Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 10:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Nu blev jag till slut tvungen att installera RealOne igen. Den brukar orsaka bluescreen på min dator av någon anledning, men jag har bytt virusprogram så nu kanske det kan funka. Jag missade morgonprogrammet i morse, plus att jag inte kunde spela upp några av era tips. Nyfikenheten blev för stor!

Det har funkat tillräckligt länge för att jag skulle få lyssna på era länkar. Tom Bombadill var klockren. Jag kunde verkligen se honom framför mej. En trall att bli glad av. Jag har inte försökt mej på de sångerna, de är för... nånting...

Beträffande läsningen: Nja, ska lyssna några gånger innan jag bestämmer mej. Han lät allt väldigt stram. Det är i och för sej ett dramatiskt avsnitt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 2:43 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Den stegrande kamelen skrev:
Med risk att det börjar bli nästan löjligt , det här :P: Jag instämmer helt!


Inte är det löjligt, inte! Bara trevligt. :)

Den stegrande kamelen skrev:
Just de rohirriska dikterna är de som tilltalar mig allra mest. Min största favorit (just nu i alla fall) är versen till Eorl den unge, den som börjar "Where now the horse and the rider". Bernard Hill gör den ruggigt bra i filmen, jag får gåshud varje gång. Illa synd bara att de har kortat ner den så mycket.


Ja, det är en av de bästa scenerna i Två tornen. Jag tycker mycket om Bernard Hills tolkning av Théoden, även om den skiljer sig från boken. Han är en skickig skådespelare, jag har sett honom spela ett antal minnesvärda underklass-farsor i engelska filmer tidigare.

Den stegrande kamelen skrev:
Och jag kan klippa in Robert Inglis tolkning av dem. Han läser dem nämligen inte bara - han sjunger! Jag vet inte vem som skrivit melodierna, men i många fall tycker jag de känns helt klockrena.


Det var ett roligt klipp! Fast han låter inte alls som jag har tänkt mig Tom B förstås.... Tack!

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 2:07 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör nov 29, 2003 9:33 pm
Inlägg: 11
Att lyssna på böckerna är faktiska väldigt rogivande. Har lyssnat på dem både på svenska och engelska och faktum är att trots att jag inte är så bra på att läsa engelska, så får man en otroligt go´känsla och förstår mer än man kanske tror från början när man lyssnar. Dessutom kan man ju faktiskt göra andra saker under tiden. Jag rekomenderar med andra ord att traska till biblioteket för att låna dessa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2004 4:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Har ett jobb där det fungerar jättebra att lyssna på böcker samtidigt som man sliter! :D
Har dock bara lyssnat på Bilbo än (av Tolkiens verk alltså) och höll på att somna av Tomas Nordströms oengagerade stämma... (även om jag får medge att han kvicknade till mot slutet. Blev kanske medryckt av historien till slut?)
En kompis lyssnar på Härskarringen just nu (samme uppläsare) men jag vet inte om jag ska låna den sedan eller leta rätt på någon eng. uppläsning istället. (Är så trött på Ohlmarks, men det ska jag inte gå in på här..) :roll:
Har också lyssnat på radioteaterns dramatisering av Härksarringen, var kul på många sätt, men ingen höjdare i mina öron.

Någon som vet någon bra eng. uppläsning?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2004 6:52 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Förutom den som Stegrande kamelen föreslår ett par poster upp här, så känner jag inte till någon mer engelsk uppläsning. Men om du inte gillade radioteaterns dramatisering, föreslår jag verkligen BBC:s. Jag brukar tjata om den här och på annat håll. Den är en verklig upplevelse, otroligt välgjord. Regisserad av Brian Sibley, han som skrivit ett antal av "bakom-kulisserna-böckerna" till Jacksons filmer, du vet. Och Frodo spelas av sir Ian Holm. Lysande!

Den finns i en ny lite omrdigerad version att köpa på engelska internet-bokhandlar, typ amazon.co.uk. Men den är onödigt dyr. Bättre att köpa den äldre versionen, den kan man hitta billigare, t ex på amerikanska sajter.

