Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rankin/Bass - Return of the King
InläggPostat: mån mar 24, 2008 6:58 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Return_of_the_King_%281980_film%29
"Return of The King" gjordes av Rankin/Bass år 1980.
Någon som sett den? Och vad tycker ni om den?

(The Hobbit har numera en egen tråd: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=4593)


Senast redigerad av Madde av Fylke sön aug 03, 2008 3:02 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 2:35 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag vet inte om det finns någon annan tråd om detta, faktiskt. Jag tycker att The Hobbit är ganska dåligt berättad som film, men sångerna är rätt okej. The Return of the King tycker jag är ganska bra, sett till förutsättningarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 11:10 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Gustav skrev:
Jag vet inte om det finns någon annan tråd om detta, faktiskt. Jag tycker att The Hobbit är ganska dåligt berättad som film, men sångerna är rätt okej. The Return of the King tycker jag är ganska bra, sett till förutsättningarna.


Och jag tycker nog tvärtom. ;)
Return of the King tycker jag är bland de största filmpekoral som någonsin skapats. Den är olidligt långtråkig, inkonsekvent, meningslös och har dessutom oerhört lite att göra med tonen i Tolkiens bok.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 12:45 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Citera:
Och jag tycker nog tvärtom. ;)
Return of the King tycker jag är bland de största filmpekoral som någonsin skapats. Den är olidligt långtråkig, inkonsekvent, meningslös och har dessutom oerhört lite att göra med tonen i Tolkiens bok.


hehe, jag som tycker att scenen mellan Éowyn och häxmästaren var grymt mycket bättre än PJ's version.
Och Frodo var ingen gnällig sjuttonåring heller :roll:
Och sen har vi scenen när Sam lockas av Ringen, den saknade jag i PJ's version (den var med, men det var otroligt kort :| )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 4:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Vet någon om dessa går att få tag på för oss stackare som missat dessa filmer?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 6:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Vet någon om dessa går att få tag på för oss stackare som missat dessa filmer?


Youtube är din vän :wink: Dom finns annars att köpa på vissa internet affärer, men fungerar bara på amerikanska DVD-spelare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 29, 2008 3:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag har dem på datorn (men inte haft tid att se dem än). Finns antagligen (har i alla fall funnits) att tillgå på mindre legala sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 31, 2008 9:36 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Bara för att bumpa tråden lite grann, vad gillade/inte gillade ni med filmerna?
Jag kan börja.
Return of the King

Gillade:
- Sams egna äventyr var faktiskt ganska kul att se på film. Han överskuggar nästan Frodo med sina modiga insatser.
- Sångerna, om man lyssnar till lyriken så förklarar den en hel del om hur karaktären känner och vad som händer. Ett ganska finurligt sätt att berätta handlingen, och man måste erkänna att de är mycket underhållande :wink:
- Frodo of the nine fingers, and the ring of DOOM! :lol:
- Frodo har en mindre sorgsam personlighet. Vilket gör att man tycker mer synd om honom än man gör för Elijah Wood.
- Sams och Frodos hattar. De var att för söta :oops:
- Tolkiens text kommer upp ordagrant. Inte hela tiden, men då och då kan man höra den, och då är det inga stora ändringar som i PJs version.
- Éowyn VS Häxmästaren. Den scenen var bra, älskar hur de snackar äkta tolkienska :wink:
- Gandalf. Bara för att det är, ja, Gandalf. (älskar hans design)
- Dom underbara landskapen. Gammal god animation, handmålade bakgrunder är alltid de bästa.

Ogillade:
- Sam Shakespeare fick mig att gäspa lite. Måste han tänka så poetiskt?
- Frodos mantel. Varför har alla orcher dödat varandra? Jo, för Frodos mantel. Ett litet problem bara. Orchen som Sam möter berättar att de slogs om vem som skulle få manteln när Frodo berättat vart han gömt den. Behöver jag förklara mera?
- Häxmästarens löjliga röst. Urlöjlig, allvarligt talat.
- Kung Theodens död. Nästan lika löjlig som häxmästarens röst, men bara nästan.
- Stora näsor. Förlåt, men dom var lite distraherande ibland.

