Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 19, 2026 4:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 3:24 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

virre skrev:
De värsta är inte Aragorn fixeringen, de värsta är att den är medveten

Tell Me about it! Det är enligt Mig den främsta anledningen till att Faramirs karaktär är ändrad (och att de klippte ned Éomers roll med 95%). För att ingen ska missa att Aragorn är så mycket bättre än alla andra människor i filmerna och att det verkligen ska synas att det är han som är Kungen (Varför inte låta honom sjunga: "snart är det jag som är kung" när de ändå håller på?) Det märks ju även i FotR där de försöker utså tvivel hos publiken med Galadriels kommentar "he will try to take the Ring". Boromir försöker ju ta Ringen, och sedan får Aragorn samma chans. Men SJÄLVKLART så klarar han testet. Han, "den ovillige hjälten (kliché, kliché, kliché)" frestas ju inte av sådant. Vilket självklart är anledningen till att Faramir tar Ringen. För om han inte gjorde så skulle inte ju inte überhunken Aragorn vara lika speciell. Och i TTT: ALLA (!) kloka kommentarer som yttras hos Rohirrim (i boken yttras de flesta av Theodén som ju där är en vis och trevlig man och ingen sur och högfärdig gammal gubbe) har ju getts till Aragorn. Och så de Oscarsfiskande repliker han hisplar ut sig till den där pojken Haleth, son of Háma: "You have a good blade Haleth son of Háma but do not worry there is almost hope bla bla kliché and so forth". Men får man se hur det går för pojken? Nej. Får man se det i TTT EE?

Personligen så tycker Jag att de borde döpa om hela film-serien till "The One King to Rule them All".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 3:27 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

den dokumentära förklaringen av Faramir är att typ hur kan en mäniska klara av ringen om den är så mäktigt.

nej man får inte veta hur de går för pojken (iaf som jag kommer ihåg det)

Tycker de känns som manusförfattarna dumförklarar publiken...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 3:31 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

virre skrev:
Tycker de känns som manusförfattarna dumförklarar publiken...

Ja, filmerna är övertydliga. För en intelligent människa finns det inget värre. Vilket förklarar varför 99,9% av de som sett filmerna älskar dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 3:34 pm 

vete tusan, finns många som sätt filmerna och därför vägrar läsa böckerna.

folk är nog inte idioter, trots allt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 10:34 pm 
Dvärg

Aslak skrev:
Ja, filmerna är övertydliga. För en intelligent människa finns det inget värre. Vilket förklarar varför 99,9% av de som sett filmerna älskar dem.

Ehum.... Förolämpning...känner mig lite träffad...hehe :)

Men jag måste försås hålla med om att Aragorn fixeringen är ganska jobbig i mellanåt. Varför skulle han ner och bada helt plötsligt?
Fast äänu jobbigare är Arwen som ploppar upp lite här och var med sin uppenbarelser... Det är bara ytterst förvirande.

Och är det någon mer än jag stör sig oerhört på hennes putande läpp! Det är något fel på den! Vet ej vad men något är det...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 11:19 pm 
Noldo

Fiothiel skrev:
Men jag måste försås hålla med om att Aragorn fixeringen är ganska jobbig i mellanåt. Varför skulle han ner och bada helt plötsligt?

För att få in ännu en hemsk, äcklig, illamåendeframkallande och fullständigt onödig skäggstubbsscen...
Jag kanske har sagt detta förut, men det tål att upprepas: sitt INTE på första raden på någon av härskarringenfilmerna vad ni än gör! Man får allergiska reaktioner av skäggstubb för resten av livet...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2003 3:08 am 
Redaktionen

Den kom säkert med för att visa hur "odödlig" Aragorn är. Och så måste ju Arwen komma in också :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2003 12:59 pm 

err från början hade de tänkt att Arwen skulle var med och strida i Helms deep för "folk förstår inte hur de kan ha kontakt" (Arwen och Aragorn)

iofs de citat var vist filmbolagets...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 30, 2003 1:18 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag håller med om att både Aragorns och Arwens scener kan vara nog för irriterande.
Men ni måste hålla med om att man i filmen, TT EE, får en mycket bättre syn på både Faramir och Boromir! Där Boromir mer eller mindre blir tvingad av sin far att föra ringen till Gondor, och där Faramir vill göra Denethor stolt, då han själv skulle komma med ringen, då Boromir misslyckats.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 30, 2003 1:27 pm 

Minotoria skrev:
Jag håller med om att både Aragorns och Arwens scener kan vara nog för irriterande.
Men ni måste hålla med om att man i filmen, TT EE, får en mycket bättre syn på både Faramir och Boromir! Där Boromir mer eller mindre blir tvingad av sin far att föra ringen till Gondor, och där Faramir vill göra Denethor stolt, då han själv skulle komma med ringen, då Boromir misslyckats.

