Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:15 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Blir tvungen att hålla med Turin i just den frågan. 500 meter uppåt högt uppe i bergen är så gott som en fysisk omöjlighet. Men man kan ju göra det till 200 meter, så att det är lite rimligare.

En vårdkase som ska synas på ett så långt avstånd bör hellst vara aningen större än en man...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:18 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, fast från det avståndet är storleksskillnaden obetydlig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:19 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Nja. Inte om det blir 20-30 ggr större...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:20 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Fast alltihopa är inte antändbart. Rishögen är väl bara 3-4 ggr så stor som en man. Åtminstone den yta som är träffbar snett nedifrån.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:24 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
500 meter? En engelsk långbåge sköt allra högst 300 meter och sådana pilbågar har inte gondoranerna. Dessutom uppåt för att träffa en liten fyrbåk? Att träffa en man med engelsk långbåge var i princip omöjligt på över 150 meter vilket nog gäller en vårdkase också... Dessutom blåser det på den höjden.

Nej, vet du vad...
Får erkänna att jag är fullständigt okunnig om pilbågar. dock är jag betydligt mer /tunghäfta!/ än dig angående gondorernas eventuella träffsäkerhet. Dessutom finns det andra möjligheter som en minikatapult kanske? eventuellt så har de liknande båge som jag sett i Warcraft 2. den goda sidans katapultvapen? fast mindre. Möjligheterna är oändliga. Vapenvis tror jag exempelvis att Midgård var före oss, tänk bara på Dvärgarnas alla vapen och rustningar.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Fast inom pilbågar finns bara alvernas långbågar nämnda i böckerna.

Visst, med katapult kunde det gå om det inte var så jäkla svårt att sikta så rätt med katapult. Det finns säkert något sätt men det skulle behöva vara mycket krångligt eller avancerat vilket känns väldigt ologiskt i sammanhanget.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:37 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Visst, med katapult kunde det gå om det inte var så jäkla svårt att sikta så rätt med katapult. Det finns säkert något sätt men det skulle behöva vara mycket krångligt eller avancerat vilket känns väldigt ologiskt i sammanhanget.
Nej svårt är det inte. såg ett mäkta intressant program om detta där ett forskargäng bygde en katapult enligt "medeltida" normer. När de sedan provsköt så missade de en mur de hade byggt upp med säg 5 meter (för långt) då ändrade då en instälning litegrann bara och träffade perfekt.
jag blev mäkta imponerad.

Sedan hur verkligt detta egentligen var vet jag inte men det verkade jäkligt seriöst.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:41 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Hur långt ifrån var de?

Dessutom tror jag inte att de behövde skjuta i 20 graders vinkel.

Katapulter var träffsäkra men inte i det här fallet. Dessutom beror det på katapultens utveckling i Midgård. Till skillnad från dig tror jag att Midgård låg något efter vår värld när det gäller vapenutveckling.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:45 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Hur långt ifrån var de?

Dessutom tror jag inte att de behövde skjuta i 20 graders vinkel.

Katapulter var träffsäkra men inte i det här fallet. Dessutom beror det på katapultens utveckling i Midgård. Till skillnad från dig tror jag att Midgård låg något efter vår värld när det gäller vapenutveckling.


Det var en katapult liknande den som används i filmen vid slaget om gondor på de godas sida (jag kan ha jäkligt fel var säkert 4 år sedan jag såg programmet) avståndet var några 100 meter, kan dock ej säga hur många men det var en stor katapult så.

vad menar du med: "katapulter var träffsäkra men inte i det här fallet?"

och i vilken vinkel de behöver skjuta betyder väl inget, den borde ju vara lika träffsäker i alla vinklar??

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:01 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
En katapult användes främst för att träffa borgmurar som stod ungefär lika högt som katapulten själv. Därmed skulle det vara svårt att dels kasta blocket uppåt och dels få det att svänga av så pass mycket att det ändå träffade precis där man ville.

Den katapult som gondoranerna använder mot Häxmästaren och hans grabbar är en trébutchet, en hävstångskatapult som uppfanns på slutet av medeltiden. Att PJ tar med en trébutchet rimmar illa med Tolkiens annars ganska tidiga medeltidskänsla. Med stor sannolikhet var inte trébutcheten uppfunnen i Midgårds tredje ålder. Även om den var det så bör det ha varit en av de tidiga varianterna. De behövde ca 5 man för att fungera och det kallar jag omständligt. Dessutom kunde inte dessa (iaf inte de som fanns på riktigt) kasta brinnande projektiler då projektilen placeras i en form av nät utan kastade stenar (en modern kopia kan kasta en sten motsvarande en konsertflygel). Tidigare katapulter är troligare men de var svårare att sikta med.

Andra fel med PJ:s katapultval finns men detta är redan ett så långt inlägg...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:05 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Och eftersom jag anser deras vapenutveckling mer framåtskriden än dig så får vi väl ta till en klassiker och enas om att vara oeniga.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:11 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Inget av de vapen som beskrivs i berättelserna ligger på något sätt före den tidiga medeltidens slut eller högmedeltidens början. Och då var det fortfarande ca 300 år till trébutchetens utveckling. Ungefär samtidigt som dessa kom dessa kom de allra första gevären. Tror du verkligen att det finns gevär i Midgård?

Ett annat exempel på vapenutvecklingen är att ordet armborst aldrig nämns någonstans i Tolkiens skrifter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:17 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Inget av de vapen som beskrivs i berättelserna ligger på något sätt före den tidiga medeltidens slut eller högmedeltidens början. Och då var det fortfarande ca 300 år till trébutchetens utveckling. Ungefär samtidigt som dessa kom dessa kom de allra första gevären. Tror du verkligen att det finns gevär i Midgård?

Ett annat exempel på vapenutvecklingen är att ordet armborst aldrig nämns någonstans i Tolkiens skrifter.
Nej men eftersom det i grunden är en saga så finner jag det möjligt att svärden är skarpare, bågarna är starkare och sköldarna kraftigare. Jag menar kan alverna göra palantirer, lembas och maskeringskläder som är bättre än i våra dagar så borde ju de allt kunna göra bättre vapen också. betänk bara Mithril exempelvis (Dvärgar.)

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:19 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Kanske starkare och mer magiska. Fast inte mer tekniskt utvecklade. Att saker och ting har en extra magisk touch ibland går jag med på. Fast en magisk katapult låter bara fånigt. Jag tror inte att Gondors ingenjörer var så kunniga i magi.

Jag anser inte att alla vapen generellt var bättre! Vapen går av där som här.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:22 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Det jag främst tänkte på var att svärden på något sätt var mer tåliga och således bättre. ett svärd är ett svärd, är ett svärd. likadant med pilbågarna.

Och ja en magisk katapult är enbart fånig och ingenting jag tänkte på. men däremot kan jag absolut tänka mig att pilbågarna sköt längre och med större träffsäkerhet i Midgård.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010