Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mumakil och storlekar
InläggPostat: tor mar 18, 2004 6:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Gäst skrev:
Visst säger Tolkien att Mumakil var större än elefanter, men PJs är mycket större. En dubblering hade jag varit mycket mer nöjd med. Nu ser de datoranimerade ut eftersom de är totalt orealistiska...

Över huvud taget så verkar PJ ha drabbats av någon slags storleks-inflation. Ta t.ex. stenslungorna på murarna runt Minas Tirith: de slungar inte bara iväg stenar, utan hela bitar av förstörda hus. Två frågor: har de deisgnats för detta? dvs. de går först att använda sedan fienden lyckats förstöra staden så att man får tag på ammunition? Och vem laddar stenbitarna i stenslungorna??? Det skulle krävas en rejäl lyftkran (eller ett troll....), men den syns aldrig tilll.
Och murbräckan - visst skall den vara stor, men varför skall den förstöra porten ett par meter upp? Dåligt med historiska förebilder där.

Jag är mycket besviken på "det stora slaget" som PJ skildrar det: jag hade väntat mig ett mäktigt böljande slag, men får istället någon slags disneyversion av ett slagfält med en avslutande "divine intervention" som löser allt. Inget av bokens mer realistiska och stämningsfyllda skildringar...

(Skulle kunna fortsätta en lång stund men det är nog bäst jag slutar..., innan jag kommer in på SuperAlvenTM... ;-)[/i]




Vem är du???? :?: :shock: :?:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 19, 2004 4:11 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Vad var det där för fråga?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 19, 2004 5:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
En dum fråga... :roll:
Jag kom i efterhand fram till att ingen antagligen kan svara på den... :|
Fortsätt duskussionen är ni snälla! :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mumakil och storlekar
InläggPostat: mån apr 19, 2004 9:48 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 29, 2003 6:42 pm
Inlägg: 8
Beledhel skrev:
Vem är du???? :?: :shock: :?:


Vem?
Som i vem Gäst var som skrev det där?
Det var Veon.
Som nu skriver detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 26, 2004 10:38 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag tycker att Emoers förtvivlade "Death, death!" inte borde tagits ifrån honom. Tänk er honom sitta och gråta vid Theodens sida. Sedan med en tom blick sitta upp på sin häst och bara skrika "Death, death, death, death, death, death!" Och sedan rida rätt in i hvet av orcer. Mäktigare kan det inte bli.

Theoden kunde ha stormat med ett sitt tal (utan "death,death....") och sedan kunde alla ryttare brista ut i sång. Med ljuset bakom sig, en sång, hästar rätt in i ondskan....

Jag ryser själv här.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 20, 2006 5:26 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 16, 2005 5:32 pm
Inlägg: 62
Ort: Gondor
vad är TTT?

_________________
The battle for helms deep are over the battle for middle-earth its about to begin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 20, 2006 5:46 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
The Two Towers.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 20, 2006 7:24 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Nardre skrev:
Jag tycker att Emoers förtvivlade "Death, death!" inte borde tagits ifrån honom. Tänk er honom sitta och gråta vid Theodens sida. Sedan med en tom blick sitta upp på sin häst och bara skrika "Death, death, death, death, death, death!" Och sedan rida rätt in i hvet av orcer. Mäktigare kan det inte bli.


Varför? Finns det inte nog med patetiskt överdramatiska stridscener i filmerna redan?

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 21, 2006 8:38 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
CasperV skrev:
Nardre skrev:
Jag tycker att Emoers förtvivlade "Death, death!" inte borde tagits ifrån honom. Tänk er honom sitta och gråta vid Theodens sida. Sedan med en tom blick sitta upp på sin häst och bara skrika "Death, death, death, death, death, death!" Och sedan rida rätt in i hvet av orcer. Mäktigare kan det inte bli.


Varför? Finns det inte nog med patetiskt överdramatiska stridscener i filmerna redan?


Bild

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 21, 2006 1:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
CasperV skrev:
Varför? Finns det inte nog med patetiskt överdramatiska stridscener i filmerna redan?


