Nedanstående Aslak-citat är klippt från tråden "Nazgûlerna och Ponnyn" under rubriken "Härskarringen". Men eftersom diskussionen handlar om filmen så tycker jag den passar bättre in här, så jag lägger mitt svar här istället. Den scen Aslak syftar på är striden på Väderklint.
Aslak skrev:
Den scenen är så löjlig så Jag tyckte inte ens att den behövde nämnas. Jag kan inte tänka Mig att någon som läst böckerna tycker om den.
Måste du vara så kategorisk hela tiden? Bara för att du tycker att varje avsteg från det skrivna per automatik är värdelöst behöver inte alla tycka det. Eftersom det är lätt hänt att undermedvetet ta till sig åsikter man läser, särskilt om de är starkt uttryckta, så riskerar du att förstöra nöjet av filmerna för många här som läser dina kommentarer.
Själv har jag många saker i filmerna (framför allt den andra) som jag tycker kunde gjorts bättre, och en eller annan som jag tycker är direkt dålig, men det ändrar inte att jag som helhet tycker att båda filmerna är mycket bra och bland de bättre filmer jag sett. De är inte som böckerna, men det kan de omöjligt vara heller. Personligen tycker jag att boken som medium är helt överlägset filmen, ingen film kan någonsin komma i närheten av en bok som upplevelse betraktat. Men med tanke på alla begränsningar som mediet tvingar på honom tycker jag att Peter Jackson har gjort ett mycket bra jobb.
Men det är bara min egen lilla åsikt!