Det var allt jag kommer på sådär i huvudet.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Senast redigerad av Madde av Fylke lör aug 02, 2008 7:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 8:49 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor mar 06, 2008 12:11 pm
Inlägg: 41
Mysig film men dryga sånger


Senast redigerad av bilbo fre jan 16, 2009 3:57 pm, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 11:22 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Till skillnad från de coola sångerna i boken ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 4:22 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
haha, ja :lol:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 01, 2008 9:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Nu har också jag pallrat mig till YouTube och sett dessa två filmer. Överlag måste jag säga att jag gillade dem skarpt, de har samma mysiga känsla som Bakshis The Lord of the Rings!

Jag håller med dig på flera punkter, Madde: Sams äventyr, sångerna och det att delar av Tolkiens text återges ordagrant är saker som gör filmerna ännu bättre! (Jag har inte heller något emot Sams poetiska tankegångar, de visar han ju prov på också i boken.)

Fler tankar:
  • Jag håller också med om att häxmästarens röst är störande, liksom alla andra "coola" ljudeffekter (t.ex. när Ringen tas på och av ett finger).
  • Saurons strålkastaröga finns också här, och är lika störande som i Jacksons filmer.
  • Gollum, ack och ve! Han är ful och röstskådespelaren gör inget bra jobb. Nej, Rankin/Bass Gollum klarar jag mig bra utan.
  • Man får inte göra paus för reklamavbrott mellan det att Gollum tar Ringen och det att han ramlar ner i klyftan (se här, efter c:a 5:30 min.)!
  • Gandalfs förklaringar i slutet av filmen om hur hobbitarna växer, med avslutande kommentar om "att de kanske kommer att bli ett med människorna en dag, blink, blink" hade jag nog också klarat mig bra utan.


Men som sagt: överlag bra filmer!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 7:45 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Vad kul att du gillade den Líndaletaro! :) Och jag håller med dig också, vid en del punkter :wink:

Líndaletaro skrev:
Jag håller med dig på flera punkter, Madde: Sams äventyr, sångerna och det att delar av Tolkiens text återges ordagrant är saker som gör filmerna ännu bättre! (Jag har inte heller något emot Sams poetiska tankegångar, de visar han ju prov på också i boken.)

Jo, men jag tyckte det kändes som om de försökte klämma in allt Tolkien skrev i Sams tankar (vilket inte riktigt funkar, enligt min åsikt). För egentligen så tänkte faktiskt Sam inte så mycket när han skulle rädda Frodo, eller hur? :wink:

Líndaletaro skrev:
Gollum, ack och ve! Han är ful och röstskådespelaren gör inget bra jobb. Nej, Rankin/Bass Gollum klarar jag mig bra utan.

För annars är ju Gollum en riktig skönhet. :) Är inte Gollum lite grodliknande i boken? (har för mig jag läst det någonstans, men jag kan ju ha fel) Jag tycker Brother Theodore (Gollums röstskådis) gör ett ganska bra jobb, han är bra på att låta lika miserabel som Gollum själv.

Líndaletaro skrev:
Gandalfs förklaringar i slutet av filmen om hur hobbitarna växer, med avslutande kommentar om "att de kanske kommer att bli ett med människorna en dag, blink, blink" hade jag nog också klarat mig bra utan.

Haha :lol: Jag som tyckte det var ganska gulligt. Men jag kan erkänna att jag skrattade åt hur Gandalf stirrade rakt in i kameran med en mystisk blick :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 9:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det jag blir mest störd på i den där RotK-versionen (har den för övrigt hemma i filmhyllan :)) är att Frodo och Sam först har all världens mödor med att kravla upp för Orodruin – "maten räcker bara i tre dagar till" – och sedan när de är framme tar Frodo på sig ringen och försvinner i en hel vecka medan Sam springer runt och letar efter honom. :shock: (Mitt minne kan vara svagt på någon punkt, men jag är säker på att jag har uppfattat detta i stort sett rätt.)
Under tiden som Frodo och Sam (uppenbarligen inte) svälter ihjäl på Orodruin utspelar sig slaget på Pelennor; var det omöjligt att få in det annars, eller?