Nja, de är bara dåligt gjorda. Man borde fokusera mer på känslan istället för svärdhuggen. Jag skulle gärna vilja se den scenen, sen behöver man inte göra det till en stridsscen, fokus kan istället ligga på hur hopplöst det är och hur modiga (dumma?) de är.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 21, 2006 3:02 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Känslan? Mjo, jag är beredd att hålla med om att PJ är rätt dålig på att förmedla det usla och patetiska med krig.
Det är därför jag hatar karaktären Eowyn, inte för att hon är kvinna (man blir automatiskt klassad som mansgris om man inte gillar Eowyn har jag märkt), men för att hon är totalt dum i huvudet och verkar tro att krig går ut på att vinna mest ära. I krig dödar man folk (eller orcher). Punkt. Det finns inget fint, modigt, ädelt, nobelt, whatever, i det.
Men jag kan hålla med om att Eomer gärna kunde få vara med lite mer i filmerna.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 21, 2006 3:10 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det kan vara en förklaring men om man går tillbaka i tiden då endast riddarna slogs mot varandra i krigen så ser man att det var mycket för äran. Det var sällan som det innebar några större blodbad och gisslan behandlades väl och släpptes oftast mot en lösesumma. Det var först när man började rekrytera folk ur den lägre ståndsklassen som det urskillningslösa dödandet började och slagfälten blev slaktarenor. Ungefär när riddarna försvann ur bilden så försvann också äran och värdigheten från slagfälten.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 21, 2006 4:21 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Du har också läst Ill. Vet. nyligen ser jag...
Tycker faktiskt det är lite naivt att tro att allt var frid och fröjd på slagfälten under den tidiga medeltiden, hundratals hästar och män som drabbar sanning med den enda taktiken: Döda så mycket som möjligt, är inget mysigt alls.
Den enda skillnaden var att riddarna nöjde sig med mycket mindre än vad man gjorde senare, de slutade "i tid".
De som drog ut i Första Världskriget (bl.a. Tolkien) hade ju också storslagna fantasier om krigets väsen. Deras ideal gick nog inte tillbaka till 1100-talet, utan snarare till kolonialmakten Storbritanniens senaste segrar (möjligen även tillbaka till Krimkriget). Man har alltid försökt försköna krigandet (inte bara som ett medel för propaganda).
För övrigt har man alltid rekryterat folk ur de lägre ståndsklasserna, det går inte att skrapa ihop en tillräckligt stor armé avd de 5% som utgör adeln.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 22, 2006 2:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ok, då men det fanns ära att vinna men jag är den sista som vill se en massa "ärofulla", eller för den delen mindre ärofulla, slag på vita duken. Det ger mest en stor gäspning, till och med i PJ´s regi. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:27 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Krig på vita duken har jag inget emot. Så länge det är fiktivt (eller åtminstone inte på riktigt) så går det bra för mig. Jag har kollat på (och äger) en hel del krigsfilmer, av alla dessa måste jag säga att Tuntematon Sotilas är klart bäst. Varför? Jo, för den förklarar inte kriget. Det näst värsta som finns (efter krig i PJ-form) är sådana filmer som Den Tunna Röda Linjen, där Sean Penn med cool, hes, röst ställer sigsjälv massor av filosofiska frågor kring kriget.
I TS börjar kriget för att några finska politiker fått hybris, och slutar därför att Finland helt enkelt inte kan slå Sovjet i längden. Tusentals människor dör, helt i onödan. Sen behöver man inte försöka göra en djupgående analys av det mänskliga psyket.
Hundraårskriget började därför att Britterna hade hybris, och slutade för att det var omöjligt att udnerkuva hela Frankrike (det är ju trots allt en hel del vatten emellan).
Kriget mot Sauron började därför att Sauron hade hybris, och slutade därför att Sauron totalägde människorna (eller...han hade iaf gjort det om det inte vorit för den där detaljen med Ringen).
Tolkien har ju även han framställt kriget i förskönande drag (det var ju trots allt en av hans önskningar efter att ha sätt WWI:s grymhet; att återgå till den "nobla" medeltiden).
Det här blev visst en liten krönika...Tack för mig, åter till ämnet.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010