Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: tis aug 10, 2010 4:00 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
I den här tråden tänkte jag att man kunde få lämna sina synpunkter på geografiska avikelser i filmerna. Detta är en av de största besvikerna i Jacksons skildring av Midgård för mig.

Ur mitt perspektiv försvinner en stor del av den midgårda känslan i filmerna för att jag retar mig på hur mycket den geografiska skildringen skiljer sig ifrån böckerna. Den första filmen är knappt inräknad i detta resonemang. Den är helt annorlunda. Den visar ett Midgård som känns ganska "skalenligt". Det är många vyeer och vackra naturbilder och man får ett intrycka av att det är stora avstånd vilka genom brödraskapet färdas i. Genom naturtrogna och realistiska skiftande miljöer.

Det första fallet för min kritik är slutskedet av den första filmen. Detta är förvisso kanske inte det värsta fallet. Ändock irriterar det mig. Sam och Frodo har precis tagit sig upp i Emyn Muil och och helt plötsligt ser det ut som att Mordor endast ligger ett par mil bort.

I andra filmen blir det värre. Inte minst då Gandalf med följe kommer ut ur Helms klyfta. De rider ut och ser plötsligt hela vägen genom Rohan och Anorién till Mordor. Det känns så overkligt. Det är i princip som om Frodo i första filmen skulle stigit ut ur Baggershus och tittat åt öster, sett Imladris och tagit sikte ditåt. Avstånden i boken är ju enorma. Dessutom är det ett kuperat landskap.

De Två tornen är fylld av "förkrympningar". Ithilien tycks vara 2 km bred. Skuggornas berg ca 200 meter höga. Döda träsken är inte stort när nazgulen kretsar över osv.

I tredje filmen kommer de värsta. Pelennors slätt, som i böckerna skildras som full av bebyggelse, gårdar och åkrar. Den har förvandlats till en enda stor grässlätt. Varifrån får Minas Tiriths invånare sin mat ifrån? Dessutom är den väldigt liten. Det tar uppskattningsvis max en kvart att promenra ner till Osgilitah.

Pelargir ligger kanske en halvtimme bort och består av en kaj och ett par magasin.

Anduin rinner ca 500 meter nedanför vita bergen där Aragorn, Gimli och Legolas kommer ut med de dödas armé. Ok, sure. Hade det inte räckt med att skildra rök i fjärran från piraternas härjningar?

Mordor är också väldigt förminskat. Man får inte känslan av ändlöshet när Sam & Frodo passerar över Gorgorth.

Allt detta (och mer därtill) förstör om inte annat än del av den atmosfär som är Midgård. För mig är Midgårds natur och geografiska utformning och skala en väsentlig del av berättelsen. Den första filmen var klart godkänd i mitt tycke ur denna aspekt. De andra filmernas geografi är märkligt förminskad och jag tycker att även de som inte läst boken måste tycka att den stundals är lite verklighetsfrämmande. Jag tror dessutom filmen hade blivit bättre, och gett en starkare känsla av realism om den följt boken närmare.

Nåväl, dessa är mina intryck, vilka är era? Vad tycker ni?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin ons aug 11, 2010 7:30 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 5:07 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det lustiga för min del är att jag instämmer i det mesta av din kritik, och samtidigt tycker att geografin i Jacksons version är det bästa i de filmerna. Tyvärr får han varken till personporträttering eller handling, så miljöern* ger det bästa intrycket av "det riktiga Midgård" enligt mig.

*Med kraftigt undantag för den usla porträtteringen av Lothlórien, Minas Tirith, Mordor och en del andra småställen.


Senast redigerad av Eldalie tis aug 10, 2010 5:09 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 5:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Intressant tråd!

Håller helt med dig och det är en av de stora svagheterna med filmen, och som sagt så blir det bara värre o värre från film 1-3. Redan då de kommer till Väderklint så är det helt fel på skalan och även miljön. Väderklint var faktiskt ca 1000 fot högre än den omgivande terrängen. Men nåt sånt intryck får man inte av att se filmen.

Barad-dur kunde man inte se från svarta porten som i filmen heller eftersom det skyms av Askbergen och Carach Angren. Dessutom låg det beläget ca 15 mil bort.

Citera:
Pelargir ligger kanske en halvtimme bort och består av en kaj och ett par magasin.


Nja det där är Harlond, Minas Tiriths hamn som det ska föreställa antar jag.

