Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Midsommar
InläggPostat: tor jun 24, 2004 12:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Detta är för mig den största helgen på året. Jag kommer att njuta naturen och stillheten i ett litet samhälle i dalarna nära värmlandsgränsen. Ett glas vin och utsikt över bäcken där granskogen speglar sig... *suck* önskar det kunde vara.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 25, 2004 11:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Låter härligt Älva! Själv har jag( tyvärr) aldrig haft något speciellt förhållande till midsommar. Äter lite god middag med någon/några familjemedlem/-mar eller så, det är väl i stort sett allt. Har liksom aldrig haft några särskilda traditioner kring den helgen och att supa skallen i bitar som ganska många tycks vilja ägna sig åt, har jag inte riktigt fattat vitsen med...
Skulle vilja ha din känsla för midsommar, den verkar bra! :) Hoppas du, och alla andra här, får en skön helg! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 22, 2006 1:39 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hög tid att skaka av dammet från den här tråden!

Kommer som vanligt att fira i dalarna. I fjol tog vi en midnattstur genom skogen. Det var magiskt och inte så lite skrämmande. Men vi gör nog om det i år igen om vädret tillåter. Vi skulle ju få åska vi. :(

Har naturligtvis inhandlat en ny klänning som sker varje år. Den här gången är det en vit mycket älvalik (naturligtvis :D ) historia med massa chiffong och satinband. Sen kommer det säkert att dröja till jag använder den igen. Vill liksom bevara magin en stund från midsommarnatten i kläderna.

Vad ska ni göra?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 24, 2006 10:31 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Oj, när du beskrivit en så avancerad midsommar blir det nästan pinsamt att fortsätta... Vi firade misdommar med ett gäng grannar. Åt sillunch (visst försvinner ett l när orden sätts ihop?!) i trädgården hos en granne och grillade på kvällen hos en annan. Enkelt och mysigt! En av fördelarna är att man kan lägga barnen i sina sängar och ta med "babywatcher" till trädgården.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 25, 2006 7:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Åh, den klänningen vill jag se Älva! :D

För första gången i mitt liv har jag varit på ett riktigt traditionellt firande med resning av stor o tjusig majstång under högtidliga former, folkdanslag, spelmän, massor med ungar o vuxna som dansar små grodorna o hela baletten. Var trevligt men lite småkallt.
God mat o jordgubbar hos sambons föräldrar o fika hos hans morföräldrar också.
En riktig supervanlig midsommar modell stillsam, men jag har liksom aldrig haft en förut så för mig var d rätt exotiskt på sitt vis.

Men är fortfarande avis på dig o dina midsomrar Älva. :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 26, 2006 7:58 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vi hade sån tur att vädret sprack upp och det blev soligt och fint på kvällen. Det gick tyvärr inte att sitta ute för myggen och knotten men det blev fint ändå eftersom vi kunde ta vår nattliga promenad genom skogen.

Jag var inte lika rädd i år (kan bero på att jag var lite mer berusad) och det blev mer magiskt än jag kunde ana. Det första vi gjorde var att tillverka en vandringsstav som vi kallade för "kattstaven" för att det såg ut som en katt i toppen av den. Vi stannade flera gånger på vägen och bara lyssnade på tystnaden och begrundade ljuset. Sen hittade jag en rönn som hade fem stammar och jag var naturligtvis tvungen att gå in i den. (Kanske den välsignade mig om jag har tur.) Killen klagade lite på att knotten bet honom men jag skyndade mig och när han fick en fin vit blomma i håret så blev allting perfekt. I år kändes den turen alldeles för kort och jag hade nästan lust att gå tillbaka när vi kom ut på den asfalterade vägen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010