Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 9:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Jag tycker inte om filmens Denethor! I boken ser jag honom som en hög och stolt, bitter och ädel äldre herre. Han sörjer sin främste son som dött på okänt sätt till ingen nytta i främmande land, han har inte ens en kropp att sörja och begrava. Var han än ser i Palantiren ser han hur Saurons styrkor formeras i en ohygglig övermakt. Men hans plikter som riksföreståndare håller honom över ytan och han ser plikttroget till att civila evakueras och att försvaret förstärks. Även om han inte älskar Gandalf så lyssnar han till honom.

I filmen får jag intrycket av en böjd, slagen gammal grinig gubbe. Hans sorg över den förlorade sonen har redan slagit honom med apati och en smygande galenskap. Dessutom är han rent grym mot Faramir, sin kvarvarande son, och avskyr Gandalf.

Men scenen med Pippins sång är vacker och rörande, speciellt när det filmas så nära med den fåfänga kavallerianfallet. Kontrasten mellan det kyliga tronrummet och den pulserande dödsdömda ritten mot Osgiliath är skarp och tydlig.

Anm. Det här inlägget finns även under Gandalf 2, så ni ser inte dubbelt, det är bara jag som är lite förvirrad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 12:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Måste kontrollera med er experter:

En bekant till mig är övertygad om att Boromir är med i en tillbaka blick i den här scenen, men jag har kollat i manuset och han är inte med!
Tyvärr så tror hon inte på mig så kan ni bekräfta detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 05, 2004 5:30 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör jun 05, 2004 5:11 pm
Inlägg: 6
Jag tycker att Denethor var bra i filmen, de lyckades ganska bra. men att gandalf slår ner honom är dåligt, som om Mithrandir skulle sänka sig så lågt att han slår ner Gondors härskare...nej


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 05, 2004 6:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Och sen blir man galen när alla biobesökarna sitter och tycker att det är det roligaste i hela filmen! Denethor får inte ha någon värdighet kvar, stackarn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 5:14 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör jan 24, 2004 1:32 pm
Inlägg: 221
Ort: Stockholm
Tyarime skrev:
En bekant till mig är övertygad om att Boromir är med i en tillbaka blick i den här scenen, men jag har kollat i manuset och han är inte med!
Tyvärr så tror hon inte på mig så kan ni bekräfta detta?

jag har också hört det. Boromir var ju med i långa TTT-versionen, så jag antog att någon missuppfattat vilken film det var i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 9:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Det var exakt vad jag sa till in vän.

(Fast Boromir är ju med i en jättekort tillbaka-blick när Pippin kommer ihåg hur han dog, men det var inte det min vän tänkte på så jag hade rätt)

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 8:32 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Sant att han mister värdigheten. Så uppfattar man det aldrig i boken. Där är han mer otäck och stark på något sätt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 30, 2004 11:15 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Är det i den här scenen som ryttarna rider ut och folket kastar blommor framför deras fötter? Det älskar jag. :cry:

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 01, 2004 8:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
När jag var med klassen i Stockholm gick jag och några vänner in på PUB. Till min och en väns stora förtjusning visades ROTK på en TV-skärm i video-avdelningen. Det var scenerna vilka den här tråden handlar om som vi fick se, men sorgesamt nog var ljudet avstängt. Ogenerat bidrog jag och min vän därför med att sjunga i Pippins ställe! :roll: Mist and shadow, cloud and shade... Plötsligt verkade ingen känna oss längre... :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 7:36 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Beledhel skrev:
Ogenerat bidrog jag och min vän därför med att sjunga i Pippins ställe! :roll: Mist and shadow, cloud and shade... Plötsligt verkade ingen känna oss längre... :wink:

Härligt, Beledhel! :lol:

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 10, 2004 6:40 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Även om jag inte gjort något så järvt så känner jag igen mig (tack och lov att man har nya vänner nu!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 6:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
sjöng ni är ni galna eller?
jag skulle inte skäma ut offentligt så där!!

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 7:54 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Melkor, man kan bara skämma ut sig om man skäms för det man gör. Jag tycker det låter roligt! :D

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 7:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
melkor skrev:
sjöng ni är ni galna eller?
jag skulle inte skäma ut offentligt så där!!


Nu tycker jag att du börjar gå för långt här. :evil:
Jag har aldrig sett dig skriva ett inlägg på mer än tre rader, men de allra flesta du skriver handlar om hur galna och orseriösa vi är. Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig! Om du anser att vi är så oseriösa och galna kanske inte detta forum passar dig. Då finns det alltid något annat forum som du kan vara på. Men om du vill vara kvar här får du ju acceptera oss som vi är. :?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 1:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
jag är själv kanska knäpp och brukar skratta åt saker utan anledning ibland, men det gör jag bland vänner och familj och jag menar bara att jag inte skulle börja sjunga på ett offentligt ställe.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Senast redigerad av Lord Voldemort mån nov 29, 2004 4:40 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010