Vi vet att det fanns gårdar och liknande på Pelennor och man sysslade med jordbruk:
Citera:
And so in this place and that, by
burned homestead or barn, upon hillock or mound, under wall or on field,
still they gathered and rallied and fought until the day wore away.
Battle of Pelennor Fields ROTK.

Tycker helt klart att man skulle ha varit mer verklighetstrogen med avstånden. Det kanske värsta exemplet, som du nämnde, är ju då Aragorn kommer ut ur de dödas vägar. Helt plötsligt har han Anduin bara ett par km bort! I boken red de i flera dagar i ett våldsamt tempo för att nå fram till Pelargir vid Anduin. Skandal att de ens kunde komma på tanken att göra så.

Ifall det var viktigt att hålla filmen kort skulle de minskat på scenerna i Mordor, tagit bort Arwen ur de två tornen och fört in Sarumans död där. Sen så skulle de inte låtit Frodo gå till Osgiliath, utan istället skulle filmen ha tagit slut vid den fallna konungens staty vid vägkorset . Just då Frodo och Sam får se den sista ljusglimten falla på blomsterkransen runt kungens huvud. Hade man gjort så hade man sparat in säkert 10-15 minuter filmtid att sedan användas i ROTK. Dessutom hade det följt storyn bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: tis aug 10, 2010 6:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tycker inte att det är något problem med avstånd och tolkningar utav en bok, ja tycker att det är en aning småaktigt att sitta och peka ut varje liten felaktighet som P.J har gjort sig skyldig till sådana saker kan man ju hitta i varje film som är gjorda med en bok som förlaga, det är ju så att säga en tolkning utav boken. visst kan man ju tycka att vissa saker kanske inte stämmer med boken och visst så kanske det är aningen irriterande men

a) att göra film är ju alltid en fråga om prioriteringar
b)har du testat och göra ett manus spela in en film och samtidigt spela in flera timmar utav musik
c) i miljöer som Bara dur ,lorién, mordor, Gondor m.m så hade de ju flera väldig erkända konstnärer som John Howe och Alan Lee vilka är de mest kända
d) Tolkiens arvingar tycktes inte ha något i mot det och man kan ju tycka om något är väldigt fel så borde de ju ha klagat

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: tis aug 10, 2010 6:42 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
treebeard skrev:
jag tycker inte att det är något problem med avstånd och tolkningar utav en bok, ja tycker att det är en aning småaktigt att sitta och peka ut varje liten felaktighet som P.J har gjort sig skyldig till sådana saker kan man ju hitta i varje film som är gjorda med en bok som förlaga, det är ju så att säga en tolkning utav boken.


Ja, jag kan delvis hålla med om det. Mitt syfte är dock inte att peka ut och rada upp saker jag tycker är "fel". Ingen kan filmskapare kan skapa en exakt kopia av boken. Det är inte heller det jag kräver. Men man kan göra det bra eller mindre bra. Och då har man rätt att diskutera den befintliga tolkningen utifrån sitt eget perspektiv. En filmskapare som PJ hade ändå stora möjligheter till att lyckas göra det väldigt bra. Det tycker jag,som jag skrev också att han delvis gjorde. Framförallt i den första filmen. Den filmen är knappast en boktrogen skildring. Men den ger en känsla av Midgårds storlek som för mig påminner om den i böckerna. Jag gillar verkligen "atmosfären" av Midgård i den filmen. De följande filmerna tycker jag att han lyckats sämre med det. Det hade inte varit svårt att göra det bättre. Dessutom är det min åsikt att det blivit bättre filmer också rent storymässigt om man varit mer trogen bokens avstånd och handling. Jag ifrågasätter PJ's tolkning av Midgårds geografi som helhet framför de enskilda "felen".

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin tis aug 10, 2010 8:36 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 7:04 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Egalmoth skrev:

Citera:
Pelargir ligger kanske en halvtimme bort och består av en kaj och ett par magasin.


Nja det där är Harlond, Minas Tiriths hamn som det ska föreställa antar jag..


Aha, är det. Det förändrar ju lite :).

Egalmoth skrev:
Ifall det var viktigt att hålla filmen kort skulle de minskat på scenerna i Mordor, tagit bort Arwen ur de två tornen och fört in Sarumans död där. Sen så skulle de inte låtit Frodo gå till Osgiliath, utan istället skulle filmen ha tagit slut vid den fallna konungens staty vid vägkorset . Just då Frodo och Sam får se den sista ljusglimten falla på blomsterkransen runt kungens huvud. Hade man gjort så hade man sparat in säkert 10-15 minuter filmtid att sedan användas i ROTK. Dessutom hade det följt storyn bättre.


