Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tråkiga och onödiga scener i filmerna!
InläggPostat: mån okt 13, 2008 6:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tänkte ta och försöka starten liten diskussion och höra vad ni tycker är dem tråkigaste och onödigaste sakerna i filmerna.
Kom med föslag och disskutera :D

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2008 6:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tycker att det är dåligt att Faramir har en lite upkäftig attityd och är inte alls så trevlig som jag har upfattat honom som i böckerna.

Vad säger ni om det :?:

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2008 7:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Jag tycker inte att Faramir är uppkäftig i filmerna, är det någon speciell scen du tänker på?

Det i särklass mest onödiga är hur de använder de dödas armé, segern utanför minas tirith blir väl enkel och förringar de uppoffringar som Rohan och Gondor gjorde i sitt försvar av staden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2008 8:51 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
yesarmen...

fast det var ett bra tag sen jag såg filmerna, kanske blir dags igen när jag klarat av bokomläsningen

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2008 9:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag skulle kunna göra en milslång lista, men det känns lite för deprimerande men jag tar några iaf:

Som Corintur sa så var det extremt onödigt att ta med de dödas här till Minas Tirith. Istället skulle dom gett piraterna däng som i boken (fast dom skulle förstås haft med ritten genom Gondor innan dom kom till Anduin; inte som i filmen där man ser Anduin just där Aragorn mfl kom ut ur de dödas väg, riktigt patetiskt upplägg av pj där).

Manusförfattarna är verkligen dom som är mest skyldiga till att filmerna inte blev bättre. Alla skådespelare o övriga som jobbade med filmen gjorde riktigt bra ifrån sig, men manusförfattarna kom på så många dumheter att det får mig att må illa...Väldigt många av karaktärerna porträtterades på fel sätt, vilket var väldigt synd för skådespelarna var så bra. Dessutom så lade dom till en hel del idiotiska saker; särskilt hur Faramir nästan korrumperas av Ringen för att sedan "ändra sig" o släppa Frodo fri (det hela är väldigt underligt för att när Ringen väl fått makten över nån så släpper den inte taget utan ökar tvärtom sitt inflytande i de allra flesta fall), men det dom fokuserade på i filmerna var character development. Vilket innebär att karaktärerna åker en resa genom filmen o växer som människor (eller alver :P), som sägs öka karaktärernas trovärdighet. I en berättelse som lotr så är det inte så lyckat för att det medför att manuset inte alls stämmer överens med vad Tolkien föreställde sig.

Phillipa Boyens motiverade varför Faramir inte skulle släppa Frodo fri med att det skulle inte fungera (på film) att ha en karaktär som liksom hjälper dom för mkt o att det isf skulle gå för smidigt för dom, och att Ringen skulle tappa sin makt i tittarnas ögon.

På det svarar jag; men isf varför kunde Aragorn närma sig Frodo o säga "I would have gone with you to the end, to the very fires of Mordor" i den kontexten-- det jag menar är att om Aragorn kunde avsäga sig Ringen så borde Faramir kunna göra det eftersom Faramir inte var högmodig eller öht hade nån önskan att ha Ringen. Antagligen tänkte Philippa Boyens inte på detta(suprise suprise).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2008 10:28 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Avskyr scenen där Gimli blir full. Så löjlig. Vidare avskyr jag när han trillar av hästen.
Sedan tycker jag illa om de två scener med Aragorn och nytillskottet Brego, både när han lugnar ner hästen, vilket Legolas borde varit bättre lämpad för, men allra mest sidohistorien när hästen letar upp honom på strandkanten. Så Hollywoodtramsigt!
Slaget vid Hornburg är för långt och segt, men det förstörs främst av alvernas uppdykande, Gimlis hopp in bland fiender som bara väntar på att mejas ner, samt den urlöjliga ritten på bron där fienderna återigen väntar på att få kasta sig åt sidan. Ser inget vidare ut.
Scenen där Legolas svingar sig upp på hästen, liksom hans inlinesteknik på mumakilsnabeln är fåniga och dåligt gjorda. Hans hopp på trollhuvudet i Moria är ännu sämre gjort: kan man inte få till riktigt svåra datorgrafikgrejer bör man låta bli, även om någons mormor kan häpna över tekniken.
De dödas armé ser löjlig ut och förstör storyn. Sämst är när de övertar hela Pelennor i ett huj, men även inne i berget är det fånigt. Hur många dödskallar hade de samlat därinne egentligen? Den scenen när de rullar i evigheter känns som tagen från The Deleated Scenes of Indiana Jones.
Nästan alla alver har skäggstubb, liksom några hobbitar, följdaktligen blir det rätt många usla scener där...
Orkar inte komma på fler just nu, men detta räcker kanske från gnällspiken!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2008 7:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Corintur skrev:
Jag tycker inte att Faramir är uppkäftig i filmerna, är det någon speciell scen du tänker på?


