Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 6:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Tack för alla balkongtipsen, allihop! :) (Balkongen ligger i zon 3 ungefär. Från Kalmar och kusten in till min nuvarande boning är det inte mer än 7 mil på snedden så att säga, men ändå passerar man genom 4 zoner! När jag flyttar 3 mil åt Kalmarhållet om en dryg vecka byter jag från 4 till 3, åtminstone enligt somliga zonkartor.)

Brokbladiga funkior och vit Flitiga Lisa låter vackert, det ska jag nog pröva! Kan man ha Vinca-arter i kruka? Passar inte växtsättet kanske? I gamla kattsandslådor kanske??? :P

Barrväxter är ingen favorit. Jo, välväxta urgamla granar i skogen eller rödlysande tallstammar mot snön är vansinnigt vackert och vederkvickande för trötta själar, men jag skulle inte vilja ha dem i trädgården eller på balkongen, tror jag.

Älva: om paprikan får vara ute medan det är varmt (eller om man har tillräckligt många flugor inomhus... :roll: ) fixas pollineringen på naturlig väg. Min satte frukt och jag kunde skörda en glänsande röd liten paprika! :) (Min mor fick en eller två plantor av mig och eftersom hennes fingrar alltid varit flera nyanser grönare än mina fick hon flera frukter.)

Idril: Pelargon på norrbalkong säger du? Är oerhört svag för pelargoner, särskilt gamla och ovanliga sorter, men trodde att de alla krävde rejält med sol. Ska försöka få dem att trivas i skuggan!

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 4:07 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Här finns lite bilder från min trädgård i somras:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php? ... d=ninylien

Det är en väldigt liten trädgård - men jag sörjer över att behöva lämna den. :cry:
Vi har bott i radhuset i ca 5 år och under den tiden har jag testat mig fram lite i trädgården - från början kunde jag absolut ingenting om växter eller trädgårdsskötsel!
Men, jag får väl skapa mig ett grönt rum på min balkong istället, när jag nu ska flytta.

Har tittat på en lägenhet och får svar på onsdag! Håll tummarna! Det blir söderläge i så fall så jag funderar på att ha timjan och några taklökar i en smultronkruka som jag har, de borde trivas med mycket sol. Sen blir det nog en och annan klematis i kruka, och balkonglådor såklart! :)
Förresten borde det funka med liljor i kruka, bara jag slipper liljebaggarna för de är så äckliga och ONDA!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 7:59 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Hoppas du får den lägenheten, Akleja, och att det blir bra fart på balkongen. För tillfället bor jag ju i hus (utan trädgård, eftersom vi nyss lagt ner jordvärme), men för några år sedan bodde jag i en pytteliten lägnehet med en ännu pyttigare balkong. Det gick knappt att komma ut där för alla växter, men oj vad mysig den blev. Taklökar är ju tacksamt, dem kan man ha överallt.

Vingilot: tricket var nog att jag inte visste att pelargoner kräver sol...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 9:28 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
tja, om någon till äventyrs ville ha MÅÅÅÅÅNGA aloe-vera plantor så kan jag fixa :) måååååånga :)
de förökar sig något enormt nämligen :)
fast först när jag är hemma igen om ca 2-3 veckor (om jag inte får jobb eller måste hem förstås ...)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 10:37 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tack Vingilot! Får hoppas att vår nästa lägenhet har söderläge för då ska paprikan ut! :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 3:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag kommer visst att bo i zon 2 t.o.m., inte 3. Har blivit tipsad om Hasselört, den ska jag försöka med. Har alltid velat ha den men inte haft lämplig plats, det är väl kanske inte en balkong heller, men nu ska jag åtminstone pröva.
Vackra glansiga runda gröna blad... Är lite såld på bladväxter. :)

Akleja: tjusiga och inspirerande bilder från din täppa! Chilin var fin! Du hade ju rätt många krukor, borde inte vara så svårt att återskapa en del av trädgårdsgrönskan på en balkong om du får en.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 7:38 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Det bidde balkong! :D
Inte den lägenhet jag helst ville ha men en annan som också är fin! Det är inte klart när flyttlasset bär iväg ännu men det borde bli i mars - lagom för att ha en låda fylld med penséer på balkongen!
HAN flyttar ut på söndag - Good riddance, säger jag. :?

Ooo nu kan jag sitta och drömma vackra balkongdrömmar - fördelen med en liten yta att odla på är att man kan ha väldigt olika teman olika år! Just nu är jag inne i en rosa/lime-period. Det finns en limefärgad zinnia som är väldigt fin ihop med limefärgad blomstertobak, och så kanske rosa luktärter och en rosa miniros till det! Åh vad kul det är att planera - brukar ni också rita upp ungefär hur ni har tänkt det?
Jag har ett anteckningsblock fullt med teckningar! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 9:26 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vår balkong vill jag inte tänka på. Ett enda ord sammanfattar vad jag ser: Misär!