Sams överdrivet långa utsvävning med ringen i hand är också rätt otippad, tycker jag. Men fånigast är ändå när orkerna förvandlas till gulliga kottdjur och okapier, eller vad det nu är.

Och så har vi ju Pippins ansikte. Behöver jag säga mer?

Utöver detta vill jag bara instämma i den kritik som Madde av Fylke och Líndaletaro har framfört, men jag måste säga att jag personligen skulle trycka hårdare på den än vad ni gör. :wink: I stort sett håller jag nämligen med Danne:
Danne skrev:
Den [filmen] är olidligt långtråkig, inkonsekvent, meningslös och har dessutom oerhört lite att göra med tonen i Tolkiens bok.


Ps. Bör det kanske vara separata trådar för The Hobbit och The Return of the King? Föreslår att RotK kan diskuteras vidare här medan The Hobbit kan få en egen tråd. (Förlåt att jag lägger mig i sådant ... :oops:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 10:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Madde av Fylke skrev:
Jo, men jag tyckte det kändes som om de försökte klämma in allt Tolkien skrev i Sams tankar (vilket inte riktigt funkar, enligt min åsikt). För egentligen så tänkte faktiskt Sam inte så mycket när han skulle rädda Frodo, eller hur? :wink:

Fast nog var Sam en ganska tankfull och fundersam hobbit, ändå. Jag har inget emot deras tolkning av honom, som sagt.

Madde av Fylke skrev:
För annars är ju Gollum en riktig skönhet. :) Är inte Gollum lite grodliknande i boken? (har för mig jag läst det någonstans, men jag kan ju ha fel) Jag tycker Brother Theodore (Gollums röstskådis) gör ett ganska bra jobb, han är bra på att låta lika miserabel som Gollum själv.

Men han är ju plaske och förbaske mig dubbelt så stor som hobbitarna! Det framgår ju också ganska tydligt i boken att han egentligen är en hobbit, vilket filmens skapare inte tagit hänsyn till. (Fast här förstår jag Rankin/Bass: När de gjorde Hobbiten hade de inte lika mycket att gå efter vad gäller Gollums utseende som ifall de läst Ringarnas herre, vilket säkert gjorde att Gollum blev att se ut sådär. När de sen gjorde Konungens återkomst är det helt förståeligt att de inte ville ändra på den Gollum de redan skapat.)

Angående rösten tycker jag att han låter alldeles för arg och hetsig. Då föredrar jag Serkis tolkning, alla dagar. :wink:

Beledhel skrev:
Det jag blir mest störd på i den där RotK-versionen (har den för övrigt hemma i filmhyllan ) är att Frodo och Sam först har all världens mödor med att kravla upp för Orodruin – "maten räcker bara i tre dagar till" – och sedan när de är framme tar Frodo på sig ringen och försvinner i en hel vecka medan Sam springer runt och letar efter honom. (Mitt minne kan vara svagt på någon punkt, men jag är säker på att jag har uppfattat detta i stort sett rätt.)
Under tiden som Frodo och Sam (uppenbarligen inte) svälter ihjäl på Orodruin utspelar sig slaget på Pelennor; var det omöjligt att få in det annars, eller?

Jag håller med dig helt och hållet. Jag måste också tillägga att jag stör mig rejält på hur Sam ropar efter Frodo när han letar efter honom i Sammath Naur. Det låter exakt som om de leker kurragömma! :shock:

Beledhel skrev:
Sams överdrivet långa utsvävning med ringen i hand är också rätt otippad, tycker jag. Men fånigast är ändå när orkerna förvandlas till gulliga kottdjur och okapier, eller vad det nu är.

Utsvävningen i sig har jag ingen emot. Det känns psykologiskt och spännande, och musiken är ju riktigt svängig! :) Men du har rätt i att den spårar ur efter ett tag.

Beledhel skrev:
Ps. Bör det kanske vara separata trådar för The Hobbit och The Return of the King? Föreslår att RotK kan diskuteras vidare här medan The Hobbit kan få en egen tråd. (Förlåt att jag lägger mig i sådant ... )

Det spelar väl inte så stor roll?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010