Ja jag menar när han tar hoberna tillfånga. I boken så tycker jag att han verkar snäll mot dem fast jag börjar få en annan uppfattning när jag ser filmerna.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2008 11:59 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
snäll o snäll hehe. jag vet inte om jag tycker att han var överdrivet snäll när han förhörde frodo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2008 1:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Corintur skrev:
Det i särklass mest onödiga är hur de använder de dödas armé, segern utanför minas tirith blir väl enkel och förringar de uppoffringar som Rohan och Gondor gjorde i sitt försvar av staden.


Håller med. det känns som om massa personer har dött i onödan!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2008 2:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Vad säger ni om att Elronds söner och andra Dunadan inte kom till aragorn efter slaget vid helms klyftor?

Lite dåligt att dem inte kunde fixa en sådan grej.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2008 4:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Visst är det dåligt, och att de i princip ersatte denna dramatiska scen med Elronds ankomst (som ju inte ägde rum i boken) gör ju inte saken bättre. Men lite kredit kan jag ge dom, lite coolt är det när Elrond drar upp svärdet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 19, 2008 2:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jodå lite fräckt är det. Men jag tror att dunadans anländning hade varigt minst lika häftig.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 19, 2008 9:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Turgon skrev:
Men jag tror att dunadans anländning hade varigt minst lika häftig.


Det håller jag med om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2008 5:11 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
På det stora hela är det värsta allt detta krigande och dödande så fort det finns minsta lilla tillfälle. Orcher och uruk-haier dödas hej villt, men utan känsla för vad som är för mycket av det goda.

När det gäller mindre detaljer kommer jag på åtminstone tre klara finalister:
Sarumans död. Hela scenen är helt skruvad. Varför behöver de fråga Saruman var Sauron tänker anfalla? Och kunde de verkligen inte hitta på ett blodigare sätt att döda honom på? (Ironi, det sista :wink: )
Slaget på Pelennor. Går i princip ut på att kansta sten på varann. Nere på slätten handlar det om att rida slalom mellan Olifanternas ben. (Döda dem går också bra!) Häxis spikklubba är förresten urfånig.
Flash-backarna med Aragorn och Arwen. Varför måste man se dem tillsammans, som PJ skyller på? Blev scenerna utkastade ur första filmen, varför ta med dem där de inte ens passar in? Men det är väl bättre än att hon kommer till Helms Klyfta, i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2008 5:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Håller med Eve.

Alltså varför ta med Arwen så himla mkt (även om Tolkien gärna hade sett det om det kunde ha genomförts på att bra sätt, i boken dvs.... men han insåg att han inte kunde göra det) där hon helt klart inte hör hemma i berättelsen?? Den där scenen i TT då Aragorn ramlar ned för klippan o drömmer om Arwen är helt malplacerad (första gången jag såg filmen så kände jag verkligen att det bara var för att få med Arwen). Varför kunde dom inte strunta i det bara? Det är inte hela världen om Arwen hamnar lite i skymundan för det var hon i boken också.

Glorfindel skulle ha fått ta Arwens plats helt klart. Iom att Arwen tog hans plats så blev det tydligt att filmen inte var riktigt seriös utan att den var av hollywood modell.

Sen så var själva striderna vid Minas Tirith och Osgiliath var dåligt gjorda. Särskilt eftersom Gondorianerna såg så extremt veka ut (tänker mest på O.) och orcherna bara stormade fram o vann strider "man mot man"...så gick det verkligen inte till i boken. jag hade velat se strider i större format i osgiliath, dvs att 50 orcher (dom var outnumbered 10 v 1) kommer emot en handfull gondorianer.... det hade varit rimligare o hade sett mer äkta ut.

Lägsta muren i Minas Tirith ska vara svart utåt o lika oförstörbar som Orthanc, men i filmen så brakar den ihop riktigt lätt.... så fånigt. Porten var gjord av trä?!?!?! varför bygga en så mäktig murbräcka som grond om nåt stort troll skulle kunna banka sönder den på nolltid (dessutom så skulle den ha gått sönder fortare i filmen)-- i boken var det en järnport så klart.

o så blev jag sur över att kvinnorna o barnen var kvar i Minas Tirith, vilket gör det hela till ett stort skämt.

osv....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010