Ja, verkligen. Idén med avstickaren till Osgiliath bidrar ju inte med mycket mer än att förändra Faramirs karaktär till det sämre (och dessutom att visa ringen för en Nazgul). Den tiden skulle t e x kunna användas för att skildra den betydligt intressantare kärlekshistorien mellan Eowyn och Faramir som nu lämnas "halvfärdig". Mycket filmtid, som skulle kunna ha använts för att fördjupa och utveckla karaktärerna slösas nu bort på t e x den intetsägande vargattacken. Att skildra avstånd och miljöer behöver inte heller vara svårt eller tidsödande. Bara för att man visar att vissa karaktärer färdas över stora avstånd behöver man knappast följa dessas varje steg. Jag tror också att hela historien som helhet hade blivit mera storslagen om så blivit fallet. Om filmerna gett ett intryck av att karaktärerna färdades över större avstånd. T e x Aragorn, Legolas och Gimli efter att ha trätt ut från de dödas stig. Med andra ord tror jag att mycket hade blivit bättre om det lagts mer kraft på att skildra ett natur och bok troget landskap i högre utsträckning. Flera inklippta bilder av "riktigt" landskap framför helteckande dator animationer.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: tis aug 10, 2010 9:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Turgonin skrev:
I tredje filmen kommer de värsta. Pelennors slätt, som i böckerna skildras som full av bebyggelse, gårdar och åkrar. Den har förvandlats till en enda stor grässlätt. Varifrån får Minas Tiriths invånrare sin mat ifrån? Dessutom är den väldigt liten. Det tar uppskattningsvis max en kvart att promenera ner till Osgilitah.


Jag är också besviken på Pelennors slätt. Den ser i filmen ut som en liten äng, med en kulle bredvid sig som är perfekt att gömma en hästarmé bakom (och självklart har fienden inga spanare ute, så de blir helt överrumplade).

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 10:01 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, Pelennor är det jag klagade mest på när jag såg filmen. Jag håller med om allt ni säger här, speciellt Osgiliath-biten. Men jag har förstående för att filmskaparna vill göra det lite tydligare för tittarna i den geografiska visualiteten. Det känns nog bra för många att ha fått se en skymt av Mordor efter första filmen, till exempel.

När de väl är i Mordor går allting väldigt fort tycker jag (lite bättre i den förlängda versionen), men det antar jag beror på att de lagt ned krut att visa annat i filmen är en jobbig promenad i ett öde landskap, tyvärr...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 7:21 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
*Med kraftigt undantag för den usla porträtteringen av Lothlórien, Minas Tirith, Mordor och en del andra småställen.


Jag kan förstå vad du menar angående Lothlórien, även om jag anser att mycket avhjälptes med den förlängda versionen av filmen. Men vad är det du tycker är så uselt i gestaltandet av Minas Tirith?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 7:24 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Lord of the Grey Havens skrev:
Ja, Pelennor är det jag klagade mest på när jag såg filmen. Jag håller med om allt ni säger här, speciellt Osgiliath-biten. Men jag har förstående för att filmskaparna vill göra det lite tydligare för tittarna i den geografiska visualiteten. Det känns nog bra för många att ha fått se en skymt av Mordor efter första filmen, till exempel.


Jag jag förstår att det har sina fördelar att tittarna får en skymt av Mordor i den första filmen. Men det hade nog ganska enkelt kunnat göras på ett annorlunda sätt. Att få det att se ut som att Mordor ligger ett par mil från Emyn Muil var inte det bästa sättet.


En annan sak som är lite OT men ändå delvis hänger ihop med ämnet. Dessa två saker är är inget som jag tycker lägger någon skugga över filmerna. Men jag brukar alltid notera detta. Ruinerna i första filmen. Dessa passeras straxt efter brödraskapet lämnat Imladris. Ska dessa föreställa resterna av Ost-In- Edhil? I så fall hade den forna huvudstaden en storlek i paritet med ett medelstort kloster. Den är väldigt liten.

En andra anmärkning. Minas Morgul är snyggt gjort. Men egentligen, är den, som forna systerstad till Minas Tirith inte också ungefär av samma storlek? I filmen är den endast en stor fästning.

