Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 11
InläggPostat: sön sep 14, 2008 10:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 11: The Gathering of the Clouds; A Thief in the Night; The Clouds Burst
Flera arméer rör sig mot Berget, och femhäraslaget tar plats.

Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 10:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit (s. 238) skrev:
This very height was once named Ravenhill, because there was a wise and famous pair , old Carc and his wife, that lived here above the guard-chamber.

Hobbiten (s. 236) skrev:
Just denna höjd kallades en gång Ramberget, ty här fanns ett vist och frejdat par [korpar, alltså], gamle Carc och hans fru, som bodde ovanför vaktkammaren.

Är detta verkligen en bra översättning? Som Aucen påpekar i denna tråd är det visserligen så att "ram(m) eller ravn är den äldre svenska beteckningen för korp (vilket än idag finns kvar i skånskan)". Men hur många vet det egentligen?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 3:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag gillar användandet av fornsvenska, men håller med om att då få vet om den betydelsen hade Korpkullen varit ett bättre namn. Ramberget är dessutom ett berg i Göteborg (och kanske på andra ställen) vilket kan ge felaktiga kopplingar.

P.S. Den sista bilden borde väl istället läggas till kapitlet när de ska övernatta vid Goblin-gate?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 4:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag tycker samma sak. Nog för att namnet är språkligt korrekt, men det kan ofta ge fel (eller inga) associationer hos läsaren.

Bilden heter The Hobbit: Expulsion ('förvisning'), så jag trodde att den föreställde Thorins förvisning av Bilbo, snarare än vättarnas överfall på Bilbo och dvärgarna. Ska jag vara ärlig tycker jag inte att bilden är särskilt bra: för mig är den är alltför stökig för att man ska se vad den föreställer.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 4:14 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Men kollar du i bakgrunden ser man jättarna som kastar sten. Dessutom ska väl Gandalf bort om det är i samband med Lonely Mountain? Stormen utanför, och dvärgarnas avsaknad av rustning, tycker jag också tyder mer på när de sökte skydd i grottan.

Det sämsta med bilden (även om den är välgjord) tycker jag är den tydliga inspirationen från bibliska målningar. Flera av dvärgarna ser t.o.m. ut som saraceer med de hängande utsmyckningarna. Bilbo ser inte ut som en hobbit heller, utan mer som ett människobarn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 4:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag tänkte mig att figurerna i bakgrunden var tänkta att på något sätt symbolisera de vättar som är i antågande mot Berget. :D (Och Gandalf ska inte bort. Han dyker upp igen i berättelsen när Thorin är på väg att kasta ned Bilbo från muren (som i och för sig inte är med på bilden :D).)

Jag får fortfarande inte ihop namnet "Expulsion" med vättarnas tillfångatagande av Bilbo och dvärgarna, även fast bilden ju verkar föreställa just tillfångatagandet.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 14, 2008 6:02 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä den titeln måste de ha fått om bakfoten. Frågan är om det är konstnären som namngett den? Hittade du den på någon internetsida har kanske sidans admin gett namnet. Vem är konstnären?

Ok, Gandalf ska vara med vid berget, men han lär ju inte ha begett sig in mitt bland dvärgarna för att peka lite, om det var precis när Thorin kör iväg Bilbo :wink: Då hade han väl stått nedanför och väntat på hobbiten...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 2:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Donato Giancola heter konstnären, och tavlan heter samma sak också på hans hemsida.

Som sagt tänkte jag mig att konstnären kanske ville göra något slags symbolisk (i brist på bättre ordval) tolkning av händelsen, med vättar i bakgrunden och Gandalf i händelsernas centrum trots att varkendera hör hemma i bilden.

Jag medger att bilden antagligen föreställer "fel" händelse (även fast det skulle kunna vara rätt!), men den får vara kvar ändå. :D

Är det förresten någon mer som har några synpunkter på dessa kapitel?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 7:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Líndaletaro skrev:
Är det förresten någon mer som har några synpunkter på dessa kapitel?


Jag måste medge att jag har dragit slutsatsen att jag har svårt att läsa böcker på det sättet som en läsecirkel innebär. Normalt brukar jag läsa böcker mycket fortare, på det här sättet får jag ingen kontinuitet. Det gick ju inte så bra sist när jag försökte med Hurins barn heller, jag har inte ens läst klart den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 17, 2008 12:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Vad tråkigt att du känner så, Corintur. Jag måste medge att jag till en viss del håller med dig: jag känner att man lätt kan tappa sammanhanget om man läser en bok såhär långsamt. Kanske skulle man prova att göra på något annat sätt med framtida läsecirklar (t.ex. läsa fler kapitel varje vecka, eller lägga upp trådar oftare än en gång i veckan)? Är det fler som håller med Corintur? Skulle ni kanske vilja ha en förändring av våra läsningar?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010