Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 04, 2026 2:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 8:16 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jaa, du.. Lavskägge blev som en sorts blandning, han var väldig som ett träd, men han hade inga kvistar, och han knarrade inte. Jag var lite för ung första gången jag läste...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 9:47 pm 
Maia

Roccondil skrev:
Jaa, du.. Lavskägge blev som en sorts blandning, han var väldig som ett träd, men han hade inga kvistar, och han knarrade inte. Jag var lite för ung första gången jag läste...

´Jag tänkte mig inte alls enterna som de beskrivs i boken (läderartade armar och ben) Jag tänkte mig vanliga träd som på något sätt lunkade fram med rötterna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2004 1:59 pm 
Noldo

Jag tänkte mig nog enterna på samma sätt som du janna, fast att dem hade endå på nått ästt ben, som om deras stam var kluven ner till så att dem kunde röra på sig.
Så på ett sätt kan man nog säga att jag inte tänkte mig enterna som dem blev (för smala) men å ett annat sätt så är jag väldigt nöjd med att dem inte blev så som det står beskrivet i boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2004 2:47 pm 
Maia

I filmen så är Enternas ansikten bra gjorda, tycker jag. Kropparna däremot seer väldigt konstiga ut.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2004 2:59 pm 
Noldo

jovisst, om man bortser från lavskägges gren mitt i pannan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2004 5:44 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Eftersom att jag såg första filmen innan jag läste boken så hade jag inte byggt upp någon bild av hur karaktärerna såg ut. Det påverkar mig nog en del, för efter att ha läst boken kan jag ändå inte tänka mig att karaktärerna skulle se annorlunda än som jag först såg dem.

Enterna såg väl inte riktig ut som jag hade tänkt mig, men jag kan inte säga hur jag hade tänkt mig dem, för jag tror inte att jag e säker själv på hur de skulle se ut. Bara att de inte ser ut som i filmerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 8:34 pm 
Snaga

Jag tycker inte att Arwen ser "alvisk" ut alls. Missförstå mig inte, jag tycker inte att hon är ful. Men hon ser så mänsklig ut, särskilt när hon gråter, det ser bara självömkande ut. Ok, jag vet att det måste vara svårt att se ut som en alv, men de kunde gjort henne bättre.

Aragorn däremot tycker jag är nästintill perfekt, förutom att han skall se fulare ut i början. Som i böckerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 12:58 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Gandalf, Saruman, Bilbo och Gimli ser nästan precis ut som jag tänkte mig dem. Särskilt de båda trollkarlarna.

Legolas, Frodo, Elrond, Aragorn, Faramir, Eomer, Denethor och enterna ser minst ut som jag tänkt mig.

En sak som är praktisk med att inte vara så intresserad av kändisar och skådespelare är att när man ser en film så ser man dem som den de ska föreställa och inte den de är. Jag är glad att de valde skådespelare som jag inte hört talas om tidigare (om man inte räknar med Saruman). Den enda skådespelare jag brydde mig om att lägga märke till under hela min uppväxt var Christopher Lee, fast nu har väl namnen på några fler fastnat är jag rädd. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 8:49 pm 
Östring

Enligt min mening är både Gandalf och Bilbo otroligt bra gestaltade. Deras gamla vänskap och ömsesidiga respekt fångas i flera scener. De små medlen dessa två stora skådespelare använder sig av återskapar i stor utsträckning känslan som jag får när jag läser böckerna. Ett exempel är när de röker pipa i skymningen.

Aragorns gestaltning är också mycket nära min inre bild. Lagom återhållsam i början för att blomma ut i en fullfjädrad ledare. Värd all respekt både som kunnig utbygdjägare och rättvis kung.

Jag tycker att huvudparten av roller, både huvudroller, biroller och statister, är så som jag sett dem men måste jag kritisera någon blir det Gimli. Utseendemässigt är han mycket lyckad men i mina ögon skall Gimli vara en tystlåten, nästan butter dvärg som inte släpper någon in på livet i första taget. Vare sig vän eller fiende.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 8:13 pm 
Maia

Jag hade för mig att Frodo var ljushårig, men jag vet inte var jag har fått det ifrån.
Elijah Wood som spelar Frodo är jättebra! Han är så blek och har så stora, blåa ögon.
Legolas , Aragorn och Arwen är mycket bra, men Galadriel var inte som jag hade tänkt mig. Men hon är bra ändå! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 9:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

FarbrorTora skrev:
aragorn är betydlig bättre och legolas hade jag ingen syn på förtom 7 bokstäver...L-E-G-O-L-A-S...så han är betydligt bättre än den jag hade i tankarna för det hade varit småjobbigt om det flög omkring 7 bokstäver i filmen... :?

*fnissar*

bäst tycker jag är aragorn, sam och gandalf. och gollum är nästan helt rätt, och såklart en helt otrolig skapelse. ormtunga också bra.

jag hade däremot föreställt mig galadriel lite annorlunda... jag tycker inte att cate blanchett var ett särskilt bra val, men å andra sidan kan jag inte komma på något bra alternativ, hmm... att hugo weaving fick spela elrond förstår jag inte, och jag känner *ingen* som inte tänker på agent smith hela tiden. min mamma asgarvade (till andras irritation) när hon först såg filmen eftersom the matrix är hennes favvofilm :roll:

andra som är bra: legolas, éowyn och éomer, angmar, saruman och bilbo. och alla orcherna.

andra som jag inte tycker passar: arwen (förutom första scenen i skogen, då tyckte jag hon såg okej ut!), faramir (ful!), lavskägge (ser inte ut som ett riktigt träd, utan mer som en actionfigur), denethor (men det vägs upp av en bra prestation) och shelob (ska vara slemmigare, tjockare och äckligare).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 10:19 pm 
Avar

Huvudpersonerna kan jag inte uttala mig om eftersom jag som aftonstjärnan såg första filmen innan jag började läsa böckerna.

Dock måste jag ändå säga att jag tycker dom flesta orcherna blivit bra (undantag grisen).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 01, 2004 8:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gillade inte Hugo först men nu har jag vant mig och tycker att han faktiskt gör det ganska bra.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 01, 2004 2:06 pm 
Redaktionen

Citera:
Gillade inte Hugo först men nu har jag vant mig och tycker att han faktiskt gör det ganska bra.

När jag tittade på extramaterialet till den förlängda versionen av den första filmen, den biten där man får se hur de har klippt ihop Elronds rådslag, slog det mig vilken oerhört bra skådespelar Hugo Weaving är. Han var den enda som på något sätt lyckades behålla sin rollfigur raktigenom, och hans repliker hade precis rätt tyngd. De andra kändes som riktigt amatörer bredvid honom, vilket inte framgår i den färdigklippta scenen förstås (där ser man hur viktigt klipp-processen är även för skådespelarnas rollprestationer).

Kort sagt: jag var inte överförtjust i Hugo från början jag heller, men nu tycker jag att han är mycket bra. Och jag associerar inte alls till Matrix, det har nog snarare blivit tvärtom! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 01, 2004 2:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag är helt inne på din linje Danne!

Jag har också en mera rågblond Frodo i mitt inre men jag tror att det beror på Bakshis film. Annars är sångaren i The Strokes lik min Frodo.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]