Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2026 2:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: It´s a gift...
InläggPostat: tor jan 15, 2004 3:29 pm 
Sinda

Jag tycker mig ha märkt en liiiiten skillnad mellan bioversionen och EE av FOTR. Det är vid Elronds rådslag, när Boromir säger "it´s a gift!"

Är det inte en aning skillnad mellan hur han säger det i de olika versionerna? Eller har jag drömt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 3:44 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

vad jag kommer ihåg ingen skillnad. Men man för väll sätta sig och jämför oextended med extended i helgen då...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 4:39 pm 
Sinda

Jag har för mig att det är något med handrörelsen han gör alldeles innan han säger "it´s a gift"... :?:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 4:50 pm 
Sinda

Jag tror att det är lite annorlunda... Även när han säger "Why not use this Ring" tycker jag inte att det låter likadant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 5:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är aven skillnad i början när Frodo sitter med Gandalf i vagnen. De har en lite annorlunda konversation.
Verkar som om de tagit med andra klipp i extended. Säkert bara för att få de värsta fanatikerna att köpa båda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 5:02 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

vad bara för jag råkade köpa den första oextended och tänker köpa extendended... de har en collectors box version på bokia i lysekil, undrar om den finns kvar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 9:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du kommer inte att ångra dig. Jag har båda collectors och jag älskar de små statyerna plus att asken är dj***igt fin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 12:18 pm 
Sinda

Älva skrev:
Det är aven skillnad i början när Frodo sitter med Gandalf i vagnen. De har en lite annorlunda konversation.
Verkar som om de tagit med andra klipp i extended. Säkert bara för att få de värsta fanatikerna att köpa båda.

Kan du berätta mera om skillnaderna?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 12:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad jag minns såhär på jobbet i villervallan så säger Gandlaf någonting till Frodo om att det är ovanligt för en hobbit att vara så nyfiken på världen utanför. Det är inte med i min version. EE alltså.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 3:04 pm 
Sinda

I klippet från Fylke tycker jag att de har lite olika kameravinklar och att de säger meningarna olika. Sen så har de lagt till lite i konversationen mellan Gandalf och Frodo, tex tror jag att det är mer om hur Bilbo förändrats.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 3:06 pm 
Sinda

jag har inte båda versionerna. Kan någon även kolla upp "it´s a gift..." ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 7:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst är det skillnad! Ganska stor t.o.m.

Elrond's rådslag, Borormir, "It's a gift" är två olika versioner i bio och EE. I EE får man ju t.ex. höra Gandalf läsa ringversen på "Black speach" (himlen mörknar, det liksom dånar i luften och alla ser plågade och chockade ut), Boromir berättar om sin dröm som förebådar Mordors uppgång,..., vad mer....? Jo, det stämmer att Boromir betonar "Why not use this ring?" annorlunda.

Fylke-scenen är också mycket annorlunda. Frodo är bl.a. bekymrad över att Bilbo "locks himself in the study pouring over maps when he thinks I'm not looking" eller nåt sådant. (Eller finns det med i bioversionen...?Eh...)

Skulle inte vilja vara utan mina EE. När de väl kommit ut ser jag som regel inte bioversionerna längre. Skaffa EE!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 8:04 pm 
Sinda

Att de lägger till saker i EE kan jag acceptera.
Men när det dessutom verkar som om de ändrar på scener som är med i båda versionerna fattar jag inte ?

När du nu jämfört Elronds rådslag - visst är det inte bara så att Boromirs " it´s a gift" är LÄNGRE i EE, utan att även det som är "gemensamt" i båda versionerna ändå är ANNORLUNDA ?

Det är DET som är min poäng med denna tråd. Att EE är längre, ja det vet vi alla. Men finns det dessutom små skillnader även i det som är "gemensamt" ???

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 8:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

daniel skrev:

När du nu jämfört Elronds rådslag - visst är det inte bara så att Boromirs " it´s a gift" är LÄNGRE i EE, utan att även det som är "gemensamt" i båda versionerna ändå är ANNORLUNDA ?

Det är DET som är min poäng med denna tråd. Att EE är längre, ja det vet vi alla. Men finns det dessutom små skillnader även i det som är "gemensamt" ???

Jo, precis så är det: En del "gemensamma" scener är inte så gemensamma som man vid första anblicken kanske tror. De två vi pratat om här är just sådana exempel. En del klipp är identiska. En del är identiska men omplacerade och andra är andra tagningnar som ersätter de "ursprungliga". Alla sorter alltså, ihopklippta till en något annorlunda scen än i bioversionerna.

I Fylke-scenen (Frodo o Gandalf i vagnen) var jag lite ledsen över att ett par av minafavorit-repliker faktiskt fallit bort till förmån för andra, men sånt är livet... :wink:
Föredrar ändå EE. (Trots att det ibland verkligen känns att de har fått jämka ihop det hela ibland...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 9:42 pm 
Sinda

Mycket konstigt att inte ens det som är "gemensamt" är lika i båda versionerna???

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]