Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2026 9:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oscar ?
InläggPostat: lör jan 17, 2004 11:55 am 
Sinda

Det här kan jag säkert ta reda på genom att leta lite på nätet, men istället skapar jag en tråd där förhoppningsvis någon vänlig själ kan upplysa mig (och alla andra)

Hur många Oscar har filmerna fått?
Hur många nomineringar har de fått?

Jag tycker PJ borde vinna Oscar för bästa regi. Att hålla ihop denna o(li)fantliga produktion och bevara överblicken och entusiasmen under alla dessa år är ju fantastiskt! Det måste vara historiens mest imponerande regissörs-insats, alla kategorier! ( Sedan kan man ju säga vad man vill om alla ändringar, osv)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Oscar ?
InläggPostat: lör jan 17, 2004 1:46 pm 
Hobbit

Daniel skrev:
Det här kan jag säkert ta reda på genom att leta lite på nätet, men istället skapar jag en tråd där förhoppningsvis någon vänlig själ kan upplysa mig (och alla andra)

Jag tycker PJ borde vinna Oscar för bästa regi. Att hålla ihop denna o(li)fantliga produktion och bevara överblicken och entusiasmen under alla dessa år är ju fantastiskt! Det måste vara historiens mest imponerande regissörs-insats, alla kategorier! ( Sedan kan man ju säga vad man vill om alla ändringar, osv)

Du har rätt i att PJ har gjort ett fantastiskt jobb. Sen kan man väl inte anklaga honom för alla ändringar. Han var väl inte med och skrev hela manuset, eller?

Inläggsrubrik: Re: Oscar ?
InläggPostat: lör jan 17, 2004 2:38 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Daniel skrev:

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att FotR fick 13 nomineringar och 6 Oscars. TTT fick 6 nomineringar och 2 Oscars.
Daniel skrev:

Jag tycker också att PJ förtjänar att få en Oscar. Det är en otrolig uppgift att göra dessa filmerna och när man gör det så bra som PJ så förtjänar man verkligen en Oscar. Men kom ihåg många av de filmer som idag anses vara världens bästa filmer har blivit förbisedda på Oscarsgalan.
zulan skrev:
Du har rätt i att PJ har gjort ett fantastiskt jobb. Sen kan man väl inte anklaga honom för alla ändringar. Han var väl inte med och skrev hela manuset, eller?

Han var med och skrev hela manuset. Under tiden som de spelade in filmerna så hade Fran Walsh och Phillipa Boyens mest hand om manuset eftersom PJ var upptagen med ungefär allt annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 3:21 pm 
Sinda

Jag menar - om inte PJ är en fantastisk regissör som kan hålla uppe entusiasmen och energin hos ALLA inblandade ( från ljudtekniker och data-animatörer till skådisar) vem är värd en Oscar?

Om inte PJ blir åtminstone nominerad, då är det verkligen nåt fel.

Hans insatser som regissör är ju nästan ofattbara! Hur orkar karl´n ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 3:28 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Daniel skrev:
Hans insatser som regissör är ju nästan ofattbara! Hur orkar karl´n ?

Han fick äckligt mycket betalt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 6:36 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Han fick äckligt mycket betalt.

Visst fick PJ mycket pengar. Fast det tog ju ganska lång tid innan han ens fick ett kontrakt för att göra filmerna. Med tanke på hur stora filmerna är så är inte 10 miljoner dollar + procent på biointäckter äckligt mycket betalt om man jämför med många andra regissörer. Han ägnade ändå 7 år på dessa tre filmerna.

Däremot så är de 20 miljoner dollarna han får för att göra EN film (King Kong) äckligt mycket pengar.

P.S. Allt är relativt. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 7:34 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Daniel:
Sagan om ringen fick 13 nomineringar och vann fyra Oscars: för foto, musik, makeup och "Visual Effects"

Sagan om de två tornen fick sex nomineringar och vann två Oscars: för "Visual Effects" och "Sound Editing".

Båda filmerna nominerades till Bästa film, men vann alltså inte. Peter Jackson nominerades till bästa regissör för Sagan om ringen, men inte för film nummer två.

Årets Oscarsnomineringar offentliggörs den 27 januari. Då får vi se hur det går för Sagan om konungens återkomst. Allt talar för massor av nomineringar, inklusive Bästa film och Bästa regissör. Med "allt" menar jag då att filmen redan vunnit eller nominerats i väldigt många av de mindre filmtävlingar som föregår Oscars i USA.

Om du vill hänga med, så följ kontinuerligt Tolkiens Arda-nyheternas bevakning av detta! Vi följer filmens väg genom tävlingarna som en blodhund... :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]