När vi flyttat ska jag ta itu med balkongen på det nya stället jag lovar (tror jag) (Ibland är det så mycket roligare att bara sitta och dricka vin i solen... :roll: )

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 1:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Balkongen till min nya hobbithåla visade sig vid närmare granskning inte alls vara i norrläge utan söderläge! Jag som såg fram emot en bladbalkong med funkior och hasselört... Nåväl, då får det bli tonvis med pelargoner och tobak istället. Jag har tobaksfrön kvar från förra och förrförra sommaren, kan man så dem tro? Kan man ha rosenskära på en söderbalkong? Och indiankrasse? Hade jättegärna velat ha en klängväxt, kaprifol är väl inte att tänka på eller?

Är ute på balkongen och vänjer mig vid den vansinniga höjden då och då. Det tycks ge resultat, jag drabbas inte längre av halvt oemotståndlig skräck-lust att kasta mig över räcket om jag ställer mig närmre än 1 m längre, det är nog ett gott tecken...! :P

Jag har en gammal isärsågad grönbetsad lagerhylla där ute, där ska en del av mina gröna telningar bo. Mitt lilla runda trädgårdsbord och solstolen får också plats. Och en fin utomhuslykta i betong och glas. Mmmm, jag längtar till sommaren! :D

Akleja: jo jag brukar skissa ned mina idéer, det är halva nöjet! (Mkt av mina skisser blir heller aldrig mer än just skisser, men då har man åtminstone haft kul medan man gjort den.)
Rosa och lime låter snyggt, men själv är jag nog inne på starkare färger. Mkt rött vill jag ha! Den ena tobaken jag har frön till är nästan marinblå/lila, den skulle jag vilja få upp.
Lycka till med flytten!

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 2:43 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Just nu lutar det åt Hammarby Sjöstad :roll: och där är det mest inglasade balkonger. Lite trist ändå med tanke på att man vill kunna sitta och sola på balkongen men det innebär ju stora odlarmöjligheter i stället. :D
Jag gillar också starka färger. Mycket grönt med inslag av starka orangea blommor är favoritkombinationen. Sen gillar jag lila och blå blommor också. De där svarta blommorna är rätt häftiga med. Ser ut som jättevioler. (Kan va´pelargoner. Min namnkunskap är inte stor men det är kul att odla.)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 9:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot skrev:
Är ute på balkongen och vänjer mig vid den vansinniga höjden då och då. Det tycks ge resultat, jag drabbas inte längre av halvt oemotståndlig skräck-lust att kasta mig över räcket om jag ställer mig närmre än 1 m längre, det är nog ett gott tecken...! :P
Bor du högt upp med utsikt? Åh, vad jag längtar efter vida vyer ibland...

Hmm... Känner att trådarna flyter ihop lite här...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
På 6:e vånigne i stans enda lilla backe. Inga hisnande vyer egentligen, man ser väl inte mer än nån km, om ens det, men för någon som suttit och glott in i en j-a massa granar och tallar (f'låt träden, ni vet att jag egentligen älskar er...!) i 3 år känns det som rena rama Skaraslätten! :D

Men balkongen som började sin bana som norrbalkong för att sedan bli söderbalkong har nu verkat vara sydostbalkong. Förklaringen ligger i att jag varit på jobbet när solen gått upp och de dagar jag varit hemma har det varit mulet, tills i lördags. Så nu tror jag det är sydost. Men lite pelargoner och annat "vanligt" ska jag nog få liv i om jag så upptäcker att det i själva verket är en västerbalkong jag har... :wink:

Min hyresvärd bjuder alla hyresgäster på 4 gratis föreläsningar (hållna av en snubbe från stans handelsträdgård. Blir det specialerbjudanden i affären månne?) om hur man bäst får en grönskande balkong nu i februari/mars ocha jg har anmält mig. Ska bli kul att få lite tips.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 8:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
:lol: Intressant balkong du har Vingilot. Mobila balkonger blir man inte erbjuden hur som helst, så var rädd om den. Kan man programmera den själv tror du, eller är det liksom bara att hänga med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 10:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, det är lite lustigt!
Kommer att tänka på en barnbok jag läste när ajg var liten, den handlade om en stad där husen flyttades runt om nätterna medan människorna sov och ett par detektiver misstänkte en jätte som bodde utanför staden. Det visade sig dock vara en blyg och tillbakadragen liten ingenjör som bodde under staden. Han hade konstruerat ett komplicerat system av roterande skivor (eller hur det nu var) som staden stod på och flyttade runt husen då och då för att folk inte skulle bli uttråkade av att alltid ha samma utsikt. Ibland undrar jag om min hyresvärd gjort något liknande. Min första tanke var dock att jag höll på att förlora förståndet... :shock:

Men jag är rätt säker nu, solen har gått upp på samma ställe flera dagar i följd, det måste vara sydost.

Just nu är det 25 cm snö på min underliga balkong och sommar och sköna stunder bland grönskande krukor och hinkar känns väldigt avlägset... :(

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 8:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Instämmer till fullo. Här har det vräkt ner i ett dygn nu. Tänker på de stackare som förlorade strömmen, fick den tillbka och nu förlorade den igen. Hopplöst läge va? :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010