Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 9
InläggPostat: sön aug 31, 2008 9:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 9: On the Doorstep; Inside Information
Sällskapet tar sig till The Lonely Mountain och hittar bakdörren. Bilbo beger sig in i berget, stjäl en bägare och samtalar med Smaug.

Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2008 9:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
  • När jag läste dessa kapitel kom jag att tänka ganska mycket på fåglar och vilka roller de spelar i Tolkiens berättelser. I denna bok kan jag komma på fyra olika sorters fåglar, var och en med olika attribut och egenskaper:
    1. Örnarna är stolta fåglar, men vänliga mot sina vänner. De hjälper Bilbo med sällskap ur en svår knipa som tack för att Gandalf hjälpt deras örnfurste en gång i tiden.
    2. Kråkorna är inte lika omtyckta. När Bilbo och några dvärgar spanar på Stora porten ser de kråkor. Dessa beskrivs som "olycksbådande", och Balin tycker att "de ser ut som ondskans spejare". När Smaug senare beger sig utanför berget på jakt efter inkräktarna tar han sig fram som en "vidunderlig kråka".
    3. Också trastar figurerar i denna bok. Trastar är godhjärtade och vänliga, och just vid Berget har det bott ett magiskt gäng trastar som vissa dvärgar kunde samtala med. Speciellt en trast har en stor roll i berättelsen (ni vet vilken jag menar). Jag funderar på om trasten inte har mer att göra med bakdörrens öppnande än vad man kan tro: "The old thrush, who had been waiting from a high perch with beady eyes and head cocked on one side, gave a sudden thrill. There was a loud crack." (s. 196) Nyckelhålet visas inte förrän trasten "säger till". "Stand by the grey stone when the thrush knocks" (s. 51) står det ju också på Thrors karta. Så vad tror ni? Har trastarna ett finger (en klo?) med i spelet med bakdörren?
    4. De fjärde fåglarna som nämns är korparna, men de har inte dykt upp än.
  • Återigen skiner Tolkiens åsikter igenom (fast här håller jag med honom mer än vad gäller Beorns relation till sina djur):
    The Hobbit (s. 203) skrev:
    His [Smaugs] rage passes description - the sort of rage that is only seen when rich folk that have more than they can enjoy suddenly lose something that they have long had but never before used or wanted

    Är det bara jag som kommer att tänka på vad Karl-Bertil Jonssons far Tyko när han får reda på att Karl-Bertil gett bort en av hans julklappar? "Sa och sa! Det var ju min tallrik!" :lol:
  • De ledtrådar Bilbo ger Smaug om vem han är är ju en klassiker, jag tycker fortfarande att det är roligt att läsa dessa och fundera på vad Bilbo egentligen syftar på. De flesta är ju självklara, men vad syftar "clue-finder" och "Luckwearer" på? Är det helt enkelt de gåtor han gissar i Gollums håla, och det faktum att han har oförskämt mycket tur?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2008 8:21 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Hejsan! Tänkte meddela att jag inte är död :D
Jag har bara inte haft tillgång till dator på en mycket lång tid, men jag ska försöka komma ikapp med konversationen (för kapitlen har jag hängt med i, faktiskt :))

Líndaletaro skrev:
  • De ledtrådar Bilbo ger Smaug om vem han är är ju en klassiker, jag tycker fortfarande att det är roligt att läsa dessa och fundera på vad Bilbo egentligen syftar på. De flesta är ju självklara, men vad syftar "clue-finder" och "Luckwearer" på? Är det helt enkelt de gåtor han gissar i Gollums håla, och det faktum att han har oförskämt mycket tur?


Åh, ja! Vad jag älskar den här delen.
Jag tror det stämmer som du säger. Fast "Clue-finder" kan syfta på mycket mer än bara Gollums gåtor. För hittar inte Bilbo dörren? :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 21, 2008 10:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Men jag ser inte kopplingen mellan clue/ledtråd och door/dörr. På vilket sätt har dörren med ledtrådar att göra?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 21, 2008 1:45 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Kanske för att det är Bilbo som påpekar att de behöver nyckeln de fått med sig? Om han inte påpekat det hade de kanske inte hunnit öppna dörren i tid. Antar att det kan vara det Madde menar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 22, 2008 4:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag menar just att han hittar ledtrådar på vägen som löser vissa (inte alla) problem, alltså. Nu blir man osäker själv :lol: men är rätt säker på att det var det jag menade. Fast jag kanske tänkte mer på engelskans "solve" (lösa).

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 22, 2008 5:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Att han är bra på att hitta ledtrådar rent allmänt, alltså? Så skulle det ju i och för sig kunna vara. Fast jag tvivlar på det, eftersom alla (?) de andra namnen han tar sig syftar på specifika händelser i hans äventyr

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010