Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 18, 2024 6:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Någon annan som upplever samma sak?
Ja, jag. 32%  32%  [ 7 ]
Nej, inte vad jag vet. 55%  55%  [ 12 ]
Hm. Nu när du säger det så ... 14%  14%  [ 3 ]
Vet ej. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: tor sep 18, 2014 8:37 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag håller med, varför inte utöka Galadriels roll?

Men både Eowyn och Tauriel MÅSTE bli kära i
De första de träffar.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: fre sep 19, 2014 12:16 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag känner som du Nammi! Jag tror helt enkelt att jag är har ett beroendeförhållande till Tolkiens verk, och därmed inte kan motstå derivat av dem, även när sagda derivat gör mig dålig. Jag har idag kurerat mig med Bo Hanssons ringmusik, som är ett trevligt verk delvis för att det är just inspirerat av ringsagan, och inte försöker återge den i sin helhet.

Det finns fanedits av filmerna som jag gissar är bra (eller i vart fall betydligt bättre), men en behöver betalkonton på diverse sidor för att komma åt dem. Jag har sett Kerrs tillfixade version av ringfilmerna, men även om den är bättre har den lämnat kvar för mycket. Ska en ge sig på att fixa till Jacksons filmer behöver en plocka fram den stora saxen. Men tack vare de vackra landskapen, musiken och många av dräkterna är det möjligen värt det.

Jag håller inte med Durin om att Eowyn blir förälskad av första bästa karl hon möter. I filmen stöter hon bort Gríma (jag minns ärligt talat inte den episoden i boken, om den finns med) för att hon INTE vill ha honom, och Aragorn är inte första bästa karl. Han är på väg att bli kung.

Angående kvinnor och skohorn. Ska en trixa in kvinnor i en berättelse där det (dumt nog) inte redan finns tillräckligt av dem (vilket är alltför vanligt) ska en ha i åtanke varför. Anledningen är så klart att lyfta upp kvinnor som viktiga, för att öka representativiteten eller öka realismen/trovärdigheten. Om de kvinnor som förs in är oviktiga, ickerepresentativa och inte bidrar till att öka trovärdigheten förlorar en sitt syfte med att få in fler kvinnor.

Tauriel och sakerna som kretsar kring henne är varken representativa, trovärdiga eller viktiga.

Notera att jag inte menar att alla karaktärer ska vara representativa till att börja med, bara ett representativiteten är en av (som jag ser det) tre anledningar till att lägga till karaktärer av annan sort, i det här fallet kön.

Galadriel är inte representativ (Haldir och Sam är de enda "vanliga människorna" jag kommer på på rak arm) men trovärdig och viktig. Eowyn är representativ (för Rohan-ädlingar), trovärdig och viktig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: fre sep 19, 2014 4:45 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Grima är speciell, men båda blir tillsagda att de inte får strida men gör det ändå.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: fre sep 19, 2014 8:11 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Nja. Tauriel blir tillsagd att "vi alver ska inte lägga oss i andras problem". Inga andra alver skulle slåss.
Eowyn känner sig negativt särbehandlad för att alla män (nåja, de flesta i alla fall) skull ut och slåss, men just hon fick inte.

De hade enkelt kunnat göra den som vaktar nycklarna till kvinna, eller ha random kvinnlig kommandant som pratar med dem i termer av dennes jobb (leverera nyheter, skydda gränser) osv.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: fre sep 19, 2014 9:18 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
De får ändå inte strida, oavsett anledning. Men har jag helt fel, eller får inte Legolas döda orcher?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: lör sep 20, 2014 8:31 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Nej, Legolas trotsar väl också kungens order, men då han antagligen är föremål för positiv särbehandling lär han inte bli särdeles hårt bestraffad för det. Men jag kan verkligen ha fel här då jag inte sett filmen mer än en gång.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: lör sep 20, 2014 10:38 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Men hur sim helst är Tauriel helt onödig. Apropå onödiga saker i DoS, jag avskyr orchangreppet på Lake-Town. Hur onödigt som helst.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: sön sep 21, 2014 10:17 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Om en ger sig på att göra en fanedit av DoS ska en nog ha som mål att minst halvera speltiden. Det är så många scener som borde trimmas till och byta plats, men ännu fler som borde kasseras rakt av.

