Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 10:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
Jamen, de e ju hollwood

Rätta Mig om Jag har fel: men är det inte ett amerikanskt filmbolag som finansierar Jacksons filmer? Och många av skådespelarna är ju hollywoodskådespelare.

Lúthien skrev:
de hade ju faktiskt varit lite häftigare om kejsarns syrra hade typ dolkat ihjäl honom, men men...

Det hade onekligen varit mer passande. Den riktige Commodus mördades ju av sin älskarinna.
"Is Rome worth one good man's life?"
Suck.

Förresten, föreställer den där bilden dig? Isåfall så är du lik Liv Tyler

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 11:37 pm 
Redaktionen

Ojojoj, det låter just nu som en mellanstadieklass här inne! :lol: (fårn båda sidor, OBS!)

Ni som inte gillar filmerna får väl acceptera att man kan vara en "äkta Tolkien-fan" och ändå tycka om Peter Jacksons version av Lord of the Rings, det är fullt möjligt. Jag är en av dem!

Självklart gillar jag inte alla friheter han har tagit sig, men en del av de tillagda scenerna och förändringarna jämfört med boken bidrar faktiskt med någonting. Exempel på sådana scener är (enligt mig) Aragorns vid sin mors grav i första filmen, hela Boromirs personlighet, Grímas och Éowyns dialog i andra filmen, Théoden som besöker sin sons grav, det faktum att Théoden reciterar "where is the horse and the rider", etc, etc...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 12:17 am 
Vala

Aslak skrev:
Isåfall så är du lik Liv Tyler

Den föreställer Liv Tyler, men nu har ja ändrat till en bild från filmen amélie från montmartre, känner mig mer som en liten unge som käkar hallon en än alvprinsessa för till fället!

Danne skrev:
Ojojoj, det låter just nu som en mellanstadieklass här inne!

Tur att vi har vuxna dig här på forumet da!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 12:42 am 
Redaktionen

Citera:

Ja, visst är det! :P

För att precisera vad jag syftade på: bl.a. jämförelsen mellan Peter Jackson och Hitler (en gnutta överdriven kanske), och den onödiga rättelsen av stavfel (även om stavfelet i sig var ganska skoj...).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 12:53 am 
Vala
Användarvisningsbild

Ahh!
Inte för att jag gör det bättre när jag försöker rätta till det!

stavfel nr.1
Minotoria skrev:
gemför

stavfelnr.2
Minotoria skrev:
Aslak skrev:
Och ja, Jag vet att Jag är en jävla besserwisser och att folk tycker illa om en om man rättar dem, men detta stavfel var så fruktasnvärt att Jag är tvungen att rätta det. Den korrekta stavningen är: jämför.

Hehe, jag ska försöka att komma ihåg det till nästa gång:
..gämför..

observara att jag skrev gämför och inte jämför :lol:

Aja, inte för att det är speciellet intressant

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:33 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Ni som inte gillar filmerna får väl acceptera att man kan vara en "äkta Tolkien-fan" och ändå tycka om Peter Jacksons version av Lord of the Rings, det är fullt möjligt. Jag är en av dem!

Har Jag påstått något annat? Om inte Mitt minne sviker Mig så har Jag endast sagt att JAG hatar filmerna, inte att ALLA måste hata dem också.

Danne skrev:
För att precisera vad jag syftade på: bl.a. jämförelsen mellan Peter Jackson och Hitler (en gnutta överdriven kanske), och den onödiga rättelsen av stavfel (även om stavfelet i sig var ganska skoj...).

Min jämförelse mellan Jackson och Hitler var inte det minsta överdriven. Båda två är människor som fått ta på sig det mesta av skulden för en sak som de definitivt inte varit ensamma om. Och tolka nu inte detta som att Jag försvarar Hitler, för det gör Jag inte. Och när det gäller stavfel; så är det Min plikt som framtida lärare att rätta sådana.

Danne skrev:

Så att klaga en massa betyder att man inte är vuxen? Isåfall kommer Jag att vara ett barn för alltid.

Minotoria skrev:
observara att jag skrev gämför och inte jämför

Jag tolkade det som ett slarvfel.

Lúthien skrev:
men nu har ja ändrat till en bild från filmen amélie från montmartre, känner mig mer som en liten unge som käkar hallon en än alvprinsessa för till fället!

Det var den bilden Jag menade. Flickan på bilden ser ut som en ung Liv Tyler.

Senast redigerad av Fëanor lör nov 01, 2003 1:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 12:45 pm 
Vala

Nää hon ser ju ut som en fransk unge som käkar hallon. Hon heter Flora Guiet. (kollade upp det just.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 1:31 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Det är subjektivt. Jag tycker att hon ser ut som en barnversion av Liv Tyler. Hursomhelst så är den bilden mycket snyggare än din gamla.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 6:12 pm 
Redaktionen

Citera:
Så att klaga en massa betyder att man inte är vuxen? Isåfall kommer Jag att vara ett barn för alltid.

Det var inte jag som skrev Tur att vi har vuxna dig här på forumet da!! utan Lúthien som kommenterade mitt inlägg. Om du ska kritisera mig kan du väl se till att kritisera saker jag har sagt, och inte vad andra säger om mig! :D

Citera:
Har Jag påstått något annat? Om inte Mitt minne sviker Mig så har Jag endast sagt att JAG hatar filmerna, inte att ALLA måste hata dem också.

