Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bästa tal
InläggPostat: mån aug 18, 2008 4:50 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
OBS! Har ni redan diskuterat detta så länka mig till den tråden, jag kan tyvärr inte hitta den. :wink:

Vilket av alla de känslosamma, motiverade tal som hålls i filmerna är den "bästa". Ge förslag och gärna en liten förklaring.

Aragorn's Speech at the Black Gate, Rotk
http://www.youtube.com/watch?v=9GgSdiX0kDI

LOTR Extended Edition – Boromirs speech
http://www.youtube.com/watch?v=NqXl5ebNeqA

Sam's Speech, Lotr Rotk
http://www.youtube.com/watch?v=JEMdXhfO-Wk&NR=1

Lord of the rings - Rohirrim charge, Theodens speech
http://www.youtube.com/watch?v=98MtWe2n ... re=related


Vet inte om dessa två hör hit, men man får rösta på dem om man vill.
Sarumans Speech Lotr TT
http://www.youtube.com/watch?v=8-KcGUOp ... re=related
Theodens speech? Totr TTT
http://www.youtube.com/watch?v=zkx6_qvw ... re=related

Har jag glömt någon så säg till!

Och följdfråga, kan någon av dessa ovannämnda tävla med Mel Gibson i Braveheart? (har länge varit min favoritscen)
http://youtube.com/watch?v=WLrrBs8JBQo

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 4:57 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Personligen anser jag att Sams motivationstal till Frodo är den bästa. Den går verkligen bättre in i mitt hjärta än de andra, och på något sätt tycker jag ändå att det talet ger mer hopp och starkare motivation än de andra.

Följdfrågan: Sams tal är väldigt vackert men... nej jag tror faktiskt att jag ändå håller mig till Mel Gibsons Breavheart. Det talet tar dem alla. Kort sagt, inte bara därför att talet i sig är bäst, utan för att vid de andra tillfällerna känns det som om lyssnarna inte hade mycket val, det var det som skulle göras, eller gå under. Men i Mels tal är det mycket mer att stå upp för det som är rätt att göra, inte bara för sin egens skull, utan för alla andras. Detta når säkert de andra också men nej, Mel Gibsons vinner i mitt hjärta.
Freedom!

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 5:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Sams tal, utan tvekan. Får mig verkligen att tänka på vad som är viktigt här i livet och att det finns saker som är värda att kämpa för. Fäller nästan alltid en liten tår under den scenen (jag vet, den är lite klyschig men ändå.)

Och Boromirs hade faktiskt varit ganska bra om det inte varit för Faramirs kommentar efteråt :roll:
"Nice speech, man!"
"Yeah, for realz dude." 8)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 5:42 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: tis maj 06, 2008 9:07 pm
Inlägg: 153
Ort: Stockholm
Jag måste faktiskt vara oorginell och säja sams tal, jag storbölar ju! Det är så fint! Men de andra är occkså bra, tvåa kommer nog Aragons tal utanför svarta porten:
"But it's not this day!
This day we fight!!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 6:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sarumans tal. Det är det enda av (de Hollywoodinfluerade) talen i filmerna jag gillar (och Lees rollprestation är en av de få jag gillar också).
"There will be no Dawn for Men" är en klassiker!

Talen före de andra striderna känns som sådana efterapningar på andra filmer att jag blir lite illamående av dem (avskyr även Gibsons tal i Braveheart). Bleka kopior dessutom - usch!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 8:37 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 21, 2008 9:37 am
Inlägg: 294
Ort: NsK
Jag måste säga ett Mel Gibsons tal i Braveheart slår alla tal, även Sams, även om det gör en tårögd.

_________________
"No longer the lost, no longer the same"
Give Me A Sign - Breaking Benjamin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 7:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag håller med Eldalie. Sarumans tal är ojämfört det bästa.

De andra talen är kitschiga och klyschiga och faktiskt ganska pinsamma. Särskilt Sams. Vet inget "tal" som riktigt berört mig i någon annan film heller. Återkommer om jag kommer på nåt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 10:06 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Eldalie skrev:
Talen före de andra striderna känns som sådana efterapningar på andra filmer att jag blir lite illamående av dem (avskyr även Gibsons tal i Braveheart). Bleka kopior dessutom - usch!


