Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 12, 2007 9:07 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det kan funka för mig också. Vi har bestämt oss för Karlstad om vi får kattvakt den 8:e.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 13, 2007 5:58 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Jag jobbar då men jag har lagt in en ansökan om ledighet eftersom ni andra kan då. Får hoppas att den går igenom, det borde visa sig rätt snart. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 14, 2007 11:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Börjar likna en slags plan detta. :D
Så, vad ska vår lilla dejt innehålla? Pepparkaksbak på frihand, ngt LOTR-sällskapspel och allmänt umgängesmys?
Mat måste vi väl ha förstås, vad? Hos mig eller ute? (Har en jättemysig restaurang alldeles runt hörnet i härlig gammal miljö med vitkalkade takvalv, blyinfattade fönster och mörka slitna trämöbler. De har helglunch där för strax över 100-lappen: en fisk, en vego och en kött och rätt rejäl salladsbuffé.

Jag är en rätt kass värdinna såtillvida att jag inte är så värst organisatorisk. Men jag vill väl och gillar ord som opretentiöst och avslappnat... :wink:

Förslag tankar åsikter?

Edit: och hur många är vi? En snabb tillbakablick ger den nätta siffran 3, inkl. mig själv... Jag trivs för all del bäst i små sällskap, men det vore kul om någon/några fler ville hänga på. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 15, 2007 8:42 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Frihandsbak och glöggmys. En lunch ute och lite sällskapsspel som avslutning. Nu har jag lärt mig reglerna på Sagan Om Ringen också. (Efter en timmes livligt dividerande i lördags :wink: )
Låter väl bra eller?

Fler får också gärna anmäla sig. Det är i Norrköping men jag kan ordna skjuts från Stockholm och tillbaka.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 15, 2007 10:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Bra att du uppdaterade namnet på tråden, Älva. :)

Om vi lunchar på stället jag nämnde är det bra om jag bokar bord åt oss, det är rätt populärt och man kan lätt bli utan plats.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 15, 2007 11:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Hej och hallå!
Tack för pm:et Vingilot. Detta har jag fullständigt missat. Jag har det lite körigt den här hösten. Jag började nämnligen få så mycket tid över att jag tänkte ta mig tid till lite distansstudier, vilket innebär att jag både jobbar och pluggar just nu. Urkul men tight. Så nu har jag ingen tid över längre, men då är det väl så jag vill ha det då. :)

Vilket också innebär att jag inte har besökt Middle Earth på jättelänge. Har inte ens koll på var de är just nu faktisk. :shock: Börjar jag bli normal? Hemska tanke..

Jag tycker att en träff låter hur kul som helst. Har jag förstått det hela rätt om jag tror att det är den 2:a december i Norrköping som gäller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 16, 2007 12:26 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Helt riktigt uppfattat Rosie! :)
Vore jättekul om du kom! Du kan ju ta med dig manteln, lämpligt glöggmysarplagg. Eller är den kanske inte längre i livet... :? :wink:

Kul att du har många roliga saker att göra. Vad pluggar du?

Edit: Tsss, nej nej, du har inte alls blivit normal, midgårdska sjukan går inte över bara så där. Man kan tro att man tillfrisknat då och då, men det är bara en illusion. Detta är en kronisk åkomma, det ska du ha klart för dig...! :P :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 16, 2007 12:40 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Den blossar upp då och då.

Ska vi klä ut oss? *tittar förhoppningsfullt med stooora rådjursögon* Eller upp oss? För en mantel kan väl aldrig vara annat än klädsam? Har en läcker grön sak.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 16, 2007 6:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag klär gärna upp/ut mig, men bara hemma är jag rädd. Om vi lunchar ute är jag för feg att ha nåt annat än "verklighetskläder" på.... :oops:
Jag har ju en del hängandes i garderoben så om nån vill låna går det bra. Men det är kanske mer medeltid än LOTR.