Säg till om du är intresserad så kan du få mer info om köpställen och olika versioner etc.

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 7:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Katarina skrev:
Förutom den som Stegrande kamelen föreslår ett par poster upp här,


:oops: Jaha, hur vore det om jag läste inläggen lite bättre...?

Citera:
Säg till om du är intresserad så kan du få mer info om köpställen och olika versioner etc.


Ja tack, gärna! Billigare än den i sf-bok? Vill ju gärna främja denna fantastiska bokhandel, men prislapparna är så läskiga ibland... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 6:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Katarina skrev:
Allt för att indoktrinera dig så att du till sist ger dig i kast med böckerna på engelska.


Jag har här på forumet varit utsatt för intensiv påverkan. Många är de som framhåller att böckerna bör läsas på engelska. (De snobbarna) He, he!

Nu är jag ju en lättpåverkad stackars krake så jag har väl gått och babblat en del här hemma om engelska orginalet. Så när jag fyllde år häromdagen fick jag utgåvan med Alan Lee´s bilder!

Jag har bara skummat lite här och där än så länge, men dikterna... Spelar nästan ingen roll hur mycket eller lite engelska man kan tror jag. Vilken skillnad! Så vackert! Och beträffande Ohlmark´s översättning så trodde jag att hans "egna" stil bara märktes ibland, men han har nästan skrivit om var och varannan mening, va?

Ja, jag får väl se när jag läser själv. Eller ska jag skriva om jag läser själv?

Vi har taskig fart på den här klubben, förresten. Beror det på att vi är gamla och slitna, tro? Gikt i tangentfingrarna? Skumma ögon?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 7:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Åh, vilken härlig present! Mycket nöje önskar jag dig! (Vadå om du ska läsa den, vad menar du människa...?! :shock: Det finns inga om i det här läget! :P )

Ja, visst är det lite dammigt här inne? Men det kanske går att ändra på?

Apropå namnet på den här tråden, är i flytt-tagen (ska in på andra sidan väggen bara, till en större lägenhet) och har tänkt att släppa hämningarna vad gäller sovrumsinredningen. Det ska bli någon slags Rivendell-Shire cross over hade jag tänkt! Mörkt trä, lite sniderier, metall (litet antik finish) och glas, tung sammet och lättare tyger. Arda-motiv på väggarna. Det här ska bli kul! :) (Och tack och lov för loppisar, annars hade det lätt blivit förfärligt dyrt...)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 10:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot skrev:
Rivendell-Shire cross over hade jag tänkt!


Åh! En helt ny inredningsstil är skapad! Vilken raggningsreplik: "Ska´ru hänga med hem och kolla in mitt sovrum? Jag har inrett med Rivendell-Shire-cross over." I rätt sällskap kan den vara vinnande. :)

Vingilot skrev:
Apropå namnet på den här tråden


Föreslår att vi döper om tråden till Var gör ni av passionen!

(Jo, jag ska läsa min födelsedagspresent. Skrämdes bara lite. :) )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2004 7:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vendela skrev:
Åh! En helt ny inredningsstil är skapad! Vilken raggningsreplik: "Ska´ru hänga med hem och kolla in mitt sovrum? Jag har inrett med Rivendell-Shire-cross over." I rätt sällskap kan den vara vinnande. :)


Vilken utmärkt idé, det måste provas...! Hur som helst bra mycket originellare än de gamla uttjatade etsningarna, right!?:P :wink:

Men för tillfället är det långt till både Bag End och Rivendell, bara flyttkartonger och kaos...

Citera:
(Jo, jag ska läsa min födelsedagspresent. Skrämdes bara lite. :) )


Drar en djup darrande suck av lättnad... :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 12:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Det skulle vara kul att veta hos hur många man kan avläsa Tolkienpassionen i inredningen. Och då menar jag inte affischer som väl troligen finns hos så gott som alla.