:shock: :(

Men vilket tal tänker du på när du säger att alla är "bleka kopior". Sen måste jag säga att jag tycker den kommentaren är orättvis. Många kriminalromaner/sånger/dansnummer/Robin Hood-filmer har alla någon tidigare version de tagit inspiration ifrån, men det behöver för dess skull inte betyda att de är dåliga. Istället skulle jag vilja säga att de är nya versioner, och ibland förhoppningsvis bättre versioner. Men att de liknar andra är inte en anledning till att förkasta dem.
Men jag kan förstå ditt resonemang och om du kan visa vilket/vilka tal/filmer du menar är "bäst" som dessa försöker efterlikna kanske jag kan hålla med dig. :wink:

Älva skrev:
De andra talen är kitschiga och klyschiga och faktiskt ganska pinsamma. Särskilt Sams. Vet inget "tal" som riktigt berört mig i någon annan film heller. Återkommer om jag kommer på nåt.


Ja nu efteråt, när man ser scenen om och om igen kan man ge en suck och tänka "jaha, nu ska han gå och bli sentimental igen". Men faktum är att om jag befann mig på plats, i midgård bredvid Frodo och Sam när han berättade detta, då skulle inte jag tänka: "Gud vad pinsamt sagt, vilken tönt!". Jag skulle mycket mer se på honom med respekt. Allt handlar om att försöka föreställa sig att man själv var där i samma situation och hur man då skulle reagera.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 1:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
själv tycker jag aragorns tal är det bästa, eftersom han lyckas väcka kampvilja i män som tror att de går mot sin död.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 1:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva: underbart med likasinnade!

Templar: (underbart med olikasinnade! ;)) Efter att ha sett åtskilliga filmer från hela filmhistorien, märker man att väldigt mycket går igen. Detta är en nödvändighet, då det är svårt att skapa ett helt nytt filmkoncept, men det jag stör mig på är modellen med välplacerade högtravande tal, vilkas funktion är att skapa en viss stämning som jag tycker påyvlas tittaren. Enligt Hollywoods tradition ska tittaren skratta eller gråta på exakt utsatta tider. Är scenen inte tillräckligt tårdrypande i sig, lägger man in en stråkorkester som hjälper tittaren på traven. Ett bra exempel, utanför ringtrilogin, på när jag tycker man överutnyttjar detta är i Schindler's List, där avslutningen enbart är gjord för att åskådaren ska gråta på slutet. Den scenen stämmer dessutom inte med historien om Oscar Schindler, utan är ditlagd utifrån hur man ville påverka tittarna (vilket Spielberg senare erkänt). Att på rak arm ge exempel på bra tal är inte så lätt, men se tex Kirk Douglas tal i Ärans väg (Paths of Glory), 1957, eller Kenneth Branaghs Agincourt-tal i Henry V, 1989 (förvisso med mest credit till Shakespeare som skrev talet, men utan Branaghs inlevelse hade det blivit platt).

(Jag vet att jag är en tråkig typ som föredrar äldre filmer, men faktum är att väldigt lite nytt dyker upp i nyproduktionerna.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 4:56 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
För mig är det Sarumans tal som väcker kännslor jag blir helt till mig.. och rent av stridslysten
Men man kanske kan tillägga jag är en fan av just honom och kanske anninge partisk ^^

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 8:04 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Eldalie skrev:
Templar: (underbart med olikasinnade! ;))

:P

Jag får väl anta att jag fortfarande är för ung för att kunna få den insynen på filmhistorien. Men vem vet, kanske det blir så med tiden. :?

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 3:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Förlåt om jag går lite off-topic, men jag måste fråga (för jag minns inte riktigt): Har inte Sam och Frodo en liknande konversation som Sams tal i boken? :? Och var någon av de nämda talen ens med i boken?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 4:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Mycket av det de talar om kommer med i filmerna (men ur någon annans mun, vilket jag inte förstår manusförfattarnas poäng med). Men de högtravande talen har inte så mycket med böckerna att göra. Tolkien kan förvisso vara högtravande, men på ett annat, ålderdomligare, sätt. Detta filmspråk är så väletablerat att Jackson antingen ville använda sig av det, eller blev tvingad av filmbolaget. Likadant var det med att sätta in några väletablerade namn i rollistan. För att väcka den amerikanska publikens intresse anses detta vara en nödvändighet. Inget av detta tycker jag förhöjer filmerna, utan snarare oftast gör dem sämre. Enda undantaget jag kan komma på är Pippins sång I RotK, vilken jag faktiskt tycker passar rätt bra in med de sekvenser som samtidigt visas. Detta är mycket skickligt gjort, även om det är manipulativt och frångår originaltexten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 4:25 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Jag vet att Theodens tal är med, om även i andra former och med andra ord. Te.x avslutet på hans tal med "Ride for ruin, and the worlds ending, Death" är vad Eomer senare skriker och får sina ryttare att vråla när han märker att Eowyn ligger till synes död på marken efter hennes slagsmål med Häxmästaren.

Men vad gäller de andras så nej de fanns inte med. Om nu det inte är som du säger att Sam och Frodo håller en liknande konversation någonstans.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010