Hm..., synd om pepparkaksdegen fastnar i klänningen iofs.... :?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 17, 2007 2:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Såklart är manteln i livet! Jag använder den väldigt sällan nu mer dock, den finns mest med som en souvernir från Lothlorien eller nåt sånt. Den är inte helt bekväm tack vare 3/4-modellens strypsnareeffekt, som du faktiskt påtalade. Men nu är det ju bara så att den inte kunnat göras på nåt annat sätt, vilket väl egentligen var dumt tänkt av mig. Det står ju ingenting i böckerna om hel- eller trekvartscirkelmantlar :? , men filmbilderna har verkligen etsats sig fast. För användning har jag istället en mörkgrön helmantel som jag faktiskt köpt. :oops:

Jo, jag pluggar naturgeografi. Bara av rent hobbyintresse. Sten, mineral, jordytans tillblivelse och utvecklig, istid mm mm. Hur spännande som helst. Men faktum är att detta intresse har en Tolkienanknytning också. (Tror att jag skrivit om det här tidigare men är inte säker.) Vår käre professor beskrev ju naturen omkring dem ganska ingående. När jag läste böckerna försökte jag se naturscenerierna framför mig, vilket fick till följd att jag började betrakta naturen omkring mig på ett mera ingående sätt. Och... ja, på den vägen är det.

Jag funderade också på om det inte kunde vara kul att klä ut sig men tanken på pepparkaksbaket gjorde att det kändes lite opraktiskt. Visserligen är min enda klänning enklaste, enkla bonnpigevarianten så visst skulle det funka. Men annars tycker jag nog att en mantel under själva uppätandefasen räcker. Ni diskuterade spel. Själv har vi i familjens ägo lotr Risk, Reiner Knizias Sagan om Ringen, lotr-figurspel + ett frågesportsspel från New Line Cinema som ingen någonsin vill spela med mig. Förstår inte varför? Kvaliten är lite halvbra, dock. Vissa svar är faktiskt fel.

Älva skrev:
Jag har ett Sagan om Ringenspel med pjäser som man flyttar omkring men man kan inte vara mer än fyra tror jag. (Använde den gamla benämningen för det är den som står på spelet. Gandalf är på framsidan.)

Annars kan man ju alltid köra med den gamla klassikern Land Stad Sjö Berg men med Ardatema.


Undrar om inte ditt Sagan om Ringen spel är samma som jag har av Reiner Knizia, Älva? Spelarna samarbetar mot spelet, liksom. Har aldrig kommit i mål. :oops: Och den gamla klassikern har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

Förlåt, nu blir jag så där långrandig igen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 19, 2007 8:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jo det är det spelet som du beskriver.

Land Stad Sjö Berg är ett spel som från början avser världen vi lever i Där man på måfå plockar ut en bokstav och spelarna ska försöka sätta tre i varje kategori: Land, Stad, Sjö, Berg, Flod plus flera kategorier. Detta kan ju överföras med modifikation på Tolkiens värld. Roligt och hjärngympigt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 19, 2007 9:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Lunchstället jag nämnde har haft en stor artikel i en lokal tidning alldeles nyss så jag känner att jag nog ska boka bord i god tid. Därför är det nog dags att börja knyta ihop den här säcken lite.

De som vill komma och adventsmysa i Midgårda stämning i Norrköping söndagen 2/12 - skicka mig ett PM så får ni vägbeskrivning, telnr och annat. :)

Sedan undrar jag om vi kanske kan köra lite fikaknytis? Pepparkaksdeg kan jag köpa, och te finns i massor (och pulverkaffe, är dålig på kaffe...), men det hade varit mysigt om det dök upp lite glögg t.e.x.

Sedan måste jag väl varna för att jag har en kanin. Hoppas ingen är allergisk. :(

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 20, 2007 8:01 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är ju faktiskt 1:a advent och skyltsöndag och allt så det kan nog vara bra att boka bord.

Jag kan ta med mig lussebullar. (Inte hembakta för det har jag aldrig gjort.)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 20, 2007 1:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Trevligt trevligt Älva! :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 20, 2007 1:27 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Just det. Om någon tar med sig glögg så skulle åtminstone jag uppskatta om den var alkoholfri eftersom jag kör bil.

Hur många blir vi?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010