man orkar hålla igång till kl. 07.00 i min ålder! :shock: Fast det känns idag... Bild

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 18, 2006 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Grattis så där typ en halv månad i efterskott..... :oops: Hoppas baksmällan hunnit ge med sig nu. :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 19, 2006 8:33 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu är man fräsch. Har också börjat banta och gått ner 1,5 kg på en vecka. Snart är man i form igen, fattas bara 4 kg för att jag ska vara riktigt glad och 2,5 för att jag ska vara nöjd åtminstone. Dessutom så är det nyktert resten av månaden! :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 16, 2006 2:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag har så smått börjat längta efter jul..... :P
Inte för att jag är missnöjd med det underbara septembervädret vi har nu, september är min favoritmånad på hela året tror jag, men första julen i en nya bostad är alltid nåt speciellt. Hur blir den? Vart ska granen stå? Hur kommer julstjärnorna att passa i de olika rummen? Och 100 andra livsviktiga frågor... :wink:

Men jag ska behärska mig och inte släppa lös hela arsenalen julkänslor förrän om 2 månader ugenfär.*nickar bestämt*

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010