Dessa två "förminskningar" är ju verkligen inget som har några negativa inverkningar på filmerna i mitt tycke. Men de är värda att notera. Särskilt, om de nu skulle ha med resterna av Ost-In-Edhil så kunde de ju åtminstone gett det en ordentlig storlek.

En annan sak, jag är inte säker på detta. Har inte hittat något som beskriver detta. Men hade inte Osgiliath en omgivande stadsmur? I filmerna saknas detta.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 8:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Minas Morgul är ganska stort även i filmen, nackdelen i filmen var bara den att den låg alldeles för nära trappan och att den inte låg på en kulle som i boken. Att PJ ändå valde att placera trappan så nära var för spänningens skull, men hade avstånden varit så små hade häxmästaren säkert vetat att han hade härskarringen i sin dal.

Enligt min mening borde inte Minas Ithil/Morgul, enligt bokens beskrivning, varit så stort eftersom det trots allt var månens torn (som är mindre än solen, solens torn). Dessutom är det möjligt att spekulera i att Isildur inte hade så starka band med Gondor redan då Minas Ithil byggdes, så att fästningen fick en mindre utformning. Samtidigt nämns det att stor(a) arméer tågade ut från dalen på Isildurs tid, så staden var nog ändå relativt stor.
Citera:
Ska dessa föreställa resterna av Ost-In- Edhil?


Ja jag tror det är Ost-in-Edhil det ska föreställa och som sagt ter det sig väldigt litet. Dock skulle det kunna vara resterna av en mindre fästning som inte förfallit helt, alltså bara en del av staden.

Osgiliath hade ingen omgivande stadsmur. Men på Echtelion IIs (Denethors far) tid byggdes Rammas Echor (som också är med i filmen), sedan Ithilien helt övergivits av all civil befolkning. Den gick i en halvcirkel runt Minas Tirith och hade en del fort i närheten av Osgiliath.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 8:56 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Jag kan förstå vad du menar angående Lothlórien, även om jag anser att mycket avhjälptes med den förlängda versionen av filmen. Men vad är det du tycker är så uselt i gestaltandet av Minas Tirith?
Det största felet är att det verkar så litet, vilket även inkluderar Pelennor. Det borde funnits mer inom varje cirkel, åtminstone de lägre, då det i filmen endast verkar vara ett stort försvarsverk och inte en plats där människor även levde vardagsliv. Sedan missade de att nedre muren skulle vara i svart, närmast okrossbar sten som i Orthanc. Sedan ogillar jag att det så tydligt är animerat. Det hade de kunnat lösa bättre. Delar av filmerna innehåller mycket bra dataanimationer och vissa är riktigt dåliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 9:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, det där med att nedersta muren inte var okrossbar var helt fel, i så fall hade staden intagits direkt. Helt sönderbombad hade den blivit (vi vet ju att de hade kastmaskiner för att slänga över eldbomber och människohuvuden).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons aug 11, 2010 9:07 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
a) att göra film är ju alltid en fråga om prioriteringar
b)har du testat och göra ett manus spela in en film och samtidigt spela in flera timmar utav musik
c) i miljöer som Bara dur ,lorién, mordor, Gondor m.m så hade de ju flera väldig erkända konstnärer som John Howe och Alan Lee vilka är de mest kända
d) Tolkiens arvingar tycktes inte ha något i mot det och man kan ju tycka om något är väldigt fel så borde de ju ha klagat

a) Absolut, och i New Line's fall handlar det tyvärr om att tjäna så mycket pengar som möjligt.
b) Nej (jag har förvisso gjort kortfilmer, men utan "flera timmar av musik"). Har du, och är det relevant för åsikter om filmer?
c) Att dessa konstnärer är vida kända inom fantasylitteraturen gör dem kanske inte så välkända som du tror, men jag har inget emot dem. Att däremot anse deras verk som exakta avspeglingar av Tolkiens idéer tycker jag är tokigt. Titta bara på Howes balroger!
d) Vad vet du om vad arvingarna tycker om filmerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 9:46 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Egalmoth skrev:

Osgiliath hade ingen omgivande stadsmur. Men på Echtelion IIs (Denethors far) tid byggdes Rammas Echor (som också är med i filmen), sedan Ithilien helt övergivits av all civil befolkning. Den gick i en halvcirkel runt Minas Tirith och hade en del fort i närheten av Osgiliath.



Ah, okej :) . Är Rammas Echor med i filmen (erna)?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin ons aug 11, 2010 9:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010