Eller ännu mer radikalt, klippa första filmen till hälften och andra till en tredjedel och sammanfoga de två första till en film som är kortare än den första i original.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: sön sep 21, 2014 11:40 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Instämmer med föregående talare. Dock uppstår det ett uppenbart utfyllnadsproblem om man beslutar sig för att skapa tre filmer á tre timmar vardera, framförallt då boken filmerna baseras på är knappt 300 sidor lång. Självklart berodde inte beslutet att göra tre filmer på att man endast då skulle göra boken rättvisa. Anledningen därtill är självklart att produktionsbolaget ville "kräma" ut så mycket man bara kunde på fascinationen för Tolkien och därtill skrapa åt sig en större hacka än vad som hade varit möjligt om man bara gjort en eller två filmer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: sön sep 21, 2014 12:24 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag tycker att de hade kunnat lägga till bra saker som passar in, och t.ex. Stör jag mig inget på då dvärgarna försöker döda Smaug genom att dränka honom i smält guld.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: sön sep 21, 2014 3:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 838
Jag stör mig nog lite på den scenen, eftersom det skulle behövas ungefär allt guld som finns på jorden för att gjuta en så stor staty. Visst var dvärgarna rika, men om de varit SÅ rika hade de kunnat köpa fler legosoldater än vad Smaug hunnit bränna upp. Fast visst är det en effektfull scen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 7:04 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Underskatta inte Thrors rikedom!
Man hur skulle de kunna köpa legosoldater då nästan allt av deras guld är UNDER DRAKEN?
De hade ju typ inget guld i Ered Luin och väldigt lite i Iron Hills.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 8:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Det här är en bra bild som illustrerar hur mycket guld som finns i världen. Så här skulle 166 500 ton guld - allt som grävts fram i världshistorien - se ut om det var staplat i form av standardtackor (12,5 kg) på lastpallar:
http://demonocracy.info/infographics/wo ... serves.jpg

Det finns också en bild på hur det skulle se ut om allt guld i världen var ihopsmält till en enda stor kub. Den blir förvånansvärt liten! Men den är lite mindre realistisk än den förra bilden, eftersom guld i praktiken inte existerar i den formen, utan alltid är format till mindre, mer hanterliga bitar som mynt, tackor eller liknande. Då får högar av det mycket större volym, med tanke på all luft mellan bitarna. Dock är den här andra bilden en bra illustration av hur befängt mycket guld dvärgarna har i sin staty - åtminstone om vi antar att guldet i den är rent och massivt. Allt guld i världshistorien skulle nog ganska precis räcka till statyn! :)
http://demonocracy.info/infographics/wo ... s-cube.jpg

Hela grafiken som de där två bilderna är hämtade ifrån är förresten trevlig och väl värd en titt. Den ger en bra känsla för hur mycket guld väger i förhållande till sin volym, och även hur mycket det är värt.
http://demonocracy.info/infographics/wo ... /gold.html

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 12:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 838
DurinVoronwe, med så mycket guld hade de kunnat bli starka nog att inte bli erövrade av någon drake överhuvudtaget. Det var så jag menade. Men det är förstås hypotetiskt eftersom Tolkien knappast tänkt sig att dvärgarna skulle vara så absurt rika. Sanslösa överdrifter har blivit Team Jacksons specialitet:

Tolkien: Erebors dvärgar var väldigt rika
Jackson: Erebors dvärgar hade mer rikedomar än vad som finns i hela världen

Tolkien: olifanterna var större än dagens elefanter
Jackson: olifanterna var större än de största dinosaurierna

Tolkien: Argonaths stoder var jättehöga
Jackson: Argonaths stoder nådde upp till molnen

Tolkien: Klipphall 21 i Moria är enorm
Jackson: Klipphall 21 skulle krävt miljoner dvärgars arbete i miljoner år för att grävas ut

Osv. :)

Kamelen, det där med guldets vikt är också en anledning att skratta åt Jacksons påhitt. Det måste varit tusentals ton guld som täckte Smaug, han skulle ha blivit krossad tio gånger om. Men här är inte Jackson ensam om att fela, Hollywood har en lång tradition av att underskatta vikten på guld.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 6:55 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag gillar överdrivna dvärgstäder och annat!
Det blir bättre så.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010