Du har t.ex. skrivit saker som att "det är väldigt fult gjort mot Tolkienfansen", och därmed antytt att jag som Tolkienfan skulle ha tagit illa upp av Jacksons film, något jag inte gjort.

Citera:
Min jämförelse mellan Jackson och Hitler var inte det minsta överdriven. Båda två är människor som fått ta på sig det mesta av skulden för en sak som de definitivt inte varit ensamma om.

Jag utgår ifrån att du tycker att likheterna dem emellan slutar där. Och i Jacksons fall skulle jag snarare säga att han fått ta på sig det mesta av äran för något han inte varit ensam om...

Citera:
Och när det gäller stavfel; så är det Min plikt som framtida lärare att rätta sådana.

Nej, det är det inte... :) Och för att vända på steken, varför skriver du "Jag" och "Min" med inledande versaler? Det är knappast brukligt i svenska språket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 6:40 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det var inte jag som skrev Tur att vi har vuxna dig här på forumet da!! utan Lúthien som kommenterade mitt inlägg. Om du ska kritisera mig kan du väl se till att kritisera saker jag har sagt, och inte vad andra säger om mig!

Jag vet att det var Lúthien som skrev det. Du svarade dock med:

Danne skrev:
Ja, visst är det!

Jag tolkade det som att Lúthien inte var allvarlig, men att du var det.

Danne skrev:
Du har t.ex. skrivit saker som att "det är väldigt fult gjort mot Tolkienfansen", och därmed antytt att jag som Tolkienfan skulle ha tagit illa upp av Jacksons film, något jag inte gjort.

Det ÄR fult mot Tolkienfansen att klippa bort en massa ur filmerna för att man vet att de ändå kommer att se på filmen. Kan du ärligt säga att du inte blev besviken?

Danne skrev:
Jag utgår ifrån att du tycker att likheterna dem emellan slutar där.

Ja.

Danne skrev:
Nej, det är det inte... Och för att vända på steken, varför skriver du "Jag" och "Min" med inledande versaler? Det är knappast brukligt i svenska språket.

Jag vet Mina plikter bättre än du. Och Jag skriver med stora bokstäver för att det borde skrivas med stora bokstäver. Plus att Jag är självupptagen. Plus att det är snyggt. Jag har dessutom stora planer på att reformera det svenska språket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 8:02 pm 
Vala

Aslak skrev:
Jag har dessutom stora planer på att reformera det svenska språket.

Lycka till i sånna fall. Jag e inte så säker på att det kommer lyckas, men försöka duger som det heter!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 02, 2003 11:42 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag tolkade det som att Lúthien inte var allvarlig, men att du var det.

Du missade "smileyn" som jag slängde in, tydligen. De är annars ett bra mått på hur pass allvarlig man är...

Citera:
Det ÄR fult mot Tolkienfansen att klippa bort en massa ur filmerna för att man vet att de ändå kommer att se på filmen. Kan du ärligt säga att du inte blev besviken?

Det beror på vad du menar. Jag blev besviken på delar av filmerna, det är ju trots allt inte möjligt att göra alla Tolkienfans nöjda med allt. Och det är inte alls så att de i samtliga fall är förändringarna/klippen som gjort mig besviken. Jag är, exempelvis, väldigt glad över att Bombadill togs bort (även om jag gillar gamle Tom skarpt i boken), och jag tycker om en hel del av ändringarna (för exempel: se en av mina tidigare poster).

Och jag kan ärligt säga att filmerna i stort absolut inte gjort mig besviken. Det finns saker jag önskar att Jackson hade gjort annorlunda, men det gäller väl i stort sett alla filmer. Det finns för övrigt en del småsaker jag önskar Tolkien hade gjort annorlunda också...

Citera:
Jag har dessutom stora planer på att reformera det svenska språket.

Ja, då så, då ska inte jag störa!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 2:25 am 
Östring

Här gick det livat till minsann.. Kan inte säga att jag hatar filmerna, däremot är jag besviken på hur de är upplagda. I boken är hoberna frontfigurer, med Aragorn och resten av hjältarna någotsånär i bakgrunden. I filmen har däremot Aragorn förvandlats till herr Mel Gibson, dvs den hjältemodige manlige huvudrollsinhavaren, något jag inte tycker är särskilt intressant. Jag vet att många gillar Aragorn och därför inte har något problem med detta, men jag tycker att fokuseringen på actionhjältarna tar bort mycket av det som gör böckerna så bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 2:35 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jovisst, fast det är ju en sån typisk filmgrej. Ingen skulle NÅGONSIN titta på filmerna om det inte var en snygg oborstad karl med mest, och ingen skulle NÅGONSIN köpa några biljetter om inte Arwens och Aragorns kärlekshistoria blev något av det viktigaste någonsin :roll: ...
Det är bara för pengarna, som alltid...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 2:48 am 
Östring

Jag skulle :D Men allvarligt talat, en film med mer hober skulle nog funkat som publikmagnet den med. I varje fall har jag lättare att identifiera mig med dem än med Aragorn. Och scenerna med Arwen är ju fruktansvärt pinsamma ca 90% av tiden. Men jag fattar vad du menar. Inga mainstream-element = inget cash till PJ = inga specialeffekter = ingen film. Nåväl, böckerna finns ju kvar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]