Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Minas Tirith
InläggPostat: tor apr 11, 2013 9:02 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Alla som tittar på Lord of the Rings filmerna (ofta jag tittar på dem igen med kompisar som inte sett dem) drar ofta lite efter andan eller reagerar i varje fall något när man ser Minas Tirith, speciellt den scenen när Gandalf rider genom staden mot citadellet. Och varje gång blir jag lika irriterad på själva staden, som förvisso är otroligt vacker som den är men lik förbannat så ska ju inte yttermurarna vara vita som resten av staden utan svarta. Ofta känns det som Pj gör sådana simpla enkla missar, det hade krävts så otroligt lite av dem men likväl så gör de på sitt eget sätt vilket ur min synpunkt inte bidrar så värst mycket till filmen.

Andra exempel är något ur handling, där pippin ber trädskägge/lavskägge att släppa av dem åt söder istället för någon annanstans och att det är därför som enterna drar i krig. Den enda nyttan jag ser i det är att förstärka pippins hjälteroll vilket jag tycker är mer fånigt. Ett annat exempel på något som verkligen förstör är extended editions verison med de dödas stigar. När de pratat med den döda kungen så kommer helt plötsligt ett helt absurt antal kranier nedfallandes som nästan dränker Legolas, Gimli och Aragon (vilket är något som ger upphov till ytterligare irritationsmoment) då Dunedain sällskapar dem... Ja ni som vill får gärna lägga till era egna synpunkter och åsikter så fler delar än citatfinnarleken och översättningsdelen blir aktuella! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 12:43 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
PJ är för all del långt ifrån ensam om att avbilda yttermurarna som vita, se t.ex. http://fantasygallery.net/nasmith/art_5 ... WfuZUqTX-4

Är det inte så att de i själva verket bör vara i samma nyans som Orthanc? Men jag kan förstå om man ville undvika förvirring/förväxling med Sarumans torn, Minas Morgul och Barad-dur i filmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 1:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tenderfoot skrev:
PJ är för all del långt ifrån ensam om att avbilda yttermurarna som vita, se t.ex. http://fantasygallery.net/nasmith/art_5 ... WfuZUqTX-4

Är det inte så att de i själva verket bör vara i samma nyans som Orthanc? Men jag kan förstå om man ville undvika förvirring/förväxling med Sarumans torn, Minas Morgul och Barad-dur i filmen.


Bara den nedersta muren var av samma typ som Orthanc så det skulle inte bidra till så mycket förvirring.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 4:16 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Tenderfoot skrev:
PJ är för all del långt ifrån ensam om att avbilda yttermurarna som vita, se t.ex. http://fantasygallery.net/nasmith/art_5 ... WfuZUqTX-4

Är det inte så att de i själva verket bör vara i samma nyans som Orthanc? Men jag kan förstå om man ville undvika förvirring/förväxling med Sarumans torn, Minas Morgul och Barad-dur i filmen.


Jo det står någonstans "lika svart som orthancs sten, den ska vara lika omöjlig att krossa som orthanc själv då den är gjord med samma konst!


Råkade också skriva yttermurana ^^ Egalmoth har givetvis rätt var en uttrycks miss från min sida, inte minst då det är svårt att ha mer än en yttermur ;) (om man inte räknar både yttermuren och rammas echor som yttermurar, hmmm)

Kom på en intressant fråga, någon av er (Egalmoth kanske? :) ) som har koll på mer hur staden är uppbygd? Innehar en mycket fantastik kartbok (som jag är tämligen säker stämmer bra överens med Tolkiens tanke om hur allting skulle vara! http://www.ioffer.com/i/atlas-of-middle ... -495359338 (så ser den ut) Men den ger inte någon mer ingående beskrivning om hur husen är byggda i förhållande till innermurarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 4:18 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Skulle inte förvåna mig om det inte bara var en miss från PJs sida, tror nog det hade kunnat vara riktigt coolt med den vita staden och med dess kalla svarta yttermurar.

På tal om Minas Tirith, är det bara jag som tycker att porten ser otroligt vek och konstigt strukturerad ut i filmen? Tycker minsann att de kunde gjort den något mer bastant


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Inte bara porten. Hur murarna smular sönder som frigolit så fort de träffas av en stenbumling är riktigt osnyggt gjort, tycker jag. Verkar som om Gondors folk på höjden av sin makt var helt oförmögna att prestera kompetent stenarbete... :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 4:27 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Den stegrande kamelen skrev:
Inte bara porten. Hur murarna smular sönder som frigolit så fort de träffas av en stenbumling är riktigt osnyggt gjort, tycker jag. Verkar som om Gondors folk på höjden av sin makt var helt oförmögna att prestera kompetent stenarbete... :)


Haha mm håller helt klart med om det :p När ett torn träffas av EN liten stenbumling och hela rasar samman och trillar ner! Verkar som Gondorianska hantverkarna borde vara med i Fuskbyggarna ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 5:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Kom på en intressant fråga, någon av er (Egalmoth kanske? :) ) som har koll på mer hur staden är uppbygd? Innehar en mycket fantastik kartbok (som jag är tämligen säker stämmer bra överens med Tolkiens tanke om hur allting skulle vara! http://www.ioffer.com/i/atlas-of-middle ... -495359338 (så ser den ut) Men den ger inte någon mer ingående beskrivning om hur husen är byggda i förhållande till innermurarna.


Det står ändå hyfsat väl beskrivet i boken (Kap. Minas Tirith). Peter Jacksons tolkning är inte så dålig om man bortser ifrån de mest uppenbara felen som ex. nedersta muren och trebucheterna. Dock så ska Minas Tirith ha varit ännu lite större i boken. Jag tror det står nämnt i boken du refererade till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 5:19 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
nolofinwe skrev:
Kom på en intressant fråga, någon av er (Egalmoth kanske? :) ) som har koll på mer hur staden är uppbygd? Innehar en mycket fantastik kartbok (som jag är tämligen säker stämmer bra överens med Tolkiens tanke om hur allting skulle vara! http://www.ioffer.com/i/atlas-of-middle ... -495359338 (så ser den ut) Men den ger inte någon mer ingående beskrivning om hur husen är byggda i förhållande till innermurarna.


Det står ändå hyfsat väl beskrivet i boken (Kap. Minas Tirith). Peter Jacksons tolkning är inte så dålig om man bortser ifrån de mest uppenbara felen som ex. nedersta muren och trebucheterna. Dock så ska Minas Tirith ha varit ännu lite större i boken. Jag tror det står nämnt i boken du refererade till.


Jo det finns det ju men jag är ute mer efter om husen går upp till den andra murarna eller inte, är tämligen säker på att tolkien inte beskriver det men ska kolla! Jo exakt och vidare har det en lite annorlunda form!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 5:25 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Någon som vet någon bra sida där man kan ladda upp bilder som jag sedan kan länka till er här? Tog en bild i min kartbok men filen var för stor för att läggas upp här !


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 5:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Någon som vet någon bra sida där man kan ladda upp bilder som jag sedan kan länka till er här? Tog en bild i min kartbok men filen var för stor för att läggas upp här !


http://imageshack.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Tirith
InläggPostat: fre apr 12, 2013 5:33 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
http://imageshack.com/


Tack så mycket :) här är den:
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... kl182.png/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010