Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 12:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orkar inte kolla på filmen nu, men som Beledhel är inne på antar jag att det kan vara Aragorns svar som skydd mot det onda inflytande Sauron försöker utöva mot honom. Det rör sig ju om den typiska försvar-mot-det-onda versen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 1:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag uppfattar det också som att det är det som sägs.

Förresten så är jag inte tvärsäker på att Sauron ogillade alvernas tungomål. Iaf så är texten på Ringen i Feanorisk skrift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 1:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Förresten så är jag inte tvärsäker på att Sauron ogillade alvernas tungomål. Iaf så är texten på Ringen i Feanorisk skrift.


instämmer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 1:26 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Förresten så är jag inte tvärsäker på att Sauron ogillade alvernas tungomål. Iaf så är texten på Ringen i Feanorisk skrift.

Skriften, ja. Fanns det någon svartisk skrift han kunde ha använt? Språket däremot är ju "that of Mordor, which I will not utter here".

Beledhel skrev:
Ojdå, jag var tvungen att lyssna nu och jag kan inte tänka mig att det är något annat som sägs. Jag har ingen aning om hur det ska tolkas, att säga att det inte är den mest logiska repliken tycks mig vara en underdrift. Dock är det väl inte Saurons "klassiska" röst som hörs, så frågan är om det verkligen är honom som orden är tänkta att komma ifrån?

Tack för att du gjorde dig omaket att kolla, Beledhel! Då vet jag att det i alla fall inte bara är jag som "hör i syne". Vad du menar med Saurons "klassiska" röst vet jag inte, men jag tycker att det låter som han i alla fall, den där skumma basrösten de brukar ge honom när han pratar svartspråk. Det är väl bara när han pratar engelska med Frodo i Bri som han låter lite annorlunda. ("There is no life in the void, only death" - för övrigt en av filmtrilogins sämsta repliker, trots hård konkurrens...) Det är definitivt inte Aragorn som säger "silivren penna míriel" i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 1:43 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
"There is no life in the void, only death" - för övrigt en av filmtrilogins sämsta repliker, trots hård konkurrens.


:)

Den stegrande kamelen skrev:
Det är definitivt inte Aragorn som säger "silivren penna míriel" i alla fall.


Ok, då tycker jag de gjort ett rejält misstag (vilket PJ lyckats med ett flertal gånger så det kanske bara är symptomatiskt...).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 2:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
It was hot when I first took it, hot as a glede, and my hand was scorched, so that I doubt if ever again I shall be free of the pain of it. Yet even as I write it is cooled, and it seemeth to shrink, though it loseth neither its beauty nor its shape. Already the writing upon it, which at first was as clear as red flame, fadeth and is now only barely to be read. It is fashioned in an elven-script of Eregion, for they have no letters in Mordor for such subtle work; but the language is unknown to me. I deem it to be a tongue of the Black Land, since it is foul and uncouth. What evil it saith I do not know; but I trace here a copy of it, lest it fade beyond recall. The Ring misseth, maybe, the heat of Sauron’s hand, which was black and yet burned like fire, and so Gil-galad was destroyed; and maybe were the gold made hot again, the writing would be refreshed. But for my part I will risk no hurt to this thing: of all the works of Sauron the only fair. It is precious to me, though I buy it with great pain.
min fettext

Vad Gandalf återberättade av skriftrullen för Elronds råd som Isildur skrev ned efter Kriget.

Antagligen fanns det nån sorts skrift i Mordor, den var säkerligen ful, men ändå relativt organiserad då den var tänkt att reflektera Saurons sinne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 3:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Den stegrande kamelen skrev:
Vad du menar med Saurons "klassiska" röst vet jag inte, men jag tycker att det låter som han i alla fall, den där skumma basrösten de brukar ge honom när han pratar svartspråk. Det är väl bara när han pratar engelska med Frodo i Bri som han låter lite annorlunda.

Jag tycker att det låter helt annorlunda, det är bara att lyssna på skillnaden mellan "silivren penna míriel" och det som kommer direkt efter på svartspråk. Min gissning hade varit att den alviska raden från början kom från ett helt annan scen i någon av filmerna, om jag inte hade varit så säker på att det inte finns någon scen där den är med. Dock är det fortfarande möjligt att en sådan scen har spelats in, men sedan klippts bort. Det är inte orimligt med tanke på hur många Aragorn/Arwen-scener som verkar ha hamnat under saxen, men kanske en något långsökt förklaring.
Dock är jag för övrigt också säker på att det inte är Aragorn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 4:28 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nu lyssnade jag på det också, och får hålla med: det är inte Aragorn. Tycker mest det låter som Gandalfs röst(?). Möjligen är det Elronds, vilket då skulle kunna betyda att han påminner Aragorn om Arwens öde ifall de gifter sig - vilket är den förklaring jag tycker blir mest logisk i detta ologiska sammanhang. Skumt är det hur som helst att de valt att lägga i det här.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010