Själv upptäckte jag för något år sedan att vårt livingroom (finns det något vettigt svenskt ord?) skulle falla en tänkt modern hob i smaken. Det är inget jag medvetet utformat, jag har troligen bara en ganska hobisk smak. Eller vad sägs om gröna väggar, trägolv, träbord, röllakansmatta (i grönt och gult), flätad korg, ull och hampa. Överhuvudtaget mycket naturmaterial. Stenar, grenar och terracotta är vackert i mina ögon. Det är visserligen ganska trångt och murrigt, men hemtrevligt och mysigt.

Och naturligtvis har jag mitt lilla mathom-hörn där DVD-filmerna står, samt min lilla domedagsklyfta med tillhörande ring. Där har jag också samlat andra små ting som på något vis känns "midgårdiska". På väggen hänger en karta över midgård i guldram. (Jag saknar en staty av Gandalf som skulle göra sej mycket bra där.)

Eftersom jag har familj får jag försöka hålla mej i skinnet och begränsa mej till detta hörn. Men jag äger ett ruskigt snyggt bokstöd, gjort av en sten infattad i smide. Det passar så perfekt till Tolkienböckerna att jag funderar på att sätta upp en egen hylla bara för dom så att både bokstöd och böcker kommer till sin rätt. Så det finns en risk att midgårdsinfluensen växer. (Min man är inte ett knäpp intresserad av inredning som tur är, så än så länge jag hållas.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 10:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
I avsaknad av familj kan jag låta mitt Tolkienintresse ta sig vilka inredningsmässiga uttryck som helst, speciellt nu när jag flyttat från trångt till stort...!
Ditt "livingroom" låter inte helt olikt mitt vardagsrum. Naturmaterial är fint. (Mitt i tapetseringskaos just nu. Puäh..., varför ska underarbetet ta sådan tid...?!)

Har faktiskt en speciell hylla helgad åt Tolkiens verk :oops: , men den är urvuxen nu, så jag letar efter en större...

Trodde faktiskt att det här skulle bli en större trend än vad som hittills har synts i inredningsmagasinen (har själv bara sett en artikel, men det har väl funnits fler). Eftersom filmerna är så visuellt detaljerade så att säga, hade jag väntat mig att fler skulle se sin chans att suga pengar ur oss konsumenter. Brudklänningar te.x.. Borde det inte finnas hur mycket inspiration som helst att hämta från Ngilas kreationer?! Nog finns det väl många giftaslystna tjejer som skulle vilja gå till altaret i något som lånat form och fason av Arwens kröningsklänning eller Èowyns "lilla vita"?

Såg en häromdagen faktiskt, i något bröllopsmagasin, hade vissa drag av just den sistnämnda klännigen.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2004 7:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Förresten, appropå Midgårdsk inredning, en kompis, tillika arbetskamrat och fellow Tolkienist har målat ett snedtak/vägg i sin äldsta dotters rum. Motivet: Gandalf a' la John Howe. Hemskt snyggt gjort måste jag säga!
Vad skall det månde bliva av denna flicka som sover tryggt under Gandalfs vakande gestalt varje natt...?! :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 07, 2004 7:26 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Som stolt ny medlem (på dispens) i Gamla Tookars Klubb kan jag väl berätta lite om hur min passion tar sig uttryck.
- Quenyastudier - av och till.
- Aktivitet i Tolkienförening - när jag hinner.
- Benägenhet att konstruera grammatiska övningsmeningar av typen "Den gamle, vise trollkarlen från norr träffar en vacker, mörkhårig alv." (Stryk under alla adjektiv), till mina stackars elever.
Och så vidare. Ingen som umgås med mig mer än ett par dagar missar intresset, är jag rädd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 10:43 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hurra! Jag är också medlem på dispens nu!

Jag avnjuter Tolkien bäst med en av böckerna och lite gott att äta till. En bra bok blir bara bättre om man kan inta mat eller dryck samtidigt.
Försöker mig också på att illustrera händelser ur böckerna och blir mycket glad när jag får till det.

Min inredningssmak är nog också lite Midgårda. Gillar mörka trämöbler och vackra sniderier. Jag har filmaffischerna från LotR men inte på väggen. Väntar till vi har fått en bostad med en lång korridor när de kan hänga med rätt belysning och glänsa. :)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010