Nej de tycker jag inte, några minuter med en visning av favosering av Boromir gör fortfarande inte Faramir till den personen som han är i boken.
(wops skrev vist i filmen där förut. dumma mig)
(personligen hade jag föredragit om de hade gjort som de tänkt och låtit Faramir se vad som Frodo kommer bli om han fortsätter ha ringen för länge)

Senast redigerad av virre mån dec 01, 2003 1:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 30, 2003 4:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nedanstående Aslak-citat är klippt från tråden "Nazgûlerna och Ponnyn" under rubriken "Härskarringen". Men eftersom diskussionen handlar om filmen så tycker jag den passar bättre in här, så jag lägger mitt svar här istället. Den scen Aslak syftar på är striden på Väderklint.

Aslak skrev:
Den scenen är så löjlig så Jag tyckte inte ens att den behövde nämnas. Jag kan inte tänka Mig att någon som läst böckerna tycker om den.

Måste du vara så kategorisk hela tiden? Bara för att du tycker att varje avsteg från det skrivna per automatik är värdelöst behöver inte alla tycka det. Eftersom det är lätt hänt att undermedvetet ta till sig åsikter man läser, särskilt om de är starkt uttryckta, så riskerar du att förstöra nöjet av filmerna för många här som läser dina kommentarer.

Själv har jag många saker i filmerna (framför allt den andra) som jag tycker kunde gjorts bättre, och en eller annan som jag tycker är direkt dålig, men det ändrar inte att jag som helhet tycker att båda filmerna är mycket bra och bland de bättre filmer jag sett. De är inte som böckerna, men det kan de omöjligt vara heller. Personligen tycker jag att boken som medium är helt överlägset filmen, ingen film kan någonsin komma i närheten av en bok som upplevelse betraktat. Men med tanke på alla begränsningar som mediet tvingar på honom tycker jag att Peter Jackson har gjort ett mycket bra jobb.

Men det är bara min egen lilla åsikt! :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 30, 2003 4:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aslak skrev:

Största anledningen till att vi som läst böckerna uppfattar filmerna som lite övertydliga är förstås för att de är gjorda så att även de som inte läst böckerna skall begripa vad som händer. I en idealisk värld hade det gjorts två filmversioner, en för oss som läst och en för de som inte läst. Men som det är så har PJ & Co tvingats till en svår balansgång, som jag tycker de har klarat rätt bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 4:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Ja, filmerna är övertydliga. För en intelligent människa finns det inget värre.Vilket förklarar varför 99,9% av de som sett filmerna älskar dem.

Bah. "Den som är stolt över sin stora intelligens liknar fången som är stolt över sin stora cell..." - Simone Weil

Personligen anser jag inte att filmerna är perfekta, rättvisande och alltigenom felfria. Däremot anser jag att de är det största och bästa fantasyeposet på vita duken som jag har sett. Vissa saker kunde gjorts bättre, men framförallt kunde det gjorts ohyggligt mycket sämre. Från LOTR-filmerna är det också ganska långt till den bästa filmen jag sett, liksom trilogin ligger ganska långt från den bästa bok jag läst.

*Kastar sig i skydd*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 5:00 pm 

Sarvi skrev:
Personligen anser jag inte att filmerna är perfekta, rättvisande och alltigenom felfria. Däremot anser jag att de är det största och bästa fantasyeposet på vita duken som jag har sett. Vissa saker kunde gjorts bättre, men framförallt kunde det gjorts ohyggligt mycket sämre. Från LOTR-filmerna är det också ganska långt till den bästa filmen jag sett, liksom trilogin ligger ganska långt från den bästa bok jag läst.
*Kastar sig i skydd*

Ja du får nog gräva djupt när Aslak ser de där. eller när jag ser de...

Hur f*n kan du säga att Aragorn fixerade TTT ska ha något sorts bästa fantasyfilm eposet stämpel. De finns så många som är så mycket bättre.
(iofs jag anser att de kunde vara värre, mitt huvud är fortfarande fult med hur en anime version skulle se ut)

jag menar de finns så många som är så mycket bättre

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 5:12 pm 
Redaktionen

Det skulle vara intressant att höra vilka fantasyfilmer ni Jacksonsågare tycker är bättre... Jag måste hålla med Sarvi om att Jacksons filmer överlag är det absolut bästa i fantasyväg jag har sett på vita duken. Och Aslaks små antydningar att det beror på att jag och Sarvi är befriade från intelligens kan vi klara oss utan. Kom gärna med något bättre argument...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]